خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور در جمع خبرنگاران:

توضیحات اژه‌ای درباره رییس دولت اصلاحات جای سوال باقی نمی‌گذارد

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۰۶۴

ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر را قانون برعهده رئیس جمهور گذاشته است باید با مدیریت ایشان همه دستگاه‌ها برای مقابله با مواد مخدر به صف شوند.

دادستان کل کشور درباره ممنوع‌التصویر شدن رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد: موضع قوه قضاییه درباره این فرد بیان شده است. با توضیحات سخنگوی قوه قضاییه جای سوالی برای هیچ کس باقی نمی‌ماند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی در حاشیه همایش سراسری روسای پلیس مبارزه مواد مخدر در پاسخ به سوال ایلنا٬ درباره اظهارات صبح وزیر کشور مبنی بر ورود پول‌های کثیف در بحثانتخابات و اینکه آیا در قوه قضاییه پرونده‌ای درباره این موضوع تشکیل شده، گفت: درباره سخنان وزیر کشور چیزی نمی‌دانم بهتر است توضیح صحبت‌شان را از خودشان بخواهید.

وی درباره لزوم تشکیل جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور رئیس جمهور اظهار داشت: هم‌اکنون ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر را قانون برعهده رئیس جمهور گذاشته است٬ باید با مدیریت ایشان همه دستگاه‌ها برای مقابله با مواد مخدر به صف شوند.

این مقام عالی قضایی با بیان اینکه بیشترین آمار زندانی‌های کشور مربوط به مواد مخدر است، تصریح کرد: این مسئله به عنوان انگیزه اصلی طلاق در برخی استان‌ها مطرح می‌شود همچنین مسئله اعتیاد در بروز جرم سرقت نیز تاثیرات زیادی دارد.

رئیسی افزود: موضوع مواد مخدر٬ موضوع قوه قضاییه، نیروی انتظامی و ارگان‌های اجتماعی است اما ورود به این سازمان‌ها به بحثمبارزه با مواد مخدر کافی نیست و لازم است که دستگاه‌های اجتماعی، سیاسی، ‌اقتصادی و فرهنگی وارد عمل شوند.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه یکی از بخش‌های مهم مبارزه با مواد مخدر ایجاد کانون‌های بازپروری است تا هیچ فرد معتاد مزاحمی در شهر‌ها پرسه نزند، خاطرنشان کرد: از این رو ایجاد اردوگاه‌های کار و بازپروری اولویت دارد.

وی درباره ورود پول‌های کثیف به عرصه اقتصادی ابراز داشت: آنچه مسلم است قاچاق مواد مخدر و پول‌های ناپاک به وسیله ساک و چمدان جابجا نمی‌شود. بلکه قاچاقچیان در تلاش هستند که گردش مالی خود را وارد سیستم پولی و بانکی خود بکنند.

این مقام عالی قضایی اضافه کرد: در یکی از شهر‌ها ۱۲۰ حساب با گردش مالی بالا را شناسایی کردیم گرچه به صورت قاطع مطمئن نبودیم که این حساب‌ها مربوط به قاچاقچیان باشد اما پس از مسدود کردن آن‌ها وقتی کسی برای پیگیری مسدود شدن حساب مراجعه نکرد اطمینان حاصل کردیم.

رئیسی تاکید کرد: اگر از سوی نیروی انتظامی به بانک‌ها اعلام شود که گردش مالی یک حساب و یا یک بانک غیرمتعارف است بانک‌ها و بانک مرکزی باید همکاری کنند. همه ظرفیت‌های کشور در بخش‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در مبارزه با این موضوع باید وارد عمل شوند.

دادستان کل کشور درباره ممنوع‌التصویر شدن رئیس دولت اصلاحات بیان کرد: موضع قوه قضاییه درباره این فرد بیان شده است. با توضیحات سخنگوی قوه قضاییه جای سوالی برای هیچ کس باقی نمی‌ماند.

همچنین ابراهیم رئیسی در حاشیه همایش سراسری روسای پلیس مبارزه مواد مخدر با اشاره به لزوم شناخت موضوع مبارزه با مواد مخدر گفت: گفت: ما با ماده مخدری که تخریب‌کننده روح و جسم انسان است مواجه هستیم که مرگ تدریجی فرد و جامعه را به دنبال دارد. زیرا جامعه‌ای که مواد مخدر در آن وجود داشته باشد از انسانیت، اندیشه و اخلاق بالنده دور می‌شود.

وی ادامه داد: ابتدا این موضوع به ذهن می‌رسد که مواد مخدر پدیده‌ای است که صبغه سودجویی دارد و به دلیل سود بالای تجارت این مواد افراد به آن روی می‌آورند اما امروز مسئله تولید مواد مخدر صبغه سیاسی نیز پیدا کرده است و برای کسی که این حوزه را رصد می‌کند نشان می‌دهد که مصرف مواد مخدر و تولید آن زیر نظر نظام سلطه صورت می‌گیرد.

دادستان کل کشور تاکید کرد: گرچه کشت مواد مخدر در افغانستان انجام می‌شود اما موادی که در آزمایشگاه‌های تولید مواد مخدر تولید می‌شود آن قدر پیچیده است که نشان می‌دهد تحت نظارت نظام سلطه و مافیای قدرت و ثروت هدایت می‌شود. تبدیل مواد سنتی به صنعتی و پیچیده کردن مواد صنعتی با کار پیگیر و مداوم بخش‌های علمی که در خدمت نظام سلطه هستند صورت می‌گیرد.

رئیسی اضافه کرد: مساله مواد مخدر انتظامی، سیاسی و اقتصادی است.

وی درباره ناهنجاری‌های اجتماعی به وجود آمده از مصرف مواد مخدر گفت: سرقت، طلاق و بسیاری از جنایت‌ها نمونه‌هایی از پدیده‌های شوم اجتماعی ناشی از مصرف مواد مخدر است.

دادستان کل کشور یادآور شد: امروز دیگر کار به فضای مجازی نیز کشیده شده و ۳۰ تا۴۰ سایت وارد فضای توزیع مواد مخدر در فضای مجازی شده‌اند. این پدیده در شناخت موضوع اعتیاد پدیده‌ای خانمان‌برانداز و تهدید جدی است که جامعه بشری و جوانان را نشانه گرفته است.

رئیسی با تاکید بر اینکه با وجود اینکه همه احساس می‌کنند باید با این پدیده شوم مبارزه کرد اما آنچه در عمل در سطح بین‌الملل رخ می‌دهد نشاندهنده این است که مرزبانان و نیروی انتظامی ایران تنها در صحنه مبارزه و پیگیری این موضوع قرار دارد، خاطرنشان کرد: بر کسی پوشیده نیست آنچه امروز در حوزه مواد مخدر تولید می‌شود تحت نظارت نیروهای ناتو است و اقداماتشان عکس آن چیزی است که باید شاهد آن باشیم.

وی یادآوری اینکه در نظام جمهوری اسلامی اراده جدی داشتیم و تا امروز برخوردهایی که با خاطیان مواد مخدر صورت گرفته نشان‌دهنده این اراده ما بوده است، ابراز داشت: با وجود اینکه آمار برخورد و کشفیات موادر مخدر بالاست با این وجود مبارزه با این مساله چند وجهی بوده و نیازمند حضور ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی برای مقابله با آن است.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه امروز مهمترین مشکلی که هنجارهای اجتماعی کشور را تهدید می‌کند مساله مواد مخدر است، عنوان کرد: ضرورت دارد تمام بخش‌های مربوط به کشور که به این موضوع مرتبط می‌شوند در صحنه حضور فعال داشته باشند اگر همه در صحنه نباشند مقابله و برخورد انتظامی و قضایی کافی نخواهد بود.

دادستان کل کشور با اشاره به بحثپولشویی بیان کرد: برخی شعب بانک‌ها در نقاط مرزی گردش مالی بالایی داشتند این گردش مالی از کجاست؟ اگر مشخص شود در ارتباط با پولشویی است حتما باید نظام بانکی وارد عمل شود تا از پولشویی در امان بماند. اینکه بیان شود با مقابله با این موضوع گردش مالی بانک کم می‌شود آنقدر اهمیت ندارد چرا که مساله پولشویی اهمیت بیشتری دارد.

رئیسی افزود: در بحثدیپلماسی نیز باید وزارت امور خارجه در مقابله با مبارزه با مواد مخدر وارد عمل شود چرا که ما کشوری هستیم که در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار داریم.

وی با بیان اینکه باندها و شبکه‌های توزیع مواد مخدر که تاکنون کشف شده محصول عملکرد نیروی انتظامی و امنیتی بوده است اما باید بیشتر در مرحله عمل قرار بگیریم تا در شبکه های مواد مخدر کشف شوند، تاکید کرد: مبارزه با مواد مخدر باید به عنوان یک موضوع عمومی مطرح شود تا مورد تنفر افراد جامعه قرار بگیرد. مقابله با این موضوع باید در جامعه ایجاد شود تا فردی که می‌خواهد وارد این کار شود بداند که جان و مال خود را در خطر انداخته است.

دادستان کل کشور تاکید کرد: موفقیت ما آنجا شکل می‌گیرد که مبارزه با مواد مخدر از تهران به نقطه صفر مرزی انتقال پیدا کند و پس از آن وارد فضای بین‌المللی شویم.

رئیسی گفت: جنگی موفق است که در بیرون این خانه صورت بگیرد و هر چه نقطه مبارزه ما به سمت مرزها برود ما موفق‌تر هستیم.

دادستان کل کشور گفت: نیروهای اطلاعاتی و انتظامی نباید به کشف یک موضوع که می تواند به تشکیل یک پرونده منجر شود بسنده کنند بلکه باید به سمت کشف باندها سوق پیدا کنند. ما بر این موضوع تاکید داریم برای قوه قضاییه صادر کردن حکم برای باندی خطرناک که نسبت افراد خرده پا اهمیت بیشتری دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز