خبرگزاری کار ایران

ولایتی پس از دیدار با وزیر خارجه چین:

راه خروج از تحریم‌ها را در این‌ سال‌ها آموخته‌ایم

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۷۲۹

برداشتم از سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب این است که تجربه جهانی نشان داده جدا شدن جزئیات از کلیات مذاکرات نتیجه مطلوبی نمی‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در مذاکرات هسته ای ایران و ۵ + ۱ به هیچ وجه کلیات و جزئیات از یکدیگر جدا نخواهد شد و این دو در کنار هم پیگیری خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر ولایتی پس از دیدار با وزیر امور خارجه چین در جمع خبرنگاران و در توضیح یکی بودن جزییات و کلیات مذاکرات هسته‌ای گفت: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری٬ توافق در مذاکرات هسته‌ای باید در کلیات و جزئیات به طور همزمان انجام شود.

ولایتی: جدا شدن جزئیات از کلیات مذاکرات نتیجه مطلوبی نمی‌دهد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به این سوال که در صورت عدم تحقق توافق بر جزییات و کلیات٬ ایران چه واکنشی خواهد داشت٬ گفت: جمهوری اسلامی و دستگاه دیپلماسی در چارچوب ترسیم‌شده توسط مقام معظم رهبری حرکت می‌کند و بنای خروج از این اصول را نداریم. با توجه به این موضوع برداشتم از سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب این است که تجربه جهانی نشان داده جدا شدن جزئیات از کلیات مذاکرات نتیجه مطلوبی نمی‌دهد.

وی در ادامه به تجربه‌های تاریخی اشاره کرد و گفت: در مذاکرات اسلو که بین سران اسرائیل و طرف فلسطینی صورت گرفت٬ قرار بر این بود فلسطین٬ رژیم اسرائیل را به رسمیت بشناسند و در قبال آن٬ اسرائیل با حکومت فلسطین بر بخشی از سرزمین اشغالی مخالفت نکند.

ولایتی یادآوری کرد: بنا بر این شد که پس پنج سال بر کلیه جزئیات توافق شود اما چیزی که امروز می‌بینیم این است که از سال ۱۹۹۳ میلادی تا کنون قسمت اعظم جزئیات آن تحقق نیافته است.

همچنین رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در توضیح دیدار با وانگ‌یی گفت: ‌ چین همواره در موضوع مذاکرات هسته‌ای٬ در چارچوب مقررات بین‌المللی در کنار ایران بوده و خود وزیر خارجه این کشور نیز تصریح کرد که در حق استفاده صلح آمیز و کامل از انرژی هسته ای و نشان دادن صلح آمیز بودن انرژی هسته‌ای ایران به دنیا در کنار ایران است و با ایران توافق دارد.

ولایتی در پاسخ به این سوال که چه واکنشی در قبال تحریم‌های اتحادیه اروپا برای نفت کش های ایرانی خواهید داشت٬ گفت: ایران از ابتدای انقلاب تا به حال همواره در تحریم بوده و همواره تلاش کرده تحریم ها خارج شود با اینهمه ما نه موضع خود را تغییر می دهیم٬ نه از آن عقب می‌نشینیم.

وی ادامه داد: ایران در این سال‌ها راه خروج از تحریم ها را آموخته است.

وانگ‌یی: قادریم مناسبات را به بیش از دویست میلیارد دلار برسانیم

وزیر امور خارجه چین پس از سخنان ولایتی به چند سوال خبرنگاران پاسخ داد.

وانگ‌یی در توضیح نوع رابطه ایران و چین و گسترش آن گفت: الگوی همکاری ایران و چین توسط رییس جمهوری خلق چین ترسیم شده که بر پایه احیای جاده ابریشم استوار شده است.

وی افزود: با احیای این جاده قادر خواهیم بود روابط‌مان را بیش از پیش گسترش دهیم. همچنین ایران در مسیر مشترک جاده ابریشم زمینی به هوایی قرار گرفته که با کمک ایران امیدوار به احیای آن هستیم.

وانگ‌یی در توضیح نوع روابط چین با ایران٬ گفت: روابط چین و ایران همواره خوب بوده٬ ضمن اینکه قادر هستیم مناسبات را به بیش از دویست میلیارد دلار برسانیم. البته رسیدن به این هدف تلاش ویژه‌ای می‌طلبد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز