خبرگزاری کار ایران

طرح سیستم عامل بومی ایران در پنجمین نمایشگاه السیت ارائه شد

طی کارگاهی که با موضوع «الزامات تحقق سیستم عامل در کشور» در نمایشگاه ارائه گردید ضمن بررسی ابعاد بومی سازی نرم افزار‌ها و به ویژه سیستم عامل، در خصوص نحوه بومی سازی سیستم عامل زمین نیز توضیحاتی داده شد.

طرح سیستم عامل بومی ایران (زمین) در پنجمین نمایشگاه السیت از یکم لغایت چهارم شهریور ماه در شهر مشهد ارائه گردید.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات، تیم پروژه مذکور در نمایشگاه السیت به بیان الزامات تحقق بومی سازی سیستم عامل در کشور پرداختند.
بنا بر این گزارش، طی کارگاهی که با موضوع «الزامات تحقق سیستم عامل در کشور» در نمایشگاه ارائه گردید ضمن بررسی ابعاد بومی سازی نرم افزار‌ها و به ویژه سیستم عامل، در خصوص نحوه بومی سازی سیستم عامل زمین نیز توضیحاتی داده شد.
در این کارگاه ضمن توضیح این مطلب که سیستم عامل زمین جهت استفاده در مراکز داده و کاربردهای سازمانی طراحی شده و به تدریج در کاربردهای دیگر نیز عرضه خواهد شد، از اهداف طرح سیستم عامل بومی زمین نیز از جمله کاهش وابستگی و رونق کسب و کار در این بخش از صنعت فناوری اطلاعات کشور عنوان گردید.
این گزارش حاکی است از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح تا کنون، راه‌اندازی خط تولید و عرضه اولین محصول آن می‌باشد.
این گزارش می‌افزاید سیستم‌عامل سرور زمین بر مبنای هسته گنو/لینوکس، همراه با قابلیت‌های ویژه مجازی‌سازی و توجه به کاربردهای رایانش ابری طراحی شده‌ است. خط تولید و عرضه زمین به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند فرآیندهای توسعه نرم‌افزارهای متن‌باز را پیاده‌سازی نماید. بر این اساس افراد متخصص می‌توانند در کل مسیر از دریافت متن کد بسته‌ها و برنامه‌نویسی تا تولید بسته کامل سیستم‌عامل، مشارکت کرده و به واسطه محیط تعاملی فراهم شده، هر شخص می‌تواند بخشی از میلیون‌ها خط کد سیستم‌عامل بومی را تولید کرده یا نگهداری و به روزرسانی کند.
شایان ذکر است در طرح سیستم‌عامل زمین برنامه‌ریزی‌های مختلفی جهت تجاری‌سازی و جلب مشارکت بخش خصوصی و دانشگاهی صورت گرفته و دولت تنها نقش حمایتی و تشویقی از آن را بر عهده خواهد داشت.
گفتنی است این طرح از بهار ۱۳۹۰ در مؤسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی آغاز شده و در آینده نزدیک نسخه‌های دیگر و تکمیلی آن نیز عرضه ‌خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز