خبرگزاری کار ایران

سبحانی نیا:

بازگشت و پایبندی به قانون اساسی ضروری است

کد خبر : ۶۶۶۰۷

باید با عقل و تدبیر در مذاکرات و اتخاذ تدابیر مناسب، منافع ملی خود را تامین کنیم/دولت می‌تواند با یک برنامه ریزی مناسب ظرف دو یا سه سال آینده تمامی آشفتگی‌های بازار اقتصادی را کنترل کند.

یک استاد دانشگاه تهران گفت: بازگشت و پایبندی جامعه به اصل قانون اساسی می‌تواند زمینه پیشرفت وتعالی را به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن سبحانی استاد دانشگاه تهران ومحمد سعیدی کیا وزیر مسکن دولت نهم و نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری که عصر امروز شنبه ۷ اردیبهشت ماه که به همت بسیج دانشگاه شهید بهشتی در دانشکده مدیریت برگزار شد به ایراد سخن پرداختند.

سبحانی با تاکید بر اینکه تمامی جوامع بدون استثنا در جستجوی توسعه وتعالی هستند، گفت: نمی‌توان جامعه‌ای را یافت که به دنبال ارتقای این هدف نباشد، لذا خواست عمومی تمامی جهانیان به روز رسانی زندگیشان است.

وی در ادامه با بیان اینکه هر جامعه‌ای با مجموعه‌ای از ویژگیهای پررنگ وکم رنگ وجود دارد، تصریح کرد: گاهی مجموعه این ویژگی‌ها بسیار پررنگ است که می‌توان از طریق این خصایص به ماهیت آن کشور پی برد.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: توسعه و تعالی نیز برای کشور ایران امری حائز اهمیت تلقی می‌شود. و انتظار داریم که جمهوری اسلامی ایران نیز مسیر پیشرفت و تعالی خود را به نحو احسن با در نظر داشتن ویژگی‌های خاص خود طی کند.

سبحانی با بیان اینکه کشور‌ها در حقیقت با قوانین اساسی خود در جهان شناخته می‌شوند ادامه داد: لذا می‌توان از طریق قانون اساسی موارد پررنگ و حائز اهمیت و همچنین مسائل کم رنگ دخیل در یک کشور را جستجو کرد.

وی در ادامه با اشاره به مباحث مختلف در قانون اساسی گفت: این مباحث در قانون اساسی اجازه نمی‌دهد حتی کشوری با وجود تغییرات در دولت، مجلس و... بر اساس محورهای مختلف اداره شود.

سبحانی در ادامه افزود: اگر بتوانیم با قانون اساسی کشورمان ارتباط قوی را برقرار کنیم قطعا می‌توانیم در پی آن بسیاری از مسائل و مشکلات کشور خود را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه معتقد هستم کشورمان طی سال‌های گذشته با تلاش دولت‌ها توانسته دستاوردهای خوبی را برای خود به ارمغان بیاورد خاطرنشان کرد: البته این دولت‌ها با کم و کاستی‌هایی نیز روبه رو بوده است.در بسیاری از امور مختلف به هر دلیلی بر مدارهایی چرخیدیم که منطبق بر اصول قانون اساسی نبوده و یا حتی از نهادهای مربوط به آن فاصله داشتیم.

این استاد دانشگاه به اصل ۴۳ قانون اساسی اشاره کرد و افزود: در این اصل تاکید شده برای اینکه استقلال اقتصادی جامعه‌ای تامین و فقر ریشه کن شود و از سوی دیگر نیازهای آن جامعه برطرف شود باید به گونه‌ای باشد که آزادی‌های آن ملت زیر سوال نرود.

وی ادامه داد: مجموعه اقتصاد کشور باید به گونه‌ای عمل کند که نیازهای اساسی انسان‌ها (مسکن، خوراک، پوشاک و آموزش و پروش) برای تمامی افراد فراهم شود.

سبحانی در ادامه تصریح کرد: اصل ۴۳ قانون اساسی تاکید بر این دارد که سرمایه لازم برای انسان‌هایی که آمادگی کار دارند باید فراهم شود تا بتوانند از این طریق وارد بازار کار شده و جامعه با تشدید بیکاری مواجه نشود.

وی با بیان اینکه نهادهایی در قانون اساسی وجود دارد که به دلیل عدم ثبات قوانین لازم نمی‌توانند تصمیمات خود را اجرایی کنند اظهار داشت: در کشورمان متاسفانه اساسی‌ترین نهادهای مربوط به قانون اساسی را نتوانستیم به وجود آوریم که در نتیجه اقتصادی مبتنی بر مبنای لیبرالیستی و منفعت طلبی در جامعه به وجود آمد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تاثیرپذیری منفی جامعه از امر پول و ثروت تصریح کرد: این امر چنان در جامعه ما رخنه کرده است که به عنوان مثال با تاثیر مخربی که در زمینه بهداشت و درمان حاکم شده منجر به افت کیفیت بیمارستان‌ها در کشورمان شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد ممکن است مسلمان باشند ولی دلیلی ندارد که لزوما احکام اسلام در اعمال آن‌ها دیده شود افزود:‌‌ همان طور که در مسائل سیاسی و اصول گرایی و اصولگرایان نمی‌توان تطابق ایجاد کرد و از سوی دیگر نیز حتی در میان اصلاح طلبی و اصلاح طلبان نیز نمی‌توان تطابقی به وجود آورد و اگر بتوانیم به مقوله‌ها واصول قانون اساسی پایبند باشیم قطعا می‌توانیم زمینه‌های مختلف پیشرفت وتعالی کشور خود را به وجود بیاوریم.

سبحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای رفع بحران اقتصادی کشور چه برنامه‌ای دارید گفت: متغییرهای زیادی در سال‌های اخیر در جامعه ما وجودداشته که شرایط اقتصادی را وخیم‌تر کرده است به طور مثال در سال ۹۱ با یک نرخ تورم بر کالاهای مصرفی، نرخ بیکاری و نرخ سود بانکی متفاوت مواجه بوده‌ایم.

وی با اشاره به راهکار مناسب برای رفع بحران اقتصادی موجود در کشور خاطرنشان کرد: بهترین راهکار برای مقابله با بحران اقتصادی فعلی جلوگیری از تشدید آن است و دولت می‌تواند با یک برنامه ریزی مناسب ظرف دو یا سه سال آینده تمامی آشفتگی‌های بازار اقتصادی را کنترل و پس از آن نیز می‌تواند این بحران را در جامعه رفع کند.

سبحانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برنامه‌های خود در دستگاه دیپلماسی کشورمان در دولت آینده افزود: مقوله‌ای به نام منافع ملی وجود دارد که تمامی کشور‌ها در صدد ارتقای این امر مهم هستند که تحت هیچ شرایطی حاضر به عقب نشینی از منافع خود نیستند.

وی ادامه داد: ‌باید با عقل و تدبیر در مذاکرات و اتخاذ تدابیر مناسب، منافع ملی خود را تامین کرده و مدام نیز منافع ملی خود را باز تعریف کنیم.

وی با تاکید بر برقراری ارتباط با کشورهای مختلف افزود: ‌برای دستیابی به منافع ملی باید با کشورهای دیگر ارتباط و اگر کاستی‌هایی وجود دارد مرتفع شود و با پایبندی بر اصول و قوانین خود یعنی نفی سلطه به روابط خود ادامه دهیم.

سبحانی با اشاره به اولویت خود در زمینه توسعه خاطرنشان کرد: توسعه لفظی است که بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند ولی درحقیقت معنای صحیح آن را نمی‌دانند.

وی با اشاره به جایگاه مردم در قانون اساسی تاکید کرد: قانون اساسی در اصول مختلف بیان داشته که امور کشور بر اساس انتخابات از سوی مردم اداره می‌شوند لذا ملت ایران جایگاه بسیار برجسته‌ای دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز