خبرگزاری کار ایران

اکبریان در موافقت با کلیات بودجه:

صحبت‌های نمایندگان دارای تحصیلات اقتصادی تعجب برانگیز است

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۲۱۴

کاهشی که در قیمت نفت داریم غیرقابل کتمان است امروز نفت را بشکه‌ای ۴۰ دلار می‌فروشیم در حالی که تا چندی پیش نفت ایران را بشکه‌ای ۱۳۰ دلار می‌فروختیم.

نماینده مردم کرج در مجلس ضمن انتقاد از ایرادات وارد شده به لایحه بودجه سال ۹۴ افت شدید قیمت نفت و محدودیت منابع درآمدی دولت را مهم دانست و توجه به درآمد مالیاتی را از خصایص مثبت بودجه سال آینده ذکر کرد.

به گزارش ایلنا، عزیز اکبریان در نشست علنی یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه مجلس، در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۴ اظهار کرد: بعضی از مخالفان که البته تحصیلات اقتصادی هم دارند مطالبی بیان کرده‌اند که تعجب‌برانگیز است.

وی ادامه داد: ایران تا چندی پیش روزی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت بالای ۱۰۰ دلار می‌فروخت اما امروز حداکثر میزان فروش نفت ایران زیر یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه با قیمت ۴۰ دلار است.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مخالفان لایحه بودجه گفت: همه چیز را به باد انتقاد گرفتن، تیره و تار دیدن مسائل درست نیست. مخالفان هیچ اشاره‌ای به منابع درآمدی جدید نمی‌کنند. پیشنهاد بدهید که دولت از فلان منبع کسب درآمد کند، فقط اینکه در کاسه‌ای پول ریخته شود و بعد بگوییم چرا پول آن کم است؛ چرایش باید از من و شما پرسیده شود باید همه کمک کنیم منابع درآمدی کشور افزایش پیدا کند. با این حرکتی که ما در مجلس انجام می‌دهیم، آیا هر بحثی که باید علمی باشد و اعداد و ارقام با استدلال باشد، مخالفت‌هایی براساس معیارهای خودمان انجام بدهیم؛ کار درستی نیست.

وی در ادامه گفت: انتقاد‌ها باید با استدلال باشند. مخالف محترمی می‌گوید ۵۶۱ هزار میلیارد تومان در شرکت‌های دولتی و بانک‌ها رسیدگی نمی‌شود ولی بانک‌ها و صندوق‌ها دارای هیأت مدیره هستند و طبق قانون با شرح وظایف و منابع مالی آن‌ها مورد حسابرسی قرار می‌گیرند. در قانون پیش‌بینی شده است که ۷۵ درصد سود سهام مالیات کشور پرداخت شود. ۳۲۰۰ میلیارد تومان از هزینه‌های ما در بودجه کاسته شده است.

اکبریان با اشاره به میزان فروش نفت٬ گفت: سقوط قیمت نفت و بازار جهانی، درآمدهای نفتی ایران را کاهش داده است.

وی ادامه داد: در ۳۵ سال گذشته امروز درآمد نفتی ایران به حداقل رسیده است از درآمد ۲۵۴ هزار میلیارد تومانی دولت، قریب به ۵۴ هزار میلیارد تومان از فروش نفت است و مابقی آن از منابع دیگر باید تأمین شود.

وی یکی از ابزارهای مثبت بودجه جلوگیری از فرار مالیاتی و الزام به پرداخت مالیات توسط قرارگاه‌ها، سازمان‌ها و مراکزی و بیان کرد: این ارگان‌ها و نهاد‌ها تا امروز از پرداخت مالیات طفره می‌رفتند و باید دانست ویژگی مثبت بودجه امسال این است که همه باید اظهارنامه مالیاتی پرداخت کنند.

اکبریان گفت: فقط کارمندان که نباید مالیات بپردازند. از فیش حقوقی کارگران و کارمندان مالیات کسر می‌شود ولی افرادی که دارای درآمدهای کلانی هستند مالیات پرداخت نمی‌کنند. همه باید مالیات پرداخت کنند.

نماینده مردم کرج در مجلس گفت: استفاده از بهره مالکانه معادن رویکردی است که می‌تواند منابع جدید مالی را در اختیار ایران قرار دهد. ثبات قیمت حامل‌های انرژی موضوع مهمی است.

این نماینده مجلس افزود: عزیزانی که می‌گویند هدفمندی یارانه‌ها سال گذشته چرا درآمد ۶۶ هزار میلیارد تومانی محقق نشد باید توجه داشته باشند که درآمد ۴۸ هزار میلیاردتومانی واقع بینانه است درآمدهای حامل‌های انرژی بیش از این تورم سرسام آوری را در کشور ایجاد می‌کند و به اقشار آسیب پذیر جامعه فشار وارد می‌کند. وقتی که می‌گویید بحثدرآمدهای هدفمندی یارانه‌ها چه شده است، مشکلی را حل نمی‌کند.

وی گفت: می‌گویند افزایش درآمدهای جاری دولت در صورتی که افزایش هزینه‌های جاری دولت صفر در نظر گرفته شده است در حالی که با تورم ۱۴ درصد و یا ۱۵ درصد حامل آن می‌شود همچنین پیش بینی شده است که اگر افراد پر درآمدی یارانه آن‌ها حذف و یا کسر شد به کارهای عمرانی و زیرساختی بازگردد و این نکته مثبتی است که در لایحه بودجه به تصویب رسیده است.

اکبریان گفت: موضوع اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته است. بحثبخشودگی جرایم کشاورزی، ۵۰ هزار میلیارد تومان برای کمک به تولید اختصاص داده شده است بحثرفع موانع تولید به جد پیگیری شده است. توجه به بهداشت و درمان و کار‌ها مثبتی که با ۴۱ هزار میلیارد تومان از یارانه هزینه می‌شود گام مثبتی است. همکاران محترم اکثر تجهیزات بیمارستانی ما در شهر‌ها و استان‌های مختلف فرسوده است ولی براساس برنامه‌های تدوین شده در آینده باید کمتر از ۱۰ درصد هزینه‌های درمان مردم را اخذ کنیم. این اقدام بهتر از آن است که یارانه نقدی را به مردم پرداخت کنیم. مقام معظم رهبری فرموده‌اند که کاری انجام دهید که مردم دغدغه حل مشکلات بهداشتی و درمانی را نداشته باشند.

وی گفت: بحثتوجه به بودجه‌های عمرانی، ۳۰ هزار میلیارد تومان را حداقل باید دولت پرداخت کند. توجه به افزایش اعتبارات علم و فناوری ۴۰ درصد افزایش پیش بینی شده است. توجه به احداثزیرساخت‌های ورزشی در بخش دولتی و خصوصی همچنین توجه به ورزش همگانی مدنظر قرار گرفته است. امسال برای اولین بار اخذ مالیات از سیگار و نوشیدنی‌های مضر برای سلامتی از کارهای مثبتی است که انجام می‌گیرد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: کاهشی که در قیمت نفت داریم غیرقابل کتمان است امروز نفت را بشکه‌ای ۴۰ دلار می‌فروشیم در حالی که تا چندی پیش نفت ایران را بشکه‌ای ۱۳۰ دلار می‌فروختیم.

اکبریان ادامه داد: می‌گویند از این ۴۰ دلاری که می‌فروشیم، ۱۰ دلار آن برای استخراج هزینه می‌شود و ۳۲ درصد آن به صندوق توسعه ملی باز گردد؛ با این اوصاف که دیگر چیزی برای دولت باقی نمی‌ماند. ۴.۸ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز اختصاص یافته است. از مراکز نفتی و گازی ما کشورهای همسایه بهره برداری می‌کنند ما باید سرمایه گذاری کلان و توسعه منابع نفتی مشترک را به طور جدی پیگیری کنیم.

وی گفت: استفاده از مجوز صندوق توسعه ملی برای حمل و نقل از نکات مثبت لایحه بودجه ۹۴ است استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای توسعه صنایع دفاعی نیز مطرح شده است صنایع دفاعی از مسائل اساسی ایران است. توجه به مناطق محروم و روستا‌ها با ۸ درصد بودجه عمرانی کشور مدنظر قرار گرفته است. می‌گویند که همه روستا‌ها خراب شده است ودولت هیچ کاری را انجام نمی‌دهد اما واقعیت این است که خشکسالی وجود دارد و برای مدیریت آن باید اقدامی جدی صورت گیرد.

اکبریان در پایان اضافه کرد: بودجه آموزش و پرورش برای سال آینده ناقص است و باید اصلاحاتی صورت گیرد. افرادی که مشکل سربازی دارند و خدمت نظام وظیفه را انجام نداده‌اند تشکیل خانواده داده‌اند این افراد برای نظام سرباز نمی‌شوند و باید زود‌تر تعیین تکلیف شوند همکاران محترم امیدوارم شما با کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ موافقت کنید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز