خبرگزاری کار ایران

طرح جامع مقابله با ریز گرد‌ها برای تصویب تقدیم مجلس شد

منتظریم تا کشور عراق امنیت و اعتبار لازم را جهت مالچ‌پاشی یک میلیون هکتار کانون گرد و غبار که نیاز به یک میلیارد و دویست میلیون دلار دارد، اختصاص دهد.

ایلنا: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: طرح جامع مقابله با ریزگرد‌ها برای تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

به گزارش ایلنا، محمدجواد محمدی زاده اظهار داشت: طرح جامع مقابله باریزگرد‌ها توسط سازمان حفاظت محیط زیست و مشارکت دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، سازمان هوا‌شناسی و سازمان جنگل‌ها و مراتع در دو بخش داخلی وخارجی تهیه شد.

وی افزود: این اقدامات برای کشور است و اعتبار چهار هزار و چهارصد میلیارد تومان جهت اجرا نیاز دارد تا در یک برنامه پنج ساله کلیه اقدامات که برای تثبیت شنهای روان و مقابله با ریزگردها انجام شود.

این مقام مسئول گفت: خوشبختانه این طرح در هفته گذشته از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد تا ضمن تصویب برای سالهای آینده نیز منابع مورد نیاز تامین شود.

وی از ریزگرد‌ها به عنوان تهدیدی که ریشه در تغییرات آب هوایی و تغییر کاربری‌های که به ناحق به زمین تحمیل شده نام برد و گفت: با هماهنگی دستگاههای ذیربط این مشکل حل می‌شود.

محمدی‌زاده در مورد بخش خارجی این طرح ادامه داد: در این باره برنامه‌هایی برای کشور عراق به عنوان کانون اصلی گرد و غبار وسایر کشور‌های منطقه مانند سوریه، عربستان وشمال آفریقا تهیه شده و درحدود شش میلیون و چهار صد هزار هکتار کانونهای تولید ریزگرد در منطقه وجود دارد که نحوه مدیریت و تامین منابع آن توسط کشورهای درگیر تامین می‌شود.

وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۱ از طرف سازمان ملل به عنوان موفق‌ترین کشور در مقابله با ریزگرد‌ها در کنار کشور چین معرفی شده است.

ایشان اعلام داشت: تاکنون بیش ازسه میلیون هکتار تثبیت شنهای روان در داخل کشور انجام شده است و این کارنامه درخشانی برای ایران اسلامی است که از این طرح کشورهای منطقه الگو برداری کرده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد که اجرای این طرح در برش داخلی و خارجی بتواند به مشکل ریزگرد‌ها در منطقه خاتمه دهد.

محمدی‌زاده اقدامات اصلی واساسی مقابله باریزگردهارا متقاعد کردن کشور‌های کانون گرد وغبار دانست و گفت: از همه ظرفیت دیپلماسی کشور جهت متقاعد کردن کشور‌ها استفاده خواهد شد که در این مورد سفر‌هایی به کشور عراق وهمچنین حضور مسئولین این کشور در ایران ودیداری که با معاون رئیس جمهور انجام شده، که براساس همین تلاش‌ها کارگروهی در این کشور به ریاست نخست وزیر عراق جهت حل مشکل ریز گرد‌ها تشکیل شده ومجلس این کشور هم این طرح را مصوب ومنابع آن را نیز پیش بینی کرده است.

وی از آموزش ۱۰۰کار‌شناس عراقی در سال گذاشته در اهواز خبر داد وگفت گروهی دیگر نیز جهت آموزش در آینده نزدیک به ایران خواهند آمد.

معاون رئیس جمهور گفت: شرکتهای ایرانی توان اجرایی و تجهیزات لازم را برای انجام پروژهای مقابله باریزگرد‌ها دارند و ما منتظریم تا کشور عراق امنیت و اعتبار لازم را جهت مالچ‌پاشی یک میلیون هکتار کانون گرد و غبار که نیاز به یک میلیارد و دویست میلیون دلار دارد، اختصاص دهد.

محمدی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با ریزگرد‌ها در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: با اجرایی شدن مصوبه هئیت دولت، ۲۰۰هزار هکتار از اراضی استان به کمک وزارت نفت وجهاد کشاورزی شروع شده که تاکنون ۱۳هزار هکتار آن اجرایی شده که روند آن رضایت بخش نیست با رفع مشکل که‌‌ همان تامین مالچ ازسوی وزارت نفت بصورت رایگان با تامین منابع لازم این مشکل برطرف شده واین برنامه نیز شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وی تامین حقابه تالاب‌ها را از اقدامات موثر در استان خوزستان جهت مقابله باریزگردها دانست و گفت: با تامین این حقابه، تالابهای شادگان و بخش ایرانی تالاب هورالعظیم زنده و آبدار است که با این اقدام از تبدیل این مناطق به کانون گردغبار جلوگیری به عمل آمده است.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد: که با مجموع این اقدامات بتوان ظرف مدت پنج سال مشکل ریز گردها که علاوه بر استان خوزستان ۲۳ استان دیگر در کشور رادرگیر خود کرده برطرف شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز