خبرگزاری کار ایران

رئیس قوه قضائیه:

هجمه‌ها به قوه قضاییه به دلیل ایستادن پای اهداف نظام است

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۱۷۹

به لحاظ قانون اساسی بخشی از وظایف قوه قضاییه نظارتی است که در این مسیر باید استقلال دستگاه قضا بسیار واضح و مشخص باشد.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: قانون اساسی وظایف بزرگی را به عهده دستگاه قضا نهاده است به طوری که این موضوع را می‌توانیم در بخش نظارتی در ماده ۱۵۶ تا ۱۷۴ قانون اساسی مشاهده کنیم که این ماده‌ها به وظایف نظارتی قوه قضاییه جدا از حل خصومت و صلح تاکید دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی گفت: امر قضا، امر بسیار خطیری است که در روایات نیز به آن بسیار تاکید شده است که بیشتر این روایات تاکید بر آن دارند کسی که حائز شرایط قضا نیست، وارد این منصب نشود.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد این شغل دارای شان بسیار بالایی است و ما امروز باید اهمیت امر قضا را به خوبی بشناسیم و برای آن آماده باشیم.

رئیس دستگاه قضا با یادآوری جایگاه قوه قضائیه در قانون اساسی اظهار داشت: قانون اساسی وظایف بزرگی را به عهده دستگاه قضا نهاده است به طوری که این موضوع را می‌توانیم در بخش نظارتی در ماده ۱۵۶ تا ۱۷۴ قانون اساسی مشاهده کنیم که این ماده‌ها به وظایف نظارتی قوه قضاییه جدا از حل خصومت و صلح تاکید دارند.

آملی لاریجانی ادامه داد: به لحاظ قانون اساسی بخشی از وظایف قوه قضاییه نظارتی است که در این مسیر باید استقلال دستگاه قضا بسیار واضح و مشخص باشد.

رئیس قوه قضائیه درباره جذب قضات و نیروی انسانی به دستگاه قضایی نیز تصریح کرد: ما در گذشته نسبت به جذب قضات کوتاهی‌هایی داشتیم که از این موضوع ضررهایی را نیز کردیم، امیدوارم بتوانیم با سعی و کوشش مستمر این موضوع را جبران کنیم.

وی افزود: در برنامه پنجم توسعه همانطور که اشاره شد، در سال‌های ۸۹ و ۹۰ ما توانستیم اجازه جذب قضات را در این برنامه قرار دهیم و امیدوارم این برنامه مستمر ادامه داشته باشد و ما جذب دائمی داشته باشیم؛ زیرا دستگاه قضا امروز وظایف مهمی را در کشور عهده‌دار است.

رئیس دستگاه قضا با یادآوری اینکه در بحث‌های فلسفه سیاسی گاهی عنوان می‌شود که کار دستگاه قضا صرفا احقاق حقوق و یا فصل خصومت است، اما باید بدانیم دستگاه قضا رکن بسیار مهمی در جمهوری اسلامی ایران و در جهان است، خاطرنشان کرد: در نظریه امام خمینی(ره) که رکن اصلی آن مردم‌سالاری بود و راه جدیدی را برای اداره یک نظام معرفی می‌کرد که از ویژگی‌های این نظام حفظ ارزش‌های معنوی است.

آملی‌لاریجانی اضافه کرد: این نظام در چارچوب نسل‌گرایی اخلاقی نمی‌گنجد که بسیاری از نظریه‌های سیاسی امروز بر آن تاکید دارند. نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی است که هم تکیه بر مردم دارد و هم ارزش‌های اخلاقی را دنبال می‌کند و این نکته بسیار مهمی است.

رئیس قوه قضاییه گفت: دستگاه قضایی در جمهوری اسلامی ایران جایگاه مهمی دارد و یکی از ارکان مهم این نظام است و امروز مشاهده می‌کنیم هجمه‌هایی علیه این قوه به علت پایبندی به نظام جمهوری اسلامی ایران و ارزش‌های آن وجود دارد.

وی افزود: فشارهای حقوق بشری که بر دستگاه قضا در رسانه‌ها عنوان می‌شود از این جهت است که نظام قضایی کشور خودشان را مقابل اهداف جمهوری اسلامی ایران مسئول می‌داند و اگر امروز تصویرهایی علیه آن صورت گیرد، به این علت است که این قوه خود را در عمل به قانون مسئول می‌داند و این نشان می‌دهد که آنها با خود قانون مشکل دارند. به طور مثال هنگامی که بحثقصاص را مطرح می‌کنند. قصاص یک حق است که در قرآن آمده است و آنها این حق را قبول ندارند و اگر مستقیما به این موضوع اشاره نمی‌کنند به این علت است که می‌ترسند با واکنش مردم رو به رو شوند.

آملی‌لاریجانی اضافه کرد: اگر ما به مسائلی که علیه قوه قضاییه مطرح می‌شود، دقت کنیم می‌بینیم ریشه بسیاری از این مسائل از این حیثاست که ما به قانون عمل می‌‌کنیم و نسبت به آن استوار هستیم و فارغ از هر گونه هیاهوی رسانه‌ای امروز کار خودمان را انجام می‌دهیم و کاری به کار تبلیغاتی مخالفان نداریم.

آملی لاریجانی اظهار داشت: قوه قضاییه تا به امروز توانسته است در برخورد با مفاسد اقتصادی کارهای خوبی را انجام دهد و این مساله هم به استقلال قوه قضاییه برمی‌گردد.

وی با اشاره به فساد سه هزار میلیاردی گفت: زمانی که این پرونده مطرح شد، خیلی‌ها در ایستادگی قوه قضاییه در بررسی این پرونده تردید می‌کردند و بیان می‌کردند قوه قضاییه توان برخورد با این مساله را ندارد، زیرا خود فاسد است و ما در درون هم در آن دوره تحت فشار بودیم، ولی نشان دادیم که چگونه توانستیم این پرونده را بررسی و به سرانجام برسانیم. قوه قضاییه امروز در بحثامنیت اجتماعی در عرصه سیاسی در عرصه فساد اجتماعی و اشرار به خوبی عمل کرده است و امروز همه قضات و کارکنان قضایی با استقلال در حال انجام کارهای خودشان هستند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به حجم پرونده‌های در حال بررسی در قوه قضاییه گفت: امروز ما تقریبا ۱۵ میلیون پرونده داریم که در مراحل مختلف قضایی در حال رسیدگی هستند و باید بدانیم این کار و وظیفه بسیار مشکل و سخت است و در اینجا جا دارد از تمامی قضات و کارکنانی که زحمات این موضوعات را می‌کشند تشکر کنم که با منفعت مادی بسیار کم در حال کار هستند.

آملی‌لاریجانی گفت: برخی از صحبت‌ها در مورد قضات به نظر من ظلم است. گاهی یک امر از نظر شخصی مطلوب نمی‌آید یا به طبعش‌ نمی‌شیند و شاید قاضی خطایی کرده باشد اما این را به همه دستگاه قضا تسری می‌دهند و در رسانه‌ها نیز منعکس می‌شود که درست نیست.

وی افزود: اگر موضوعی در مکانی اتفاق بیفتد، این استقرار ناقص است که بخواهیم آن را به تمام دستگاه قضا در کل کشور تسری و تعمیم دهیم. من از طرف خودم از همه کارکنان و قضات عذرخواهی می‌کنم که گاهی نسبت به آنها چنین صحبت‌هایی می‌شود، از این حرف‌ها نرنجید.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: به هر حال کار قضایی کار بسیار مهمی است. از آن لحاظ که امنیت واقعی را ایجاد می‌کند و ما به این لحاظ و وظیفه نیز باید شانی داشته باشیم.

آملی‌لاریجانی گفت: من به شما در این مسیر توصیه‌ای دارم؛ اول اینکه به دانسته‌های دانش خودتان به هیچ وجه اکتفا نکنید، کار قضایی کار بسیار دشواری است، من که سی سال در حوزه درس خوانده و تدریس کرده‌ام، گاهی به مسائلی در کار شما برمی‌خورم که در آن می‌مانم. قضات ما اگر به دنبال کمال هستند، باید باب‌های جدیدی را هر روز باز کنند. اینطور نباشد که یک ابلاغ بگیرید و بروید دنبال کار خودتان.

وی اضافه کرد: باید بدانید که آرای شما همیشه تحت نظارت می‌آید، هم نظارت سازمانی نسبت به آن وجود دارد و هم نظارت مردمی. که باید نسبت به این قضیه توجه ویژه‌ای داشته باشید.

رئیس قوه قضاییه درباره سختی کار قضایی نیز گفت: ما باید بدانیم این کار نه تنها در عمل بلکه در نظر هم دارای پیچیدگی‌ها و مشکلاتی است که مثل کار طبیب است و باید تطبیق‌های مختلفی را انجام دهد.

آملی‌لاریجانی تصریح کرد: در این مسیر باید توجه کنید که ممکن انسان گاهی مورد وسوسه‌های شیطانی قرار بگیرد. قدرتی که به شما داده‌اند قدرتی است که شما باید در جایگاه خود یعنی احقاق حقوق استفاده کنید، مواظب باشید از آن برای ضایع کردن حقوق استفاده نکنید و خودتان اهل ظلم نباشید.

آملی‌لاریجانی در پایان به بحثاخلاق نیز اشاره کرد و گفت: بحثاخلاق از جنبه‌های گوناگون با کار قضاوت در ارتباط است که باید بتوانیم شخصیت خودتان را نسبت به آن بسازید و از آن غفلت نکنید که گاهی غفلت سراغ آدمی می‌آید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز