خبرگزاری کار ایران

معاون دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور:

سند نظام شرایط احراز اشتغال ماه آینده به دولت ارائه می شود

asdasd
کد خبر : ۳۱۵۴۱

آموزشهای دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور شغل محور است/کسی که مهارت ندارد، نخواسته شغل داشته باشد/درصد بیکاری دارندگان مدارک دانشگاهی 30 درصد است/70 درصد آموزشها باید به سمت مهارتی سوق داده شود.

ایلنا - رشت: معاون پشتیبانی و امور مالی دانشگاه جامع علمی – کاربردی کشور ابراز کرد: سند نظام شرایط احراز اشتغال کمتر از یک ماه آینده نهایی و به دولت ارایه می شود و پس از آن دیگر داشتن یک مدرک دانشگاهی بدون فراگیری مهارت پرستیز محسوب نمی شود و افراد امنیت شغلی نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت، محمد حسین حاج لو پیش از ظهر چهارشنبه در نشست با مدیران دانشگاه جامع علمی و کاربردی و اداره کل و دانشکده فنی و حرفه ای گیلان با بیان این که آموزش در دنیا دو سمت و سو دارد که آموزش نظری (آکادمیک) و مهارتی (سازمان فنی و حرفه ای و دانشگاه جامع علمی و کاربردی عهده دار این آموزشها هستند.

26 درصد آموزشها کاردانی هست

وی ادامه داد: اگر به سند آموزشی کشور نگاه شود در حال حاضر 66 درصد آموزشهای کشور نظری و در مقطع کارشناسی  و 26 درصد آموزشها کاردانی است که این نشان می دهد که در همین جا باید یک برنامه ریزی اساسی را در بحثهای مهارتی ایران دنبال کنیم.

70 درصد آموزشها باید به سمت مهارتی سوق داده بشود

این مسئول خاطر نشان کرد: همان طور که یکی از معاونین وزیر علوم اعلام کرده 70 درصد آموزشها باید به سمت مهارتی سوق داده شود و اگر به آماری که وزیر تعاون توجه بشود درصد بیکاری جامعه در افرادی که تحصیلات آکادمیک ندارند کمتر از 10 درصد است که من با جرات می گویم کمتر از 5 درصد است.

کلید اشتغال مهارت است

حاج لو دلیل ادعای خود را این گونه بیان کرد که کسی که مهارت را فرا گرفت دیگر بیکار نیست و کلید اشتغال مهارت است و فرد دارای مهارت اصلآ بیکار نخواهد ماند.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات و زیر تعاون مبنی بر این که درصد بیکاری کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند قریب به 30 درصد است، اذعان داشت: این امر نشان می دهد که ما نیاز به بازنگری اساسی در نظام آموزشهای کشور داریم.

نظام صلاحیت حرفه ای حدود یک ماه قبل تصویب و ابلاغ شد

به گفته حاج لو بر اساس نظام جامع آموزش مهارت و فناوری در کشور که مشتمل بر سه زیر نظام هست، دو سند آن که نظام های آموزش مهارت و فناوری است در آبان ماه سال گذشته ابلاغ  شد و نظام صلاحیت حرفه ای حدود یک ماه گذشته تصویب و ابلاغ شد.

وی بیان داشت: در جلسه دو روز قبل شرایط احراز اشتغال در تهران با حضور یک تیم کارشناسی متشکل از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور- دانشگاه جامع علمی و کاربردی و تنی چند از متخصصین امر به مسئولیت رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور تشکیل شد.

سند نظام شرایط احراز اشتغال کمتر از یک ماه آینده به دولت ارایه می شود

این مسئول اضافه کرد: در این نشست هشتمین ویراستاری این سند انجام شد و من فکر می کنم کمتر از یک ماه دیگر نهایی و برای ابلاغ به هیئت وزیران ارائه شود و بر اساس این نقشه راه، 60 درصد آموزشها باید در محیط واقعی کار و بقیه نظری باشد.

کسی که مهارت ندارد  نخواسته شغل داشته باشد

وی تاکید کرد: این نظام به کلید اشتغال که همان مهارت هست کمک خواهد کرد و قطع به یقین با تحقق کامل این برنامه با سامان دهی که صورت می گیرد دیگر می توانیم اعلام کنیم کسی که مهارت دارد بیکار نیست و کسی که مهارت ندارد به نخواسته شغل داشته باشد.

معاون دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور در ادامه گفت: کسی که به دنبال شغل است حتمآ به آموزش آن شغل و به صلاحیت انجام آن حرفه در راستای اخلاق حرفه ا ی و به ضوابط شرایط احراز شغل توجه خواهد کرد.

حاج لو تاکید کرد: با این نظام دو بال آموزشهای نظری و مهارتی کشور به هم نزدیک و در هم به صورت کامل تنیده خواهند شد و به طور یقین نقش اصحاب رسانه و جراید در این بین بسیار بالاست

این مسئول اذعان کرد: دیگر داشتن یک مدرک دانشگاهی بدون فراگیری مهارت پرستیز محسوب نمی شود و برای افراد به تنهایی نمی تواند امنیت شغلی به همراه داشته باشد، بلکه باید بال دوم آن که مهارت آموزی است به کمک بیاید.

حاج لو با تاکید بر این که دیگر سیستم های ادارای کشور نیاز به کارمند ندارد و وظیفه آن فقط سیاست گذاری،برنامه ریزی، هدایت راهبری و ساماندهی امور است،خاطر نشان کرد: در این جا باید محیط واقعی کار به کمک بیاید که اعم از دستگاههای دولتی و غیر دولتی و بخش خصوصی است.

آموزشهای دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور شغل محور است

وی آموزشهای دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور را شغل محور نامید و تاکید کرد: کسی که می خواهد مهارتی را یاد بگیرد باید به سازمان فنی و حرفه ای مراجعه و این مهارتها را یاد بگیرد که بسته های آموزشی آن در نهایت به مدرک تحصیلی ختم خواهد شد.

مشاور عالی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ابراز کرد: اگر قرار است مباحث کلان در کشور اتفاق بیفتد و استان گیلان در آن پیشگام بشود حتمآ باید در راستای بیانات مقام معظم رهبری، دانشکده های علمی و کاربردی و آموزشکده های فنی و حرفه ای باید توسعه پیدا بکنند.

حاج لو تاکید کرد: ما به پنجه های کار و علم احتیاج داریم و عزیزان اصحاب جراید باید اعلام بکنند آموزشها در علمی و کاربردی  منتهی به آموزشها در محیط واقعی کار است و هر کارخانه باید به یک دانشگاه تبدیل بشود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز