خبرگزاری کار ایران

برداشت پیاز تابستانه در آذربایجان شرقی آغاز شد

علی رغم کاهش سطح زیر کشت 400 هکتاری محصول پیاز نسبت به سال گذشته با برنامه ریزی‌های انجام یافته در روند اصلاح الگوی کشت وبا بهره گیری از بذور اصلاح شده، افزایش تولید محصول پیاز در آذربایجان شرقی نیز عملی شده است.

تبریز - ایلنا: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: پیش بینی می‌شود بیش از 250 هزار تن پیاز از 5 هزار و 600 هکتار اراضی زیر کشت این محصول در استان استحصال و علاوه بر پوشش بازارهای استانی و سایر استان‌های کشور به خارج از کشور نیز صادر شود.

به گزارش ایلنا از تبریز، مهندس ایوب ایرانیفام در بازدید از آغاز برداشت پیاز تابستانه در شهرستان بناب در گفتگو با خبرنگاران با تاکید به این موضوع که سطوح زیر کشت این محصول در سال زراعی جاری در مقایسه با سال گذشته 400 هکتار کاهش یافته است گفت: با برنامه ریزی‌های انجام یافته توسط سازمان جهاد کشاورزی در روند اصلاح الگوی کشت وبا بهره گیری از بذور اصلاح شده، نه تنها در تولید آن کاهشی به وجود نیامده است بلکه افزایش تولید محصول پیاز در استان نیز عملی شده است.

وی با اشاره به تولید سالانه یک میلیون و 700 هزار تن محصول پیاز در کشور افزود: 13 درصد سطوح زیر کشت و 11 درصد از کل محصول تولید شده پیاز کشور، در این استان تولید و از این نظر آذربایجان شرقی رتبه نخست تولید این محصول در کشور را در اختیار خود دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، مصرف سرانه این محصول در استان را 22 کیلو گرم اعلام نمود و گفت: 50 هزار تن از این محصول، بازار های استانی را در 7 ماه از سال پوشش داده و 200 هزار تن آن نیز به سایر استان‌های کشور و کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

مهندس ایرانیفام با اشاره به قیمت این محصول در استان گفت: هم اینک پیاز در سر مزرعه از قرار هر کیلوگرم به قیمت 5 هزار ریال به فروش می‌رسد و با ورود پیاز تابستانی تولید شده در استان، قیمت آن در بازار مصرف از تعدیل چشمگیری برخوردار خواهد شد.

وی سطوح زیر کشت محصول تابستانه پیاز در استان را بالغ بر 30 هکتار ذکر کرد و گفت: با توجه به راندمان تولید 45 تن در هکتار، بیش از یک هزار و 350 تن از این محصول روانه بازارهای مصرف استانی شده و تعدیل قیمت آن به سود تولید کننده و مصرف کننده این محصول خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه های در دست اجرای این معاونت در رابطه با فرآوری و بسته بندی این محصول در استان اضافه نمود: ایجاد کارخانه های فرآوری، بسته بندی و سورتینگ این محصول در استان، در برنامه های سازمان قرار داشته وبا تلاش در ایجاد امکان برای افزایش عملی ارزش افزوده محصول، علاوه بر ارتقا سطح درآمد بهره برداران، برنامه ریزی برای نحوه فروش و ذخیره سازی آن آسان‌تر خواهد شد.


گفتنی است شهرستان‌های آذرشهر، عجب شیر و بناب از عمده شهرستان‌های استان در تولید پیاز محسوب می‌شوند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز