خبرگزاری کار ایران

حسن روحانی در جمع دانشجویان دانشکده شریف:

کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی یعنی نهایت فداکاری برای کشور

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۰۷

من و هاشمی هر دو یک مسیر را طی می کنیم اما روز رای گیری یکی از ما در لیست خواهد بود/ یک خطای دیگر کافی است کشور نابود شود.

کاندیدای ریاست جمهوری گفت: زمانی که شنیدم هاشمی کاندیدا شده است خوشحال شدم و استقبال کردم چرا که وی از ارکان انقلاب است و کاندیداتوری هاشمی فداکاری برای کشور ملت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا حسن روحانی امروز در دانشکده شیمی دانشگاه شریف در جمع دانشجویان با بیان این که خوشحالم در دانشگاهی حضور یافتم که نامش به نام مرکز علمی برتر در تارک آموزش عالی می باشد گفت: دانشگاه شریف به طور طبیعی در همه ابعادش همراه با عظمت و بزرگی است که امیدواریم که این مرکز تبدیل به فرودگاهی نشود که نخبگان ما را به آن سر دنیا منتقل کند؛ باید فضا را برای فعالیت علمی در همین سرزمین فراهم کنیم که ملت و کشورمان خودمان از وجود این نخبگان بهره ببرد.

وی با اشاره به اینکه منشا توسعه کشور آزادی دانشگاهی خواهد بود که همه استادان و دانشجویان دارای منزلت باشند اظهار داشت: برای نجات کشور از شرایط امروز نیاز به آشتی با بسیاری از مسائل از جمله فرهنگ، دین، جامعه و دنیا داریم؛ باید فاصله ها را کم کنیم کشور باید با دانشمندان، متخصصان و صاحب نظران آشتی کند چراکه کشور بدون استفاده نظرات کارشناسی صاحب نظران نمی تواند مسیر تعالی را طی کند و نباید از دانشمندان و نخبگان کشور بخاطر یک جمله انتقادی فاصله بگیریم. به عنوان مثال اساتید همین دانشگاه وقتی بخاطر وضعیت اقتصادی به دولت نامه نوشتند نباید چاره آن را بستن این دانشگاه به روی دانشجویان باشد.

این کاندیدای اصلاح طلب ریاست جمهوری با عنوان اینکه دانشگاه باید به مراکز تولید اتصال یابد و دانشگاه مرکزی باشد تا دستگاه های اجرایی کشور از نظر آنها استفاده کنند بیان کرد:‌ ما باید گذشته را فراموش کنیم چراکه نیاز به وحدت و انسجام داریم؛ باید با جناح ها و گروه ها آشتی کنیم هرچند بر سر دوراهی ای هستیم که می توانیم گله های گذشته را زودتر جمع کنیم یا می توانیم دشمنی‌ها را دائمی کنیم، خودمان هستیم که باید تصمیم بگیریم آیا این دشمنی ها و شکاف ها به نفع ما است؟ یا که هر روز با ادامه دادن آن و با اتهام زدن به یکدیگر شکاف ها را بیش از بیش کنیم، چرا در رسانه های عمومی بدون اینکه جرم کسی ثابت شده باشد او را مجرم محسوب می کنند.

روحانی در ادامه با بیان این که ما یک منشور بیشتر نداریم و آن قانون اساسی است و باید همه جناح ها در برابر قانون سر فرود بیاورند اظهار داشت: باید قانون در کشور تبدیل به فصل‌الخطاب شود و باید بدانیم که فعالیت سیاسی بدون قواعد سیاسی راه به جایی نمی‌برد باید اختلافات را کم کنیم و انتخابات را زمینه وحدت ملی قرار دهیم و با بالابردن تحمل اجازه دهیم برای کسانی که تاکنون برای ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند زمینه ای ایجاد شود تا تعامل و وحدت در جامعه بیش از گذشته شود و با جهان آشتی کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با عنوان اینکه باید با جهان آشتی کنیم تصریح کرد: عده ای می گویند یا باید با دنیا جنگید یا دور دنیا را خط کشید به عنوان مثال ترکیه یک زمانی کشتی ما را در دریای سیاه توقیف کرد؛ بلافاصله عده ای گفتند کشتی ترکیه را در ایران توقیف کنیم؛ اما من با این کار مخالفت کردم و کار به صورت تعاملی و سازش انجام شد ترکیه بعد از سه ماه غرامت گرفتیم و ترکیه از ما عذرخواهی کرد و همینطور در ماجرای هسته ای سال 82 چند کشور با هم در زمینه هسته ای دچار مشکل شدند؛ از این کشورها لیبی تسلیم شد مصر در خصوص همین موضوع عذرخواهی کرد اما ایران راه تعامل سازنده را انتخاب کرد که ما به دنبال آن اعلام کردیم اگر آمریکا می گوید که ما بمب هسته ای می سازیم دروغ می گوید؛ ما از طریق مذاکره صلح آمیز ادعایمان را به اثبات رساندیم؛ اکنون نیز نباید در مقابل دنیای غرب تسلیم شویم؛ نه با آنها تقابل کنیم بلکه باید در چارچوب منافع ملی با دنیا آشتی کنیم و به عقیده من کاندیدا باید مقاوم باشد؛ همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند به عقیده من مقاوم بودن یعنی با عقل و تدبیر عمل کردن مقاوم بودن یعنی اینکه باید بتوانیم با دنیا اصولی و منطقی حرف بزنیم از اصول کوتاه نیاییم و کاندیدا باید در استراتژیک دستش باز باشد.

حسن روحانی با مطرح کردن این موضوع که آمریکا یک ابرقدرت جهانی است و ایران یک ابر قدرت منطقه ای است تصریح کرد: در طول این چند سال بین ایران و آمریکا دشمنی بوده است آمریکا می خواهد که حضور دائم در منطقه داشته باشد می خواهد به ناروا از اسرائیل حمایت کند و می خواهد انرژی هسته ای را از ایران صلب کند؛ اما باید گفت که دوستی و دشمنی هیچ گاه دائمی نیست؛ اگر ما هنر داشته باشیم تهدید را به آسیب و آسیب را به فرصت تبدیل کنیم این بالاترین هنر است.

این کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مذاکره با آمریکا در عین سخت بودن امکان پذیر است اظهار داشت: مذاکره با آمریکا راحت تر از مذاکره با اروپا است؛ چرا که اروپاییان در بیشتر موارد از بالا دستی خودشان که آمریکا است باید اجازه بگیرند و خوشبختانه رهبری راه مذاکره را با مراعات خط قرمزها برای کشور باز کرده است که باید دولت آینده با مراعات خط قرمزها رابطه ایران و آمریکا را از حالت دشمنی به تنش برساند و به تدریج این رابطه ها تعاملی شود.

روحانی با بیان اینکه من معتقدم ادامه این شکاف ها و دشمنی ها در داخل کشور به نفع ما نیست افزود: اگر این گونه پیش رود این شکاف ها روز به روز عمیق تر می شود و باید شرایطی ایجاد کرد که آنها که در حصر و زندان به سر می برند آزاد شوند البته با اجماع فکری و مشورت و هماهنگی با مسئولین این کار انجام می شود.

روحانی در خصوص کاندیداتوی هاشمی بیان کرد:‌ از این که آیت الله هاشمی رفسنجانی کاندیدا شدند خوشحالم و استقبال هم می کنم چراکه وی از ارکان این انقلابند، آقای هاشمی از اول انقلاب همراه امام بودند و از سال 62 تا پایان جنگ فرماندهی جنگ را برعهده داشتند و پس از آن نیز از مسئولیت های وی باخبریم و این که وی کاندیداتوری را قبول کرده است به عقیده من فداکاری کرده است و باید بگویم که واقعا آخرین دیدارم با هاشمی ایشان اصلا تصمیم در ثبت نام نداشتند و همان روز بعد از ظهر تصمیم گرفتند که ثبت نام کنند من و هاشمی هر دو یک مسیر را طی می کنیم اما روز رای یکی از ما در لیست خواهد بود.

وی در خصوص نقاط ضعف و قوت دولت احمدی نژاد گفت: منفی ها بسیارند؛ وضع اقتصادی ما برای همه شما روشن است؛ ارزش پول کاهش یافتهغ تورم و بیکاری افزایش پیدا کرده و اکنون 760 هزار نسل دانشجوی بیکار داریم اما نکات مثبت این دولت پروژه های ملی است که عملیاتی کرده و در برخی از علوم و فنون پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتیم.

وی در خصوص حصر آیت الله منتظری گفت: من برای آزادی وی یک سال و چند ماه تلاش کردم و در آخر هم با تایید نامه ای که امضای من در پایین آن بود وی آزاد شد و برای آزادی کروبی و موسوی و کسانی که در انتخابات 88 به زندان افتاده با استفاده از اجماع فکری تلاش میکنم.

این کاندیدای ریاست جمهوی در پاسخ به سوال دانشجویی که شما چرا به این اندازه از هاشمی حمایت می کنید و با اینکه می دانید که شما با حضور هاشمی رای نخواهید آورد اصرار به ماندن دارید؛ آیا علتش این است که می خواهید در کابینه هاشمی بسهم بگیرید اظهار داشت: من اگر به کسی اعتقاد داشته باشم و اگر بدانم مدیریتش به نفع کشور است از وی حمایت می کنم و در خصوص کابینه هاشمی هم باید بگویم که من تازه به دوران رسیده نیستیم همه این مراحل را گذرانده ام و دنبال پست و مقام هم نیستم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با عنوان اینکه یک خطای دیگر کافی است که کشور نابود شود تصریح کرد: هاشمی را جزء افرادی می دانم که می داند در شرایط کنونی برای کشور چه چاره ای بی اندیشد.

گفتنی است که در حاشیه نشست روحانی با دانشجویان دانشکده شیمی جدل هایی بین دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب صورت گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز