خبرگزاری کار ایران

سید عباس صالحی:

عمان و تاجیکستان، کاندیدای مهمان ویژه نمایشگاه کتاب

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۶۵۶

برای سال آینده دو کشور عمان و تاجیکستان کاندید هستند که درحال وصول برنامه‌هایشان هستیم. هر دو کشور مزیت‌هایی دارند اما نظر شورای سیاست‌گذاری تعیین کننده است.

حضور ایران به‌عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب مسکو در سال ۲۰۱۵ قطعی شده است. این نمایشگاه در سطح جهانی مهم و معتبر است. این پل ارتباطی خوبی است به همین جهت ستادی شکل گرفته تا حضور ما جدی‌تر باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست خبری سیدعباس صالحی(معاون فرهنگی وزیر ارشاد) صبح امروز(۲۷ بهمن) در سالن کوچک سینمایی ارشاد با حضور علیرضا برازش مدیر دفتر چاپ، علی اصغر سیدآبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی، همایون امیرزاده سرپرست اداره کتاب و مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

صالحی در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد معاونت فرهنگی با بیان اینکه رسانه به‌عنوان چشم ناظر و مکمل مدیران فرهنگی نقش اساسی در هدایت و حمایت دارد؛ گفت: مطابق با گزارش‌های قبلی، گزارش این دوره مطابق با رویکرد فعالیتی است، رویکرد اول بحثدیپلماسی فرهنگی در حوزه نشر و کتاب است و می‌توان گفت تقریبا تا پایان سال در ۱۴ نمایشگاه کتاب بین المللی شرکت کردیم.

صالحی افزود: سال گذشته در اسفند ماه تور فرهنگی به کشور افغانستان داشتیم و در ادامه آن افغانستان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد اما طولانی شدن روند استقرار دولت در این کشور برخی مسایل را به تعویق انداخت. حضور جشنواره شعر فجر در افغانستان برای این بود که از زبان مشترک برای گسترش دیپلماسی فرهنگی استفاده کنیم.

او در رابطه با مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران گفت: برای سال آینده دو کشور عمان و تاجیکستان کاندید هستند که درحال وصول برنامه‌هایشان هستیم. هر دو کشور مزیت‌هایی دارند اما نظر شورای سیاست‌گذاری تعیین‌کننده است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد درباره ترجمه آثار ایرانی به زبان‌های خارجی به یک طرح اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه این مسئله در شورای مدیران تصویب شده و اعتبارات مالی آن در بودجه سال بعد دیده شده است. سیاست دیگر ما تفویض مسایل به تشکل‌ها و نهادهای خصوصی است. مورد اول نمایشگاه‌های کتاب خارجی است چراکه در بولونیا انجمن ناشران کودک و نوجوان سهم مهمی دارند یا مدیریت نمایشگاه کتاب تهران که به ناشران سپرده شده تا همکاری خوبی را در این زمینه شاهد باشیم.

او در ادامه افزود: در این راستا ۵ کمیته اصلی نمایشگاه کتاب به تشکل‌های نشر سپرده شده که این اقدامی رو به جلو بود و به نظر می‌رسد ایده مبارکی است. رویکرد دیگر مشارکت سازمانی است. سیاست دولت روحانی و آقای جنتی در ارشاد بر مبنای مشارکت حداکثری با سازمان‌ها در فعالیت‌ها بوده است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه سخنان خود به رویکرد عدالت فرهنگی اشاره کرد و گفت: رویکرد عدالت فرهنگی در کشور و اینکه ایران فقط تهران نیست در استعدادها و دریافت محصولات فرهنگی همه جانبه نگاه شده است. ما تلاش داریم خود را در فضایی شیشه‌ای قرار دهیم. شفافیت در داوران جایزه کتاب سال و جایزه جهانی اولین گام ما بود. سیاست بر این است تا اصحاب این حوزه از مراتب داوری مطلع شوند.

صالحی با بیان اینکه حمایت از موضوعات خاص است یکی از رویکردهای مهم ارشاد است؛ گفت: در حوزه انقلاب اسلامی و جایگاه دین در هویت اجتماعی و بحثحمایت از ارزش‌ها، اعتباراتی اختصاص داده‌ایم. در حوزه دین دو میلیارد و ۸۴۶۹ میلیون ریال تفاهمنامه داریم. در حوزه دفاع مقدس ۴میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال بوده که براساس مصوبات ۷۷۶ میلیون ریال خرید کتاب داشتیم. همچنین تفاهمنامه ۴ میلیارد ریالی با کانون فرهنگی مساجد داشتیم. ۲۹ تفاهمنامه در حوزه هویت ایرانی اسلامی داشتیم که ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال را به خود اختصاص داده است.

در ادامه این نشست؛ همایون امیرزاده(معاون فرهنگی و سرپرست اداره کتاب) گفت: سیاست‌گذرای در حوزه تعاملات استانی از ابتدای سال آغاز شد. در این حوزه معاونت فرهنگی یک گام رو به جلو برداشته است. در بحثبرنامه‌ریزی و مدیریت فعالیت‌های فرهنگی استان‌ها و بحث‌های حمایتی را مدنظر قرار دادیم.

او به راه‌اندازی دبیرخانه در استانها اشاره کرده و گفت: ماحصل نشست مدیران در تبریزحدود ۸۳ مصوبه بود. طبعا در سال آینده هیچ موضوع نامکشوفی درباره استان‌ها و چگونگی حمایت از آنها و ورود به عرصه‌های مختلف در سطح کلان و ملی وجود ندارد. امسال معاونت فرهنگی بدون بدهی و یا با بدهی اندک گذشت و از معدود سالهایی بود که این اتفاق افتاد. اما این مسئله نافی محدودیت‌ها مالی ما نیست. فعالیتی نداشتیم که نسبت به سال‌های قبل ۵۰ درصد کاهش نداشته باشد.

محمودرضا برازش(مدیرکل دفتر چاپ) نیز در این نشست گفت: سیمرغ چاپ، روز یکشنبه در تالار وحدت به برگزیدگان اعطا می‌شود. هفته گذشته با حضور نمایندگان تشکل‌های مختلف صنفی چاپ جلسه داشتیم و بحثمفصلی پیرامون حامیان مالی و معنوی جشنوراه مطرح شد. در شش ماهه اول سال ۱۷۰ مورد چاپی به ارزش ۴۹هزار و ۴۴۴ تن داشتیم اما در ۵ ماه آخر سال ۲۳۳ مورد ثبت شده داشتیم.

بعد از او علی‌اصغر سیدآبادی(مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی) گفت: درباره طرح روستاهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب گفت: تمام برنامه شهرها و تأمین منابعش مشخص است و در قالب طرح‌هایی منابع آن دیده شده است. همکاری نهادهای مختلف در این طرحها را شاهد بودیم، ۶٣ شهر برنامه دادند، برخی برنامه‌ها خوب بود، ١٠ شهر نامزد اعلام شده اما از شهرها خواسته شده برنامه‌ها را متوقف نکنند. برنامه ٨٠٠ روستا رسید و تنوع خوبی را شاهدیم و دوم اسفندماه مراسم را برگزار می‌کنیم..

به گفته او؛ آیین‌نامه نوشته شده در رابطه با گرنت سه ویژگی دارد: حمایت به ترجمه و انتشار تعلق می‌گیرد اما موکول به عقد قرارداد با ناشر خارجی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز