خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست وزرای علوم کشورهای غیرمتعهد:

نمی‌توان کشوری را از حق خود محروم کرد

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۶۸۲

هرچند کشورهای عضو غیرمتعهد به قدرت‌های بزرگ و بلوک‌ها متعهد نیستند٬ ولی متعهد به علوم٬ دانش و فناوری کشورهای خود هستند.

رئیس جمهور تاکید کرد: هر چند کشورهای عضو غیر متعهد به قدرت‌های بزرگ و بلوک‌ها متعهد نیستند٬ ولی متعهد به علوم و فناوری کشورهای خود هستند زیرا این مسئله نه تنها به توسعه کشور‌ها می‌انجامد بلکه بستری برای حذف افراط و خشونت نیز می‌انجامد

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در نشست وزرای علوم کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد٬ که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، ‌گفت: این اجلاس از شان بالایی برخوردار است٬ زیرا علوم٬ میراثمشترک بشریت است و همچنان که برای علم و فناوری نمی‌توان مرزی قائل شد، گسترش آن نیز مرز‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد٬ لذا برای بسط علم نیز مرزی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دسترسی به علوم و فناوری به عنوان یک حق از حقوق اساسی بشر محسوب می‌شود٬ یادآور شد: نمی‌توان کشوری را از حقش محروم کرد٬ همچنان که منافع ناشی از توسعه علم نیز مرزی را نمی‌شناسد.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۳ و طرح پیشنهاد «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» ٬ اظهار داشت: هرچند کشورهای عضو غیر متعهد به قدرت‌های بزرگ و بلوک‌ها متعهد نیستند٬ ولی متعهد به علوم و فناوری کشورهای خود هستند٬ زیرا این مسئله نه تنها به توسعه کشور‌ها می‌انجامد بلکه بستری برای حذف افراط و خشونت نیز می‌انجامد.

روحانی با تاکید براینکه گسترش فقر و بیکاری در کشورهای در حال توسعه ذیل یک نظام سیاسی و اجتماعی ناکارآمد بستر خشونت و افراطی‌گری را فراهم آورده٬ تصریح کرد: اصلاح این ساختار و ایجاد جوامع دانش بنیان کاهش تمایل به سلطه‌گری، افراط و خشونت را در پی خواهد داشت٬ لذا علم و فناوری زمینه‌ساز صلح و امنیت خواهد بود.

رئیس دولت یازدهم با یادآوری اینکه یکی از ده اصل جنبش غیرمتعهد٬ ارتقای منافع و همکاری‌های متقابل است٬ خاطر نشان کرد: تغییر شرایط جهانی، شرایط جنبش عدم تعهد را برای همسازی با شرایط دنیای جدید الزامی کرده و همکاری‌های علمی برای توسعه کشورهای عضو می‌تواند به هدف غایی جنبش یعنی ایجاد صلح و آرامش و برابری میان ملت‌ها تبدیل شود.

وی ادامه داد: ما دولت‌های عضو جنبش غیر متعهد٬ می‌توانیم به دور از آرمان‌های غیرواقع‌گرایانه زمینه‌های مشترک همکاری‌های علمی و فناوری را استخراج کنیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه ظرفیت‌های علمی قابل توجهی درون کشورهای عضو جنبش عدم تعهد وجود دارد که می‌تواند با دیگر اعضا به اشتراک گذاشته شود٬ ابراز داشت: البته تبدیل آنها به ثروت نیازمند برقراری ارتباط میان علوم، اقتصاد و صنایع به شکلی است که اشتغال و رفاه مردم را در پی داشته باشد.

روحانی افزود: متاسفانه کشورهای عضو٬ علیرغم بنیه‌های علمی قابل توجه، فاقد حلقه‌های واسط لازم برای اتصال میان علوم، اقتصاد و صنایع هستند و هزینه‌های صرف شده به ثروت تبدیل نمی‌شود و کشورهای صنعتی زمینه‌های جذب نیروهای علمی و تربیت شده عضو را فراهم می‌کنند٬ لذا تا ما سیاستگذاری کشورهای عضو در حال توسعه موفق به ایجاد حلقه واسطه میان علوم و صنعت نشویم، فرار مغز‌ها را شاهد خواهیم بود.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه یکی از سلطه‌های امروز دنیا٬ ایجاد تبعیض‌های علمی است٬ عنوان کرد: دولت‌ها را نباید با بهانه‌های واهی از حقوق‌شان محروم کرد. تبعیض علمی٬ استمرار چرخه فقر و بیکاری و ادامه نابرابری‌های علمی در کشورهای درحال توسعه را ایجاد می‌کند و لازم است کشور‌ها در برابر این تبعیض و چرخه ایستادگی کنند.

وی با اشاره به پرونده هسته‌ای کشورمان٬ بیان کرد: مردم ایران به دلیل پیگیری حق مسلم خود برای دستیابی به دانش هسته‌ای در ده سال گذشته تحت شدید‌ترین فشار‌ها قرار گرفتند و مجریان تحریم و مدیریت امنیتی کردن پرونده هسته‌ای٬ از نیت ملت ایران آگاه هستند و کسی نمی‌تواند ادعا کند برنامه هسته‌ای ایران ماهیت غیر صلح‌آمیز دارد٬ اما چرا فشارهای غیرمنطقی ادامه دارد٬ پاسخ را باید در کشورهای عضو کلوپ دانش و فناوری برای عدم ورود دیگران جستجو کرد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: این رفتار سلطه‌جویانه نشانه تبعیض علمی است که می‌تواند سایر کشور‌ها را هم شامل شود.

روحانی با بیان اینکه ایران بسترهای رشد پایدار را فراهم کرده، یادآور شد: امروز ۴.۵ میلیون دانشجو که دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن از آنها را دانشجوی زن تشکیل می‌دهد که از نظر نیروی انسانی توانا همسان با کشورهای پیشرفته است و مقام شانزدهم علمی جهان را از نظر انتشار مقالات علمی و پژوهشی دارد و ده‌ها پروژه مانند ماهواره، دستگاه‌های ماهواره بر، نانو تکنولوژی، ساخت واکسن، ساخت داورهای انحصاری، هسته‌ای و… تنها بخشی از این دستاورد‌هاست.

رئیس جمهور با بیان اینکه شاید یکی از پایه‌های موفقیت ایران نگاه عالمانه به حضور زنان در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است٬ اظهار داشت: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نمی‌توانند حضور زنان را فراموش کنند و لذا آنان باید به دنبال یافتن راهکارهای افزایش مشارکت زنان در روند توسعه کشور‌ها باشند.

حسن روحانی گفت: افزایش سطح فناوری‌های توسعه در کشورهای عضو می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی ادامه داد: آقایان و خانم‌ها امروز ما باید بدانیم نقش این نوع فناوری‌ها در توسعه در همه فنون انکارناپذیر است و همه کشور‌ها حق دارند از این فناوری‌ها در جهت پیشرفت جامعه خود استفاده کنند.

روحانی تصریح کرد: امروز به دلیل برخی از موضوعات٬ بسیاری از کشورهای در حال توسعه از مزایای اینترنت بسیار محروم هستند و بعضی از کشورهایی که مدیریت این نوع فناوری را به دست دارند٬ از آن سوءاستفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: لازم است در این مسیر کشورهای جزء جنبش عدم تعهد برای ایفای نقش خود بتوانند در راستای تقویت مدیریت این فناوری گام بردارند و بسیاری از کشورهای عضو این توانایی را دارند و لازم است به کنترل مدیریت این آسیب‌ها دست بزنند.

رئیس دولت تدبیر و امید گفت: همکاری کشورهای عضو در زمینه علوم، تکنولوژی از جمله فناوری‌های فضایی می‌تواند در مدیریت بلایای طبیعی که اکثر کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با آن رو به رو هستند بسیار مفید عمل کنند.

روحانی بیان کرد: ما باید بتوانیم شبکه علمی و دانشگاهی را به منظور ارتباط در زمینه فناوری و همکاری ایجاد کنیم که در این مسیر بتوانند ابزارهای مناسبی را طراحی کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: در این مسیر پیشنهادی دارم تا مرکز علمی فناوری و نوآوری به میزبانی ایران شکل بگیرد و این مرکز ساختار مناسبی برای همکاری همه اعضای جنبش غیرمتعهد با یکدیگر و با سایر کشورهای توسعه یافته را رقم بزند.

وی اضافه کرد: در این مرکز تلاش خواهد شد از طریق فناوری شکاف بین کشورهای برخوردار و کم برخوردار در این زمینه کاهش و محیط مناسبی برای زیست بشر فراهم شود.

روحانی با بیان اینکه سال ۲۰۱۵ سال پر اهمیتی برای همه کشورهاست٬ اذعان داشت: این اهمیت در حالی است که مذاکرات جهانی برای تدوین دستور کار توسعه در جریان است و نشست‌های بین‌المللی برای تامین منابع بین‌المللی این دستور کار نیز در حال برگزاری است.

رییس‌جمهور افزود: لازم است اولین نشست فناوری در جنبش عدم تعهد برگزار شود که می‌تواند فرصت مناسبی برای همه کشور‌ها در این زمینه فراهم کند٬ تا بتوانند همه کشور‌ها مسئولانه با حضور در حوزه فناوری در کنار سایر کشور‌ها اقدامات مناسبی را انجام دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز