خبرگزاری کار ایران

روئین تن:

آشنایی زدایی از کلیشه‌های سینمای دفاع مقدس ضروری است

علی روئین تن معتقد است مشکل سینمای دفاع مقدس نگارش و کارگردانی نیست بلکه این سینما نیاز به تفکر و نگاه نو دارد چراکه با تغییر نگاه می‌توان نوشت وفیلم نامه نویس وکارگردان تربیت کرد.

ایلنا: علی روئین تن کارگردان سینما معتقد است مشکل سینمای دفاع مقدس نگارش وکارگردانی نیست بلکه این سینما بیش از نگارش وکارگردانی نیاز به تفکر و نگاه نو دارد چراکه با تغییر نگاه می‌توان نوشت وفیلم نامه نویس وکارگردان تربیت کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و دفاع مقدس، وی افزود: بانیان جشنواره باید به زیربنای اصولی جشنواره توجه کنند و از ریشه مسائل ودغدغه‌های آن را تغییر دهند و از نظر برگزاری و تاثیرگذاری و حضور و زیبایی جشنواره مطلوبی است.

وی ادامه داد: جشنواره به عنوان مکانی برای ارزیابی وبررسی فیلم‌ها دوسال گذشته خود نتوانسته جریان ساز باشد وکسانی که بنیاگذار وسیاست گذار این جشنواره هستند همیشه سلیقه مصرف کن بودند نه اینکه سلیقه سازی بکنند.

به گفته وی، مسئولین جشنواره‌ها به دلیل اینکه بیشتر به صورت آماردهی وشعاری به فیلم‌ها نگاه کرده‌اند امکان عرضه در فستیوال‌های بین المللی هم از این آثار گرفته شده است روئین تن بر این باور است در این عرصه اما، با حضور آقای خزاعی از دوره قبل تاکنون نگاه کلیشه‌ای ومحدود از برگزاری جشنواره برداشته شده است تا جایی که باب ورود به مجامع بین المللی هم سهل شده است.

وی خاطر نشان ساخت: اگر بتوانیم در گوشه وکنار مجامع هنری هفته‌های فیلم برگزار کنیم و مراوده با دیگر کشور‌ها می‌توان فرهنگ مقاومت را به دیگر ملت‌ها هم عرضه کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «دلشکسته» عنوان کرد: دفاع مقدس بزرگ‌ترین اتفاق حماسی کشور است و یکی از گوشه‌های تاریخ عظیم ملت ایران است. در این هشت ساله دفاع مقدس اتفاقاتی رخ داده است که سینماگران ما برخی را به خاطر شرایط روز آن زمان به تصویر کشیده‌اند، اما امروز باید سینمای دفاع مقدس نفس بگیرد و پویا شود چراکه نسل آدم‌ها و دیدگاه‌ها عوض شده و باید در هر فراز و نسلی که از جنگ می‌گذرد دیدگاه‌ها و برخورد با تولیدات هم متحول شود.

روئین تن با بیان اینکه سینمای دفاع مقدس فرازهای بزرگی از سینمای کل کشور را دارد ومن احساس می‌کنم که سینما نسبت به دیگر جریانات شرمنده دفاع مقدس نیست هرچند همه ملت ایران شرمنده خون شهدا وایثارگران هستند، اضافه کرد: اما نسبت به پتانسیل‌ها وموقعیت‌های سینمای ایران قطعا می‌توان به فرازهای مهم‌تر و بهتری دست پیدا کنیم. مشکل سینماگران در ژانر دفاع مقدس نیست بلکه مشکل مسئولین سینمایی این ژانرهستند که با تنگ نظری و نگاه سفارش گونه واعمال محدودیت فکری در این زمینه فیلم سازی را سخت کرده‌اند و سینماگران از پرداختن به آن دوری می‌کنند.

وی ادامه داد: اگربیایم جریان دفاع مقدس را به شکل گلی درحال رشد ببینیم و در کنار آن اتفاقاتی خرافاتی وغلط جریان گرفته که به دور این گل درحال رشد پیچیده که ریشه این گل را تهی می‌کند، پس باید یک آشنایی زدایی ازکلیشه‌های سینمای دفاع مقدس بکنیم چراکه این لازمه تولیدات است.

این کارگردان سینمای ایران معتقد است زمانی فیلم می‌ساختیم که مردم را تهییج کنیم که به دفاع بپردازند و زمانی دیگر، برای ارزش گذاری به حماسه آفرینی مردم فیلم تولید می‌کردیم اما، امروز، باید ببینیم این حماسه و ایستادن پای اصول مردم دوران جنگ را چگونه می‌توان به نسل امروز منتقل کرد.

وی با اشاره به موضوع بیداری اسلامی، خاطر نشان ساخت: مقوله بیداری اسلامی مقوله غریبی است و جوانان ملت‌های دیگر قطعا مثل پدران خود فکر نمی‌کنند و به دنبال نوگرایی هستند و بیداری اسلامی نمی‌تواند به بین المللی شدن جشنواره کمک کند اما می‌توان گفت بازخورد تولیداتمان بازتاب فرامرزی داشته به شرطی که به نوگرایی جوانان توجه وآن را سرکوب نکنیم.

وی معتقد است اگرتمام دنیا هم جمع شوند نمی‌توانند غباری روی دفاع مقدس وشهدای آن بیاورند واما اگر بتوانیم این عیار پاک ومنزه شهدا را به گوش مردم دنیا برسانیم کار بزرگی انجام داده‌ایم چراکه سینمای دفاع در زمانی که فیلم خوب ساخته مردم هم پسندیدند و دیدند اما متاسفانه با تنگ نظری‌ها و جبری نگاه کردن‌ها رسیدن به این مهم سخت خواهد بود.

روئین تن با اشاره به بخش شهدای ترور در ساختار جشنواره دوازدهم مقاومت اظهار داشت: پرداختن به موضوع شهدای ترور در دوره‌ای که ما را به عنوان تروریست در جهان معرفی می‌کنند بهترین عکس العمل به این اتهامات است چراکه این ترور‌ها نشان می‌دهد که مردم و کشورما در دنیا حرف برای گفتن دارد و اینقدر مهم جلوه می‌کند که به فکر ترور اندیشمندان ایران هستند و این موضوعات بسیارجای گسترش دارد اما پرداختن به آن دیراست. هرچند که دیرپرداختن بهتر از هرگز نپرداختن خواهد بود.

این سینماگر با اشاره به دبیری محمد خزاعی در این دوره جشنواره افزود: محمد خزاعی پهلوان جشنواره‌های ایران است و این پهلوانی را با حضور خود، خرد و دانش در کنار افرادی که مفاخر برگزاری جشنواره‌های ایران محسوب می‌شوند در جشنواره‌های مختلف تثبیت کرده و باید خسته نباشید گفت.

وی ادامه داد: به نظر بنده باید آقای خزاعی در اوج از دبیرجشنواره بودن خداحافظی کرده و میدان را به جوانتر‌ها بدهد و به فیلم سازی بپردازد چراکه دیگر دبیری جشنواره‌ها خزاعی را اقناع نمی‌کند و باید در بهترین زمان تجربه وخاطرات شیرین جشنواره‌ها را ماندگار نماید وبه عنوان دوست آقای خزاعی به او می‌گوییم که محمد خداحافظی کن....

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز