خبرگزاری کار ایران

سقائیان‌نژاد:

خط دوم متروی اصفهان، مصوبه دارد

مسوولیت ایجاد رفاه و نشاط در اصفهان با شهرداری نیست/ برگزاری هر مراسمی در میدان امام، میلیون‌ها تومان به اصفهان ضرر می‌زند/ جاری شدن ساختگی و موقت آب در زاینده رود را نمی‌خواهیم/ بلندمرتبه سازی در حاشیه زاینده رود کنترل شده است/ ادعا نمی‌کنیم محرومیت در اصفهان وجود ندارد/چالش‌های اداره شهر کم شده است.

اصفهان - ایلنا: شهردار اصفهان از پرداخت نشدن بودجه ۱۰۷ میلیاردی مترو با وجود تخصیص ۳۲ درصدی سهم کلان شهرهای دیگر خبر داد و گفت: خط دوم مترو اصفهان که قرار است ۵ سال دیگر اجرا شود مصوبه و تاییدیه میراث فرهنگی و وزارت کشور که شورای عالی ترافیک در آن برگزار می‌شود- را دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد، با اشاره به نامه سازمان میراث فرهنگی کشور درباره عبور مترو از زیر میدان امام (ره) اصفهان، خاطرنشان کرد: در این نامه، اجرای خط دوم در مسیر شرقی- غربی و با تاکید بر اینکه عمق تونل در حدی باشد که ارتعاشات عبور قطار شهری، به آثار تاریخی آسیبی نرساند، بلامانع عنوان شده است.

ساخت تونل مترو زیر میدان امام (ره)، درحال مطالعه است

وی بر این اساس، خط دوم مترو اصفهان را دارای مصوبات شورای عالی ترافیک و میراث فرهنگی دانست و افزود: با این حال، استانداری و شهرداری به دنبال ایمن سازی مسیر مترو از زیر میدان امام (ره) هستند و در صورتی که مطالعات در دست اجرا قانع کننده و اطمینان بخش نباشد، چاره دیگری می‌اندیشیم.

شهردار اصفهان با اشاره به توافق نامه‌ای که در سال ۱۳۸۰ بین دستگاه مجری پروژه قطار شهری اصفهان یعنی شهرداری با سازمان مدیریت و برنامه ریزی قبلی امضا شد، گفت: برآورد اولیه در خصوص اعتبار لازم برای احداث خط اول ۲/۲۰ کیلومتری مترو اصفهان، هزار میلیارد تومان بود که قرار شد ۵۰ میلیارد آن را شهرداری و بقیه را دولت پرداخت کند.

وی یادآور شد هرسال سهم بودجه‌هایی که شهرداری و دولت در این بخش پرداخت می‌کنند بررسی می‌شود و یک سال ممکن است دولت تعهدات خود را انجام نداده باشد و سال دیگر شهرداری، اما ما در جابه جایی تاسیسات، آزادسازی مسیر و ایستگاه‌ها و تزریق نقدینگی به این پروژه اقداماتی انجام داده‌ایم که هنوز در نظر گرفته نشده است.

بیش از سهممان سرمایه گذاری کردیم

سقائیان‌نژاد از جمله این اقدامات را صدور پروانه برای ۳۷۴ هزار متر مربع ساخت و ساز جدید، انعقاد قرارداد ۱۳۱ میلیون یورویی برای خرید واگن و ۶۳ میلیون یورو در قالب مبنا و کترینگ عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به انجام این تعهدات می‌توان ادعا کرد شهرداری اصفهان بیش از سهم خود در پروژه مترو سرمایه گذاری کرده است.

وی تمام هم و غم مدیران شهری را اتمام این پروژه و بهره برداری از ایستگاههای خط یک تا پایان سال دانست و گفت: بزرگ‌ترین مانع در این مسیر، پرداخت نشدن بودجه ۱۰۷ میلیارد تومانی است که مجلس برای قطار شهری تصویب کرده و تا این لحظه حتی یک ریال آن اختصاص نیافته است با این وجود کلان شهرهای دیگر تا ۳۲ درصد بودجه را دریافت کرده‌اند.

شهردار اصفهان همچنین با انتقاد از پرداخت نشدن بودجه مصوب برای مترو در قالب طرح مهر ماندگار و فروش ۱۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت، تصریح کرد: علاوه بر این‌ها، دولت برای پنج شش کلان شهری که در حال ایجاد قطار شهری هستند ۲ میلیارد دلار بودجه اختصاص داده که ۱۴۰ میلیارد آن سهم اصفهان است اما به دلیل مشکلات و تحریم‌های موجود هنوز رقمی اختصاص نیافته در حالی که سرنوشت مترو اصفهان به اعتبارات درشتی گره خورده که تامین آن از عهده مسوولان محلی خارج است.

کار شورا‌ها، به بلوغ نرسیده اما در دوران رشد است

وی با اشاره به گذشت ۱۴ سال از آغاز فعالیت شورا‌ها گفت: بزرگ‌ترین دستاورد استقرار شورا‌ها این بوده که مردم درسرنوشتشان شرکت کرده و نمایندگان منتخب خود را برای اداره شهر منصوب می‌کنند.

سقائیان‌نژاد، شهردار اصفهان این مجموعه را در حال گذراندن دوران رشد و تکامل عنوان کرد و اظهار داشت: هنوز شورا‌ها به بلوغ کاری خود نرسیده‌اند بنابراین طبیعی است کاستی‌ها و مشکلاتی هم داشته باشند با این وجود انصافا در مدت فعالیت آن‌ها، اتفاقات بزرگ و قابل تاملی در اصفهان رخ داده و اگر جایی هم از این نعمت درست استفاده نکرده‌ایم به دلیل بی‌ظرفیتی خودمان بوده است.

وی سه ویژگی اطلاع رسانی و آموزش، اعتمادسازی و جلب مشارکت مردمی را برای یک ارگان اجتماعی مانند شهرداری ضروری تعریف کرد و افزود: امروز دیگر شهرداری فقط در یک ارگان خدماتی خلاصه نمی‌شود بلکه در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز مشارکت دارد و رویکرد اصلی فعالیت‌هایش هم عدالت محوری است.

سقاییان‌نژاد درباره وجود لکه‌های محروم در بافت شهر نیز گفت: ما نمی‌گوییم هیچ محرومیتی در اصفهان وجود ندارد اما برکسی پوشیده نیست که اقدامات انجام شده در محلاتی مانند قائمیه، گرکان، دارک و... تا اندازه زیادی چهره آن‌ها را تغییر داده و این حرکت‌ها باید ادامه یابد.

او واگذاری اختیارات محلی به مردم، تامین بخشی از منابع لازم برای اداره شهر از دولت و بازنگری قوانین و مقررات شهری را بخشی از چالش‌های موجود در اداره شهر برشمرد و گفت: در عین حال، چالش‌ها کمتر شده و وضعیت قابل قبولی در این زمینه داریم.

متولی تفریح، فرهنگ و رفاه مردم شهرداری نیست

شهردار اصفهان در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران درباره لزوم توجه بیشتر به تفریح شهروندان و ایجاد روحیه شادابی و نشاط در بین آن‌ها، اعلام کرد: شهرداری متولی فرهنگ، تفریح، رفاه و ورزش نیست هر یک از این بخش‌ها، وزارت خانه‌ها و ادارات تخصصی همراه با بودجه‌های خاص خود را دارند که باید درخصوص اقدامات خود توضیح دهند.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته از سوی شهرداری از جمله افزایش تعداد سالن‌های ورزشی از ۶۹ به ۱۳۲ مرکز، گفت: نمی‌توان مردم را در این زمینه تنها گذاشت و باید ارگان‌های مختلف دست به دست یکدیگر دهند تا در وضع فرهنگی و تفریحی، تحول ایجاد شود.

ضرر میلیونی برگزاری مراسم در میدان امام (ره)

سقائیان‌نژاد با اعلام اینکه برگزاری هر گونه مراسمی در میدان امام (ره) اصفهان میلیون‌ها تومان خسارت به فضای سبز و سازه‌های شهری وارد می‌کند، بیان داشت: با اینکه برگزرای اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد به اصفهان واگذار نشد اما از هفتم تا دوازدهم شهریورماه، بازدید از اصفهان در دستور کار مهمانان این اجلاس قرار دارد و امیدواریم بتوانیم صنایع دستی و زیبایی‌های اصفهان را به نمایش بگذاریم.

وی درباره احتمال بازشدن موقتی رودخانه در این مدت نیز گفت: ما خواستار جاری شدن تصنعی و موقت آب در زاینده رود نیستیم و دنبال برنامه ریزی‌ها و اقدامات زیربنایی در این خصوص بوده‌ایم.

شهردار اصفهان در بخش دیگر سخنان خود تاکید کرد از بلندمرتبه سازی بی‌قاعده در حریم رودخانه به شدت جلوگیری می‌شود.

وی از تعدیل یکی دو طبقه از هفت ساختمان در حریم زاینده رود در سالهای گذشته خبر داد و افزود: طرح تفصیلی که اسفندماه سال گذشته به تصویب رسید در این زمینه مانند خط کش عمل می‌کند و جایی برای ساخت و سازهای خلاف ضابطه در اصفهان وجود ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز