خبرگزاری کار ایران

مهم‌ترین اخبار کارگری در هفته‌ای که گذشت؛

گزارش روز هفتم

به نظر می‌رسد به دلیل شرایط اقتصادی، چالش میان کارگران و کارفرمایان همچنان ادامه دارد و روند رو به بهبودی مشاهده نمی‌شود.

ایلنا: تعدیل نیروهای کار و همچنین برگزاری تجمعات اعتراضی کارگری، از مهم‌ترین اخبار جامعه کارگری در هفته گذشته بود.

به گزارش ایلنا، به نظر می‌رسد به دلیل شرایط اقتصادی، چالش میان کارگران و کارفرمایان همچنان ادامه دارد و روند رو به بهبودی مشاهده نمی‌شود، در این شرایط این سوال مطرح می‌شود که در سال حمایت از کار، تولید و سرمایه ایرانی آیا کار درخور توجهی در نیمه اول سال انجام شده است یا نه.

تعدیل و اخراج کارگران

در پی انتشار خبر بیکار شدن ۳۰۰ کارگر کارخانه عقاب افشان، دبیر خانه کارگر سمنان اعلام کرد این کارخانه با تمدید نکردن قرارداد ۴۰ کارگر دیگر، شمار کارگران تعدیلی خود را به ۳۴۰ نفر رساند. گفتنی است کارخانه عقاب افشان تولید کننده اتوبوسهای عقاب (اسکانیا) به دلیل واردات گسترده اتوبوس‌های ارزان‌قیمت چینی و همچنین ناتوانی در تهیه مواد اولیه تولید و قطعات ساخت اتوبوس که از کشور سوئیس تامین می‌شد، با تعدیل نیروهای کار بخشی از مشکلات مالی خود را جبران کند.

کارخانه غرب استیل تولید کنننده قطعات خودرو نیز بیش از سه ماه است که در پرداخت حقوق بیش از ۴۰۰ کارگر خود ناتوان شده است. دبیر خانه کارگر سمنان عمده مشکلات این واحد تولیدی را عدم وجود نقدینگی عنوان کرد و افزود: به دلیل کاهش تولید محصولات کارخانه‌های خودرو ساز و همچنین تاخیر در پرداخت بدهی‌های خود به قطعه‌سازان، این واحد تولیدی دچار مشکل شده است.

پرداخت حقوق معوقه

۵ ماه از حقوق معوقه ۳۰ کارگر شرکت پارکت ساری پرداخت شد. نصرالله دریابیگی، دبیر خانه کارگر مازندران با اعلام این خبر به ایلنا گفت: با پی‌گیری کارگران و اعضای شورای کارگری این شرکت عیدی و پاداش سال گذشته نیز همراه با سه ماه حقوق سال جاری کارگران پارکت ساری پرداخت شد. او با بیان اینکه هنوز ۳ ماه از حقوق معوقه کارگران پرداخت نشده است، اضافه کرد: امیدواریم با رفع موانع موجود مابقی ۸ ماه حقوق معوقه کارگران این واحد به زودی به حسابشان واریز شود.

اعتراض و اعتصاب کارگران کشور

پس از تجمع بی‌نتیجه کارگران صنایع فلزی ایران در بزرگراه فتح، این کارگران صبح روز سه‌شنبه در اعتراض به عدم دریافت بیش از ۸ ماه حقوق و ۱۱ ماه بیمه معوقه، در مقابل ساختمان شماره یک وزارت صنایع تجمع کردند.

پروین محمدی، نماینده کارگران معترض در این تجمع اعتراض آمیز به خبرنگار ایلنا گفت: بعد از تجمع صبح دیروز کارگران صنایع فلزی ایران در بزرگراه فتح، امروز نیز حدود ۶۰۰ کارگر در مقابل ساختمان وزارت صنایع و دفتر وزیر تجمع کردند تا صدای اعتراضشان را از فاصله نزدیک‌تری به گوش مسئولان برسانند.

نماینده این کارگران با تاکید بر اینکه کارفرما موظف به پرداخت تمامی مطالباطت معوقه کارگران تا پایان ماه جاری است افزود: وزارت صنایع کارفرما را متعهد به پرداخت مطالبات قانونی کارگران کرده است اما در حال حاضر کارفرما به بهانه اینکه سرمایه دار اصلی جهت پرداخت مطالبات کارگران تامین مالی نکرده از انجام تعهد خود طفره می‌رود.

این کارگر معترض اضافه کرد: بدلیل عدم پرداخت معوقات حقوقی کارگران کارخانه صنایع فلزی ایران، در جلسه استانداری تهران با مدیران کارخانه قرار شد حداکثر تا روزیکشنبه ۲۲ مرداد، هشت ماه حقوق معوقه کارگران پرداخت شود که با عملی نشدن این وعده دیروز و امروز کارگران اعتراض کردند و اعتراض کارگران تا به دست آوردن حقوق ادامه دارد.

۱۵۰ کارگر نساجی مازندران در اعتراض به عدم دریافت ۲۶ ماه حقوق معوقه خود در مقابل فرمانداری قائمشهر تجمع کردند.

نصرالله دریابیگی، دبیر خانه کارگر مازندران با اعلام این خبر به ایلنا گفت: صبح امروز ۱۵۰ کارگر کارخانه نساجی مازندران در اعتراض به عدم دریافت ۲۶ ماه حقوق معوقه پس از راهپیمایی در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کرده و نسبت به عدم توجه دولت به وضعیتشان اعتراض کردند.

او افزود: نساجی مازندران پس از اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و جریان خصوصی سازی به دلیل سوء مدیریت و عدم نظارت دولت و همچنین واردات بی‌رویه کالاهای مشابه تولیدات این کارخانه دچار بحران مالی شده است. این فعال کارگری اضافه کرد: نساجی مازندران در دو دهه گذشته بیش از ۷۰۰۰ کارگر داشته است که این تعداد طی چند سال اخیر به ۷۶۵ نفر کاهش یافته است.

خبرنگاران با ۲۰ سال کار بازنشسته می‌شوند

مسئول اداره امور استانهای اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اهواز با اعلام این خبر افزود: این طرح از۱۵مرداد امسال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل مطبوعات داخلی مصوب شده است و لازم الاجرا است.

علیرضا چرخابی بـا اشاره به اینکه پیش از این برای قـرار گرفتن شغل خبرنگاری در ردیف مشاغل سخت و زیان آور در سازمان تامین اجتماعی مشکلاتی وجـود داشت، افزود: این مصوبـه دغدغه هـا و دل مشغولی هـای جامعه رسانه‌ای کشور را مرتفع کرد و خبرنگاران به راحتی می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند.

آغاز دوره کاردانی پودمانی نظام جدید مهارتی از مهرماه

دوره کاردانی پودمانی نظام جدید آموزش عالی مهارتی از مهر امسال آغاز می‌شود. ‌رجبعلی بروزیی، معاون آموزشی دانشگاه با بیان این خبر افزود: در دوره‌های کاردانی حرفه‌ای و کاردانی فنی با سر فصل، ‌ محتوا و شیوه آموزشی جدید از مهر پذیرش دانشجو خواهیم داشت. وی گفت: در این دوره آموزشی ۴۰ درصد آموزش‌های دانش پایه و ۶۰ درصد آموزش‌ها مختص محیط کار است. وی خاطرنشان کرد: در نیمسال اول سال تحصیلی آینده، تمام دانشجویان کاردانی فنی و حرفه‌ای پودمانی ۳۲ ساعت کار بینی خواهند داشت. برزویی در ادامه اظهار داشت: کاربینی با اهدافی چون شناخت مشاغل مورد نظر، تشریح جریان کار و فعالیت‌ها، شناخت مواد، تجهیزات، ابزار و ماشین آلات مربوط، شناخت جایگاه شغلی مورد نظر و نقش آن در ماموریت آن حوزه شغلی و شناخت موضوعات و مسائل جانبی شغل مورد نظر مانند ایمنی، اقتصادی، سختی و پیچیدگی کار انجام می‌شود.

برزویی با اشاره به پذیرش ۲۳۰ هزار دانشجو در دوره کاردانی فنی و حرفه‌ای از مهر امسال گفت: ۱۱۳ هزار نفر دانشجودر دوره کاردانی حرفه‌ای پذیرش می‌شوند که ۱۰۳ هزار نفر آن‌ها در بخش صنعت و ۱۰ هزار نفر آن‌ها در بخش کشاورزی است همچنین ۱۱۷ هزار نفر دانشجو در دوره کاردانی حرفه‌ای پذیرش خواهند شد که ۳۶ هزار نفر آن‌ها در بخش فرهنگ و هنر و ۸۱ هزار نفر آن‌ها در بخش مدیریت و خدمات اجتماعی است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: در صورت اتمام کارخانه تولید مینی بوس و قطعات خودرو در این استان برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۵ هزار نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود. عباداله اکبری درباره این کارخانه افزود: برای نخستین بار در استان کارخانه تولید مینی بوس و قطعات خودرو در این استان راه اندازی می‌شود.

وی با عنوان اینکه برخی از ماشین آلات، فن آوری و امکانات این واحد قبلا توسط سرمایه گذار فراهم شده اظهار کرد: سرمایه گذاری لازم برای راه اندازی این کارخانه حدود ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

اکبری اضافه کرد: در صورت راه اندازی این کارخانه برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۵ هزار نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود. وی گفت: برای راه اندازی این واحد زمینی به وسعه ۲۰ هکتار در جاده مهاباد در نظر گرفته شده که بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته با راه اندازی خط تولید این کارخانه در فاز نخست ۳۰۰ دستگاه مینی بوس و در مراحل بعدی نیز بیش از ۶۰۰ دستگاه تولید خواهد شد.
پایان پیام

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز