خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز علمی کاربردی عتیق:

چالش اصلی صنعت گز اصفهان سنتی بودن آن است

برای حفظ این صنعت بومی که برای دهها هزار نفر در بخشهای گوناگون تامین مواد اولیه، تولید و توزیع گز، شغل ایجاد کرده همچنین به قسمتی از فرهنگ و هویت اصفهان و حتی ایران تبدیل شده باید با شرایط جدید بازار همگام شویم.

اصفهان - ایلنا: چالش اصلی صنعت گز اصفهان که برای دهها هزار نفر، شغل ایجاد کرده، سنتی بودن آن است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس مرکز علمی کاربردی عتیق و دبیر همایش گز، شیرینی اصیل ایرانی، فرصت ها و چالش ها، در نشست خبری که صبح امروز در آستانه برگزاری این همایش برگزار شد با اعلام این مطلب گفت: صنعت گز، برآمده از ویژگی های بومی شهر و کشور ماست و از آنجا که در طول تاریخ تمام نیازهای خود را تامین کرده در سالهای گذشته، ارتباط ضعیفی با دانشگاهها و مراکز علمی داشته است.

محمد گوهریان، رویکردهای جدیدی که در صنعت و تجارت دنیا حاکم است را تهدیدی برای ادامه این نوع تولید سنتی در بیش از 15 کارخانه صنعتی و 100 واحد سنتی دانست و خاطرنشان کرد: برای حفظ این صنعت بومی که برای دهها هزار نفر در بخش های گوناگون تامین مواد اولیه، تولید و توزیع گز، شغل ایجاد کرده همچنین به قسمتی از فرهنگ و هویت اصفهان و حتی ایران تبدیل شده باید با شرایط جدید بازار همگام شویم.

وی ریشه نام گز را از بن مضارع فعل گزیدن عنوان کرد و گفت: برخلاف دیگر صنایع غذایی، همه بخش ها و مراحل تولید در کارخانه های گزسازی بومی و اصیل است و از فرایندهای نانوشته و تجربی فراوانی در آن استفاده می شود.

دبیر همایش ملی و فن بازار گز، شیرینی اصیل ایرانی، با اشاره به نگرانی فعالان این صنعت از جذب نخبگان و جوانان به دانشگاهها اظهار داشت: اگر برای جذب جوانان علاقمند و مبتکر به این بخش، تدبیری اندیشیده نشود، به زودی شاهد از بین رفتن قدیمی ها و تبدیل این صنعت به یک طبل توخالی خواهیم بود.

وی درباره همکاری تولیدکنندگان اصفهانی با همکارانشان دربلداجی نیز تصریح کرد: اعضای اتحادیه گز چهارمحال و بختیاری و همچنین رییس اداره نظارت دانشگاه علوم پزشکی این استان نیز برای شرکت در همایش گز دعوت شده و در فهرست داوران قرار دارند چرا که ما معتقدیم آنقدر راه نرفته در صنعت گزسازی وجود دارد که جای مقابله با یکدیگر باید به فکر آزمودن آنها باشیم.

رئیس مرکز علمی کاربردی عتیق با اشاره به تبدیل بومی و ملی ترین صنعت اصفهان و ایران به یک رشته دانشگاهی از سال 83 گفت: یکی از راههای ورود دانش به صنعت و کسب و کارهای موجود، برگزاری همایش های علمی و کاربردی است که با قرار دادن فعالان این صنعت در کنار دانشگاهیان، انگیزه های تحقیق و پژوهش در این زمینه را ایجاد می کند.

وی از دریافت 50 مقاله از دانشگاههای سراسر کشور به دبیرخانه این همایش خبر داد و افزود: همانگونه که پیش بینی می شد، کارخانه های گزسازی با ارسال 30 مقاله، بیشترین استقبال را از این همایش کردند در کنار آن مقالاتی از دانشگاههای کاشان و قم برگزیده شده که در همایش گز، شیرینی اصیل ایرانی ارائه می شود.

گوهریان تجلیل از پیشکسوتان صنعت 50 ساله گز، رونمایی از تمبر پستی، ارائه کتاب درباره گز و برگزاری نشست های تخصصی را از جمله برنامه های این همایش عنوان کرد و گفت: آنچه گز را از شیرینی های دیگر متمایز می کند نداشتن آرد، نشاسته و روغن در ترکیبات آن است به ویژه آن که آمارها نشان می دهد 40 درصد ایرانی ها مشکل اضافه وزن دارند.

وی با تایید این موضوع که برگزاری یک همایش نمی تواند تمام مشکلات موجود در واحدهای تولید گز را برطرف کند، اظهار امیدواری کرد: این گام، شروع خوبی برای آن است که دست صنعتگران را در دست دانشگاهیان بگذاریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز