خبرگزاری کار ایران

صادق در پاسخ به ایلنا:

وظیفه رسانه‌ها بیان حقایق است / گاهی به اسم نقد دولت شاهد تخریب هستیم

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۸۹۵

اینکه فقط چند جمله از یک سخنرانی مبسوط را مدام مطرح کنند نادرست و غیر حرفه‌ای است.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور گفت: اینکه فقط چند جمله از یک سخنرانی مبسوط را مدام مطرح کنند نادرست و غیر حرفه‌ای است. در مقابل وظیفه اصحاب محترم رسانه این است که حقایق را بیان کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور عصر امروز و در حاشیه سفر رئیس جمهور و کابینه دولت تدبیر و امید به استان قم در نشستی خبری با خبرنگاران استانی در محل فدک قم اظهار داشت: برای خبرنگاری که در قم فعالیت می‌کنند، باید رسالت ویژه‌ای تعریف شود.

وی با بیان اینکه ایران باید در سال ۱۴۰۴ در قله علم و فناوری با حفظ هویت اسلامی و ایرانی بایستد، گفت: در چنین شرایطی خبرنگاران هم باید در کانون تشیع که شهر قم باشد بدرخشند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران قم می‌توانند الگو و اسوه باشد، گفت: همانطور که انتظار داریم خبرنگاران قم در تارک رسانه‌ای کشور بدرخشند همانگونه هم باید برای آنها کار شود؛ مثلا در مورد بیمه خبرنگاران دولت خودش را موظف کرده که تمامی مسئولان رسانه‌ها را تشویق کند که خودشان خبرنگاران رسانه‌ای خود را بیمه کنند که در قبال بازنشستگی و مباحثدرمانی به کار بیاید؛ حتی باید بیمه بیکاری در آن دیده شود که البته این امر هنوز قطعی نشده است.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور افزود: تاکید دولت بر بیمه خبرنگاران توسط مسئولان رسانه در حالی است که خود دولت حق سهم بیمه خبرنگاران را به مسئولان رسانه‌ها می‌پردازد؛ یعنی برای مثال رسانه‌هایی که در فصل پاییز همین امسال حتی یک ماه بیمه خبرنگار خود را رد کرده باشند و فهرست آن را ارائه کنند به اندازه کل سه ماه پاییز حق بیمه را از دولت می‌گیرند؛ در چنین شرایطی اگر خبرنگاران بیمه نشوند، کم کاری مسئولان خود رسانه‌هاست.

وی افزود: حتی بیمه تکمیلی جزو مواردی است که دولت پیگیری‌های آن را انجام می‌دهد و در حال حاضر نیز در سایت سمان وزارت ارشاد بررسی می‌شود تا خبرنگارانی که طبق دستورالعمل‌ها شناسایی می‌شوند، کارت رسمی برایشان آنها صادر شده تا به صورت رسمی سطح فعالیت‌های‌شان مورد بررسی قرار گیرد.

وی در پاسخ به دغدغه خبرنگاران قم مبنی بر اینکه خبرنگاران این استان تقریبا هر هفته میزبان افرادی از هیات دولت، یا مجلس شورای اسلامی و یا قوه قضاییه هستند و باید نسبت به پوشش خبری آن اقدام کنند اما حق‌التحریر و حق‌التصویر قابل قبولی به آنها ارائه نمی‌شود، گفت: حقوق خبرنگاران استان قم باید به میزان کار ارزشمندی که آنها انجام می‌دهند، باشد.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: تشکیل سازمان نظام صنفی رسانه‌ای کشور در دستور کار وزارت ارشاد قرار گرفته و انشاالله با تشکیل آن موارد و مشکلات خبرنگاران در این سازمان دیده می‌شود.

صادق با بیان اینکه شما خبرنگاران به نوعی دادستان‌های مردم هستید، گفت: شما خبرنگاران می‌کوشید حقایق را برای مردم بازگو کنید و امیدواریم با ایجاد تشکل‌های صنفی و گسترش آن در سراسر کشور و به ویژه قم به سمت حل مشکلات آنها قدم برداریم.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه راهبرد رسانه‌ای دولت در خصوص رسانه‌هایی که به تخریب دولت و فعالیت
های آن اقدام می‌کنند چیست، گفت: راهبرد رسانه‌ای دولت در خصوص تخریب‌کنندگان این است که اصحاب رسانه حقایق را آشکار بیان کرده و در مقابل مطالبی که به صورت غیرواقعی مطرح می‌شود، واقعیت را به مردم بگویند.

وی خطاب به خبرنگاران با بیان اینکه شما چشم و گوش مردم هستید، تاکید کرد: در سال گذشته و در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ مردم به تفکر اعتدال رای دادند تا این تفکر مبنای کارهای اجرایی در کشور قرار گیرد. شما اصحاب رسانه هم نماینده مردم هستید و باید تلاش کنید تا این خواسته مردم به نتیجه برسد.

وی افزود: گاهی مشاهده می‌شود برخی رسانه‌ها مطالبی را از رئیس جمهور و یا یکی از اعضای هیات دولت مطرح می‌کنند که تمام حرف آنها نیست. اینکه فقط چند جمله از یک سخنرانی مبسوط را مدام مطرح کنند نادرست و غیر حرفه‌ای است. در مقابل وظیفه رسانه‌ای اصحاب محترم رسانه این است که حقایق را بیان کنند.

صادق با بیان اینکه برخی رسانه‌های کشور امکانات خاصی دارند، گفت: اینکه امکانات خاصی در اختیار رسانه‌های خاصی باشد، صحیح است اما حرف ما این است که اصول حرفه‌ای اخلاق و خواست مردم هم باید در کار آنها لحاظ شود.

وی افزود: امکانات مردم باید در خدمت مردم قرار گیرد در غیراینصورت در پیشگاه خدا و خلق خدا باید جواب داده شود.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور در پاسخ به خواسته یکی از خبرنگاران قم مبنی بر اینکه با توجه به ملی و فراملی بودن اخبار استان قم باید آموزش حرفه‌ای خبرنگاری و همچنین آموزش زبان‌های خارجی به خبرنگاران این استان در دستور کار مسئولان قرارت گیرد، گفت: آموزش خبرنگاران کار ارزنده‌ای است که دولت هم پیگیر آن است؛ قطعا در صورت برگزاری کلاس‌ها در قم، تامین اساتید آن از سوی دولت مشکلی نیست.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که در خصوص علت توقیف برخی مطبوعات و رویکرد دولت نسبت به آن پرسید، گفت: رویکرد دولت فضای آزاد در عرصه اطلاع‌رسانی است و هدف دولت این است که بر این اساس شرایط فراهم شود. اما باید توجه داشته باشیم که قانون شرایط را برای همه فراهم کند یعنی هر چه قانون مقرر کرد، باید به آن تمکین کنیم.

وی افزود: مقامات دولت نسبت به اصحاب رسانه پاسخگو هستند و دولت نقد سازنده و عالمانه آنها را مغتنم می‌داند و همواره نتایج نقد مثبت را دیده‌ایم، اما نه اینکه در لباس نقد تخریب صورت گیرد.

صادق در پاسخ به سخن خبرنگراری مبنی بر اینکه نظر شما راجع به پخش پوسترهایی ضددولت در مراسم استقبال از رئیس جمهور در قم چیست، گفت: این مسائل طبیعی است و هر کس می‌تواند نظرش را بیان کند. اما با توجه داشته باشیم که جمعیت بسیار خوبی در مراسم استقبال از رئیس جمهور و سخنرانی‌شان حضور داشتند.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور در خصوص راهبرد دولت برای خشکاندن تفکر تحجر و افراطی‌گری گفت: رئیس جمهور امروز صبح در سخنرانی خود تبیین کردند و دولت هم مشی اعتدالی خود را می‌پیماید.

وی در پاسخ به شائبه یک خبرنگار در خصوص علت سفر رئیس جمهور در چنین زمانی گفت: زمان سفر رئیس جمهور به قم از قبل تعیین شده بود و این نیست که قرار بود قبلا یا بعدا این سفر انجام شود.

صادق حمایت از خبرنگاران تخصصی و آموزش آنها را کاری ضروری دانست و گفت: در حال حاضر برای حمایت از خبرنگاران ایده مشخصی وجود ندارد و بهتر است از طرف خودشان پیشنهادی به دولت ارائه شود.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه گاهی به اسم نقد دولت شاهد تخریب هستیم که نمونه‌های آن بسیار است، گفت: گاهی با جداسازی ۱۰،۱۵ کلمه از لابلای حرف‌های دولتمردان نسبت به تحریف آنها در رسانه‌ای اقدام می‌شود و وقتی هم علت آن را می‌پرسیم، می‌گویند ما منتقدیم و با ما برخورد می‌کنید؛ در حالی که این کار برخورد نیست و دولت می‌گوید اگر نقد می‌کنید، لوازم و شرایط آن را نیز لحاظ کنید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز