خبرگزاری کار ایران

از سوی بزرگ‌ترین جایزه معماری جهان:

بازار تاریخی تبریز جایزه معماری «آقاخان» را برای طرح مرمتی گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۳۹۰

جایزه آقاخان برای سال ۲۰۱۳ به طرح‌های مرمتی و معماری ۵ کشور جهان از جمله ایران، سودان، فلسطین، مراکش و اتریش تعلق گرفت که جایزه مالی آن بین این ۵ کشور تقسیم می‌شود. / هدف از اینجایزه شناخت نمونه‌های بر‌تر معماری است که هم طرح‌های بدیع و هم عوامل اجتماعی، بهبود و توسعه‌ها آن‌ها و مفاهیم بازسازی، محافظت و طراحی محیط زیست را نیز در برمی‌گیرد.

ایلنا: مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، اعلام کرد: طرح مرمتی و بازسازی بازار بزرگ و تاریخی تبریز موفق به دریافت جایزه معماری بنیاد آقاخان شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا تراب محمدی که در جشنواره زغال اخته منطقه نمونه گردشگری قلعه دره سی شهرستان کلیبر، سخن می‌گفت با بیان اینکه آذربایجان شرقی با داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصر بفرد به یکی از گردشگرپذیر‌ترین استان‌های کشور تبدیل شده است، افزود: جایزه آقاخان برای سال ۲۰۱۳ به طرح‌های مرمتی و معماری ۵ کشور جهان از جمله ایران، سودان، فلسطین، مراکش و اتریش تعلق گرفت که جایزه مالی آن بین این ۵ کشور تقسیم می‌شود.
وی با اشاره به این‌جایزه تصریح کرد: جایزه معماری آقا خان هر سه سال یکبار به پروژه‌هایی داده می‌شود که هم در زمینه معماری سنگی نو بنا نهاده‌اند و هم کیفیت زندگی مردم را بهبود بخشیده‌اند.
محمدی با بیان اینکه جایزه بنیاد آقاخان یکی از معتبر‌ترین جوایز معماری جهان است، یادآور شد: مراسم اهدای اینجایزه در لیسبون، پایتخت پرتغال، برگزار شد که آقای سید محمد بهشتی، مشاور ارشد سازمان میراثفرهنگی به نمایندگی از مسئولان این سازمان برای دریافت جایزه به کشور پرتغال رفته و آن را دریافت کرده است.
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به جایزه ۲۰۰ هزار دلاری طرح مرمتی بازار تبریز، خاطرنشان کرد: هدف از اینجایزه شناخت نمونه‌های بر‌تر معماری است که هم طرح‌های بدیع و هم عوامل اجتماعی، بهبود و توسعه‌ها آن‌ها و مفاهیم بازسازی، محافظت و طراحی محیط زیست را نیز در برمی‌گیرد.
محمدی بازار تاریخی تبریز را اثری منحصر بفرد و ویژه خواند و گفت: بازار تبریز در تمامی جهات همچون معماری سنتی، گستردگی و وسعت، قدمت، تنوع کاری و عناصر داخلی آن مجموعه‌ای بی‌نظیر است که طی پنج سال اخیر با همتی بی‌نظیر و همکاری معماران و کارکنان چهره‌ای متفاوت را با مرمت‌های اصولی و زیبا به خود گرفته است.
وی با اشاره به طرح مرمتی بازار تاریخی تبریز تشریح کرد: اقدامات مرمتی و بهسازی فضای بازار از پیش از ثبت جهانی این مجموعه در سال ۸۹ آغاز شده و تا کنون نیز ادامه دارد.
محمدی مرمت سرای دودری‌ها، کشکشچیلر، بازار شتربان و راسته سرخاب را از جمله چشمگیر‌ترین و مهم‌ترین مرمت‌های انجام گرفته در این مجموعه تاریخی طی پنج سال اخیر برشمرد.
وی مرمت بخش‌های سوخته بازار از آتش سوزی سال ۸۸ را یکی از نمونه‌های بسیار عالی در مرمت این مجموعه توصیف کرد و گفت: سرای دودری‌ها که در آبان ماه سال ۸۸ دچار حریق گسترده‌ای شده و بخش‌های عمده‌ای از آن سوخته بود، با اجرای عملیات مرمتی موفقیت آمیز علیرغم وسعت محل آتش سوزی، به سرعت مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.
محمدی همچنین رعایت مسائلی مانند رفع محدودیت‌ها و موانع عبوری بازار نظیر سیم کشی غیراصولی و غیر علمی، سد معبرهای ناشی از تجمیع کالاهای اصناف، وسواس و نظارت بیشتر در مورد جنس، کیفیت و نحوه انبارداری کالا‌ها را از جمله عوامل موثر در پیشگیری از حوادثدانست که در‌‌ همان نخستین روزهای پس از آتش سوزی در سراسر بازار تاریخی تبریز اعمال شد.
وی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره زغال اخته در شهرستان کلیبر خاطرنشان کرد: مهم‌ترین جاذبه‌های آذربایجان شرقی و حتی شاید در کشور در کلیبر قرار دارد.
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به سرمایه گذاری‌های قابل توجه انجام گرفته در این شهرستان اظهار داشت: راه اندازی چندین هتل، کمپ گردشگری، مجتمع رفاهی بین راهی، نمازخانه و سرویس بهداشتی از چند سال پیش تا کنون در این شهرستان در دستور کار قرار گرفته که امروز بسیاری از آن‌ها مشغول به خدمات رسانی به مردم و گردشگران هستند.
محمدی با بیان اینکه امکانات زیر ساختی و رفاهی گردشگری در منطقه نمونه گردشگری دره قلعه سی و مکیدی اجرا شده و در آینالو و هوراند در دست کار قرار دارد، تشریح کرد: آثار تاریخی این شهرستان همچون قلعه جمهور، امامزاده کلیبر، مسجد جامع و حمام کلیبر و نیز عمارت تومانیانس نیز به خوبی مرمت شده و راه دسترسی به آن‌ها اصلاح شده است.
وی نتیجه این اقدامات را مهاجرت معکوس از مرکز استان به کلیبر خواند و گفت: مناطق گردشگرپذیری همچون شهرستان کلیبر با توجه به حجم عمده گردشگران ورودی به آن به ویژه در فصل تابستان باید به صورت ۲۴ ساعته اداره شده و به گردشگران خدمات ارائه کنند.
یادآور می‌شود، دومین جشنواره زغال اخته توسط اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با حضور رئس سازمان جهاد کشاورزی استان، فرماندار کلیبر، ارسلان فتحی‌پور نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی، بهروز خاماچی شورای شهر تبریز، مدیران ادارات این شهرستان و جمع کثیری از مردم علاقمند شهرستان کلیبر در منطقه نمونه گردشگری قلعه دره سی کلیبر برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز