خبرگزاری کار ایران

در دیدار رییس مجلس با وزیر خارجه چین مطرح شد:

لاریجانی: موافق تمدید مذاکرات نیستیم / وانگ‌یی: چین به حل مسئله‌ هسته‌ای ایران پایبند است

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۷۴۸

نگاه در ایران به توسعه روابط با چین درازمدت و راهبردی است و مجلس شورای اسلامی از توسعه مناسبات دو کشور حمایت می‌کند.

وانگ ایی وزیر خارجه چین امروز(دوشنبه ۲۸بهمن) با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش ایلنا٬ علی لاریجانی در این دیدار تأکید کرد: همکاری ایران و چین در عرصه‌های مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای ضمن تأمین منافع مشترک دو کشور، آثار بسیار مثبتی برای ثبات و امنیت جهان در بر خواهد داشت.

لاریجانی: ایران با تمدید مذاکرات موافق نیست

لاریجانی در دیدار با وزیر خارجه چین، ضمن تقدیر از نقش مثبت این کشور در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱ + ۵ تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به توافق طی مذاکرات هسته‌ای جدی است و با تمدید مذاکرات موافق نیست.

رئیس قوه مقننه در ابتدای این دیدار سطح فعلی روابط دو کشور را خوب و رو به رشد دانست و افزود: نگاه در ایران به توسعه روابط با چین دراز مدت و راهبردی است و مجلس شورای اسلامی از توسعه مناسبات دو کشور حمایت می‌کند.

وی همچنین تأکید کرد: طرف‌های مقابل باید اراده سیاسی خود را برای دستیابی به توافق نشان دهند.

لاریجانی در ادامه با تأکید بر اهمیت همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین دو کشور گفت: باید با همکاری مشترک ساز و کارهای لازم برای تسریع در روند اجرای توافقات و شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت‌های همکاری دو کشور در عرصه‌های مختلف صنعتی، اقتصادی، بازرگانی و فناوری طراحی و به اجرا گذارده شود.

وی در همین زمینه از پروژه‌هایی نظیر توسعه بندر چابهار، خطوط ریلی مانند خط آهن تهران –اصفهان و تهران–مشهد و سرمایه گذاری مشترک به عنوان زمینه‌های مهم و موثر در توسعه و تقویت مناسبات فیمابین یاد کرد.

لاریجانی در پایان این دیدار از همکاری‌های پارلمانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زمینه‌های گسترش و توسعه روابط فیمابین نام برد و بر انجام مشورت‌های منظم میان مقامات پارلمانی دو کشور تأکید کرد.

وانگ یی: چین در هر شرایطی به حل و فصل مسالمت آمیز موضوع هسته‌ای ایران پایبند است

وانگ یی وزیر خارجه چین نیز در ادامه همین دیدار با ابراز خرسندی از سفر‌ها و دیدارهای منظم مسئولان دو کشور، سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به چین را بسیار ثمربخش خواند و افزود: ارتباطات سیاسی و پارلمانی میان مسئولان دو کشور نقش مهمی در توسعه مناسبات فی‌مابین و استفاده از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها برای توسعه سطح همکاری‌های ایران و چین دارد.

وی در ادامه افزود: ایران شریک تجاری مهمی برای چین است و ما می‌خواهیم روابط دو کشور به سطح راهبردی ارتقا یابد، در مسائل بین‌المللی با یکدیگر مشورت نماییم و روابط اقتصادی و تجاری خود را بیش از پیش گسترش دهیم.

وزیر خارجه چین در این دیدار با تأکید بر حساسیت کشورش از مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱ + ۵ گفت: چین در هر شرایطی به حل و فصل مسالمت آمیز موضوع هسته‌ای ایران پایبند است و معتقد است باید به توافقی راهبردی که منافع هر دو طرف را تأمین نماید دست یافت.

وی تصریح کرد: غرب موضوع هسته‌ای ایران را بهانه‌ای برای جلوگیری از پیشرفت و توسعه اقتصادی ایران قرار داده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز