خبرگزاری کار ایران

روحانی در دیدار با ایثارگران و برگزیدگان قم:

چندصدایی را از قم یاد گرفته‌ایم / نگذاریم کسی فکر کند حرف زدن محدودیت دارد

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۱۸۲

همانطور که فضای ایثار و شهادت از قم شروع شد، فضای آزادی‌فکر، آزادی‌اندیشه و استدلال هم از باید قم به همه جا رسوخ کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: چندصدایی را در همه مسائل علمی، تحقیقاتی، اجتماعی از قم یاد گرفته‌ایم و همانطور که فضای ایثار و شهادت از قم شروع شد، فضای آزادی‌فکر، آزادی‌اندیشه و استدلال هم از باید قم به همه جا رسوخ کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر امروز در دیدار با ایثارگران و برگزیدگان استان قم در محل تالار معصومیه فرمانداری این شهر اظهار داشت: شهر قم از لحاظ دینی بزرگترین مرکز دینی در جهان تشیع و شاید جهان اسلام باشد.

وی افزود: حوزه علمیه در قم هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی جایگاه ویژه‌ای دارد و ما برای رشد مطلوب در این کشور هم نیاز به معنویت، هم نیاز به اخلاق و هم نیاز به فرهنگی داریم که مسیر توسعه ما را پایدار کند و مرکزی که می‌تواند در اخلاق و فرهنگ به ما کمک کند، حوزه علمیه قم و این دیار مقدس است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مقوله ایثار و شهادت گفت: اگر ایثار و شهادت نبود، بی‌تردید انقلاب ما به پیروزی نمی‌رسید و در دفاع مقدس هم نمی‌توانستیم به دستاوردهای مطلوبی برسیم.

وی با بیان اینکه در نظام اسلامی جایی که ایثار و شهادت در آن آغاز شد، قم بود، اظهار داشت: برای اینکه نهضت اسلامی پیش می‌رفت نیاز به امید داشتیم و این امید را امام خمینی(ره) ایجاد کرده بود؛ امام خمینی با عمل خود امید را به وجود آورد. چراکه ایشان نه امید که یقین داشتند نهضت اسلامی به پیروزی خواهد رسید و به همین دلیل آنگونه که در تاریخ می‌بینیم، حرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه اولین شهدای تاریخ نهضت انقلاب اسلامی مربوط به روحانیت و مدرسه فیضیه قم است، گفت: مردم قم در نهضت و پیروزی انقلاب نقشی اساسی داشتند و اگر ایثار و فداکاری آنان نبود، نهضت اسلامی به پیروزی نمی‌رسید.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز هم به روحیه ایثار و شهادت نیاز داریم، گفت: با روحیه ایثار و شهادت می‌توانیم کشور را به مقاصدی که اهداف انقلاب و نیاز مردم در آن دیده شده است، برسانیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نمی‌توان زنان را در جامعه نادیده گرفت، گفت: اینکه امروز بسیاری از زنان ما در دانشگاه‌ها و ادارات کشور فعالند نکته مهمی است؛ نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند و از این رو دیگر نباید به این فکر بود که زنان فقط باید به مسائل خانه‌داری و بچه‌داری مشغول باشند، این کار نه درست و نه امکانپذیر است؛ البته این حرف به این معنی نیست که خانه‌داری و فرزنداری بی‌اهمیت است.

وی گفت: بی‌شک آنچه که توصیه اسلام به همه انسان‌هاست کسب علم و دانش است. حالا اینکه زنان در مشاغل اجتماعی حضور داشته باشند یا نه بحثدیگری است.

روحانی تصریح کرد: فضای جهان و جامعه امروز تغییر کرده و ما نمی‌توانیم در مقابل این تغییرات باستیم؛ امروز هر کسی با یک موبایل در دست خود با انواع شبکه‌های اجتماعی ارتباط دارد و اگر یک جایی فیلتر شود می‌روند و راه عبور از آن را یاد می‌گیرند و از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

وی افزود: جهان امروز، جهان ارتباطات است و ما اگر از فضای جامعه عقب بمانیم به مشکل بر می‌خوریم و قبلاً هم دیده‌ایم که هرکجا از فضای جامعه عقب ماندیم، مشکلات بسیاری برایمان ایجاد شده است.

رئیس جمهور گفت: ‌باید هم‌پای جامعه حرکت کرد و اگر مشکلی بود، باید نسبت به حل آن اقدام نمود.

وی با تاکید بر اینکه نیمی از دانشجویان دانشگاه کشور را دختران و زنان تشکیل می‌دهند، گفت: مگر کسی می‌تواند امروزه مانع حضور فعال زنان در عرصه اجتماعی شود و اصلاٌ مگر این کار درست است. امروز دو میلیون و دویست هزار دانشجوی خواهر در دانشگاه‌های مختلف کشور مشغول تحصیلند و حتی بسیاری از آنان در بیشتر علوم و فناوری‌های نو نیز نقش‌آفرین بوده‌اند.

رئیس جمهور گفت: قبلاً شاید فکر می‌کردیم ذوق زنان فقط در هنر است، اما امروز می‌بینیم که زنان در فناوری‌های نو از جمله نانوتکنولوژی و غیره پیشرو هستند.

روحانی با بیان اینکه این افتخار حوزه علمیه قم است که امروز چند هزار طلبه خانم در آن مشغول به تحصیل هستند، گفت: باید فضا را برای رشد و تعالی توام با اخلاق برای جامعه زنان فراهم کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه چندصدایی را در همه مسائل علمی، تحقیقاتی، اجتماعی از قم یاد گرفته‌ایم، گفت: در سال‌های دور در دانشگاه‌های کشور دانشجویان خیلی نمی‌توانستند با استاد بر سر مباحثدرگیر شوند، اما همان زمان در درس‌های حوزه علمیه قم یک شاگرد با کمال شجاعت مقابل استادش که شاید مرجع تقلید او هم بود می‌ایستاد و مثلاً می‌گفت این سخن شما نادرست است.

رئیس جمهور گفت: همانطور که فضای ایثار و شهادت از قم شروع شد، فضای آزادی‌فکر، آزادی‌اندیشه و استدلال هم از باید قم به همه جا رسوخ کند.

وی گفت: افتخار ماست که دو رساله عملیه مراجع تقلید شبیه هم نباشد و این نشان از تفاوت آرا و اندیشه‌هاست.

روحانی افزود: اینکه دنیای غرب می‌گوید ما چندصدایی را آغاز کرده‌ایم، درست نیست؛ چراکه در حوزه‌های علمیه شیعی همیشه آزادی و چندصدایی وجود داشته است؛ مثلاً در مباحثفقه و اصول، فلسفه و کلام فضای آزادی را شاهد بوده‌ایم که شاید در بسیاری از مجامع علمی وجود نداشته است.

رئیس جمهور تاکید کرد: باید این فضای آزاد را قدر بدانیم و نگذاریم در جامعه ما کسی فکر کند حرف زدن محدودیت دارد.

روحانی گفت: امیدواریم فضا برای بیان و نظر در جامعه ما همیشه آزاد باشد و به تبعیت از حوزه‌های علمیه که فضای آزاد بر آن حاکم است، ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه قم می‌تواند در مباحثدیپلماسی علمی وارد صحنه شود، گفت: دیپلماسی که فقط دیپلماسی حرفه‌ای نیست؛ چرا در قم مرجع و مرکزی نباشد که همه ادیان به سراغ آن بیایند و با آن سوالات و مسائل خود را مطرح کنند. این همان فکری است که شهید مطهری داشت که می‌گفت پیشرفت اسلام در سایه این است که مخالف حرف بزند.

رئیس جمهور تاکید کرد: دنیای امروز، نه دنیای ارعاب دیگران بلکه دنیای اغنای دیگران است؛ مخصوصاً باید نسل جوان را در زمینه‌های مختلف اغنا کرد و قطعاً حوزه می‌تواند اقدامات مناسبی را در این زمینه انجام دهد.

روحانی گفت: چه اشکالی دارد در حوزه علمیه قم مرکزی باشد تا افکار و ادیان مختلف دنیا به آن رجوع کرده و به بحثو تبادل نظر بپردازند. قطعاً اگر حوزه علمیه تصمیم به تاسیس چنین مرکزی بگیرد، دولت از آن حمایت می‌کند تا کرسی آزاداندیشی در قم تاسیس شود.

وی افزود: این کار باعثمی‌شود تا در کنار مطرح شدن مباحثی چون ایجاد گردشگری زیارتی در قم، بحثگردشگری معرفتی و علمی نیز ایجاد شود. یعنی بحثگردگشری زیارتی به بحثگردشگری معرفتی در قم تغییر پیدا کند؛ این دیپلماسی را حوزه علمیه باید ایجاد کند.

رئیس جمهور گفت: قطعاً با تاسیس چنین مرکزی و ایجاد رفت و آمدها فضاهای نوینی در قم ایجاد خواهد شد که برای قم و کشور فایده‌های فراوانی دارد.

روحانی گفت: دولت امروز برای پیشرفت کشور نیاز به حضور فعال نخبگان و برگزیدگان دارد و باید خود نخبگان برای پیشرفت کشور و شهرهای خود به صحنه بیایند.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه استان قم عقب‌ماندگی‌هایی دارد که باید جبران شود، تاکید کرد: دولت حامی قم است و معتقدیم باید توسعه همه‌جانبه‌ای در مباحثعمرانی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در این استان ایجاد شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
نظرات خوانندگان
  • نخبه قم

    ای کاش در این جلسه فرصتی می شد تا نخبگان غیر حوزوی قم، نقطه نظرات خود را به رئیس جمهور اعلام می کردند؛ اما متأسفانه مسئولین برگزاری جلسه و استانداری قم، عامل برگزاری جلسه به این طریق بد بودند. امیدواریم ایلنا صدای ما نخبگان و انتقاد ما را برساند و مطالبی را در این باره منتشر کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز