خبرگزاری کار ایران

ندیمی در موافقت با کلیات لایحه بودجه:

کمیسیون تلفیق برای رسیدگی به لایحه بودجه بهترین شیوه را در پیش گرفت

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۰۸۵

کمیسیون تلفیق امسال برای رسیدگی به لایحه بودجه ۹۴ بهترین شیوه اداره را در پیش گرفت و ملاک کار خود را کار جمعی و نظرات کمیسیون‌های مختلف مجلس قرار داد و از دخالت‌های شخصی که برخی دوستان به این واسطه اثرگذاری‌هایی داشتند پرهیز شد

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: اگر شما معتقدید اعداد و ارقام در نظر گرفته شده کفاف نمی‌دهند٬٬ آن را جا به جا کنید. ما طالب پیشنهادات شما هستیم این طبیعی است اما باید بگویم که کمیسیون تلفیق امسال برای رسیدگی به لایحه بودجه ۹۴ بهترین شیوه اداره را در پیش گرفت و ملاک کار خود را کار جمعی و نظرات کمیسیون‌های مختلف مجلس قرار داد و از دخالت‌های شخصی که برخی دوستان به این واسطه اثرگذاری‌هایی داشتند پرهیز شد

به گزارش ایلنا ابوذر ندیمی امروز در صحن علنی مجلس ودر موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ با بیان اینکه مباحثمطرح شده در مورد بودجه متاسفانه کمی تبدیل به نطق‌هایی می‌شود که با بودجه و بودجه ۹۴ ارتباط وی‍ژ‌ه‌ای ندارد، گفت: در حالی که ۵۰۰ میلیون دلار در همین بودجه به منظور تامین آب روستاها از منابع صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده٬ گفته می‌شود در کلیات لایحه بودجه به روستاها توجه نشده است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین در مورد راه‌های روستایی یک و نیم برابر قیر را اضافه کردیم تا حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تعریف شود همچنین برای موضوع گاز که بند " ق " سال گذشته است ۴۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در مورد بنیه دفاعی هم مباحثی مطرح شد که در ادامه به اعداد و ارقام در نظر گرفته شده برای این موضوع اشاره خواهیم کرد. ما نمی‌خواستیم شق القمر کنیم ما با توجه به منابعی که از منابع نفتی و درآمدهای مالیاتی و مانند آن داشتیم باید تدبیر می‌کردیم، به عنوان نمونه در مورد سهم نفت و مالیات در بودجه ۹۴ سهم مالیات بیشتر از درآمدهای نفتی است، به طوری که در لایحه پیشنهادی دولت مالیات از ۷۰ هزار به ۸۶ هزار و صد رسیده بود در حالی که برای نفت دولت رقم در نظر گرفته شده را از ۷۷ به ۷۱ کاهش داد. بنابراین ۳۸ درصد از لایحه بودجه ۹۴ سهم مالیات‌ها است در حالی که این رقم در مورد درآمدهای نفتی ۳۱ درصد در نظر گرفته شده است.

ندیمی تاکید کرد: باید قبول کنیم کشور را به نحوی اداره کرده‌ایم که دولت باید ۱۶۶ میلیارد دلار برای مباحثجاری می‌گذاشت و این در حالی است که ما برای مباحثی برای حقوق و دستمزد که می‌خواستیم یک درصد اضافه کنیم صحبت از ۱۰۰۰ میلیارد تومان می شد. باید چنین نگاهی داشته باشیم چرا که کشورداری سخت‌تر از آنی است که در تصویر و سایر مباحثتصور می‌شود.

وی گفت: در رابطه با مباحثمربوط به حوزه‌هایی که داریم از جمله گازرسانی که مورد انتقاد برخی از همکاران بود، ‌ ۱۶ هزار میلیارد برای گازرسانی به شهرها و روستاها دیده شده است، همچنین برای استانی مثل سیستان و بلوچستان که به هر دلیلی تاکنون گازرسانی نشده٬ منابع لازم دیده شده است همانطور که برای ریزگردها فکر شد.

ندیمی تصریح کرد: اگر شما معتقدید که اعداد و ارقام در نظر گرفته شده کفاف نمی‌دهند جا به جا کنید ما طالب پیشنهادات شما هستیم این طبیعی است اما باید بگویم که کمیسیون تلفیق امسال برای رسیدگی به لایحه بودجه ۹۴ بهترین شیوه اداره را در پیش گرفت و ملاک کار خود را کار جمعی و نظرات کمیسیون‌های مختلف مجلس قرار داد و از دخالت‌های شخصی که برخی دوستان به این واسطه اثرگذاری‌هایی داشتند پرهیز شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: ۳ هزار میلیارد و چند ردیف مشخص مربوط به مدارس و تامین سیستم گرمایشی مورد نظر آن ها دیده شد و طوری نیست که بگویید نسبت به تعلیم و تربیت بی‌توجهی شده البته ما هم اعتقاد داریم دیون، مطالبات و حقوق عقب افتاده فرهنگیان پرداخت شود. همچنین در مورد بنیه دفاعی هم در بحثجریمه غیبت سربازی گام بزرگی برداشته شد.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص انتقادات مطرح شده در رابطه با یارانه ها نیز گفت: خود نمایندگان بارها مصاحبه داشتند که شیوه فعلی پرداخت یارانه صحیح نیست و توزیع نابرابر یارانه باید اصلاح شود، ما هم به منظور حذف پردرآمدها در کمیسیون تلفیق پیشنهادی را مطرح کردیم که ابهام در مورد درآمد خانوار و این که آیا منظور درآمد سرپرست خانوار است یا مجموع افراد خانوار قابل قبول است و برای اصلاح آن اقدام خواهیم کرد.

ندیمی افزود: در رابطه با موضوع مباحثمربوط به حمل و نقل شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ما فرصت‌های پولی و اوراق مشارکت و صکوک را ایجاد کردیم چرا که راهی غیر از این نداشتیم. البته ممکن است عده‌ای این انتقاد را مطرح کنند که توزیع بیش از حد اوراق مشارکت مشکلاتی را ایجاد می‌کند که البته به حق هم هست و ما مشتاق و منتظر پیشنهادهای سایر دوستان در این رابطه هستیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: باید در نظر داشت شهرداری‌ها منابعی ندارند به همین علت باید برای اداره کشور پیشنهادی مطرح می‌شد و ما هم در این خصوص مباحثی را مطرح کنیم. همچنین در رابطه با مباحثمربوطه به دیون در لایحه رفع موانع تولید ۱۰ هزار میلیارد اوراق برای تامین مطالبات اشخاص از راه‌های موجود در نظر گرفته شد. همینطور در مورد آلودگی محیط زیست که مسئله مهم کشور است ۶ هزار میلیارد تومان به منظور کنترل آلودگی هوا و احیای تالاب‌ها دیده شده است چرا که کشور ما بدون این تالاب‌ها نمی‌تواند نفس بکشد.

ندیمی تصریح کرد: در مورد دانشگاه‌ها، تعمیر خوابگاه‌ها و بهبود وضعیت تغذیه دانشگاه‌ها باید منابعی دیده می‌شد که در همین رابطه ۲۸۵ میلیارد تومان برای هزینه‌هایی از این قبیل غیر از منابع دیده شده در فصول مربوطه دیده شده است.

وی گفت: در رابطه با مباحثمربوط به کمک‌های فنی و اعتباری ۱۰ هزار میلیارد تومان برای سیستم‌های آبیاری نوین دیده شده است، دوستی فرمود شرکت‌ها چه شده اند باید گفت این شرکت‌ها هیات مدیره دارند و البته بسیاری از این شرکت‌ها مثل آبفار و آب روستایی زیان ده هستند.

ندیمی افزود: در رابطه با مباحثرشد سرمایه‌گذاری ما برای سال ۹۴، ‌ ۴ درصد را در نظر داشته‌ایم تا بتوانیم در این رابطه به تورم ۱۴ درصدی در مقابل تورم ۱۷ درصدی برسیم. همچنین در رابطه با رشد نقدینگی هم رشد ۱۷ درصدی دیده شده است. در رابطه با بودجه جاری نیز از ۱۴۹ به ۱۶۶ هزار میلیارد تومان دولت رسیده بودیم این در حالی است که ما دائما می‌گوییم دولت را کوچک کنیم، ‌ بنابراین کوچک سازی به معنای افزایش هزینه‌ها نیست.

وی گفت: ما با شما هم عهد هستیم که اگر دولت نتواند پایان سال بعد نرخ تورم را به ۱۴ درصد برساند به این جامعه توجه لازم نشده و باید فکر دیگری مانند سبد کالا و مانند آن در پیش گرفته شود.

ندیمی در مورد بودجه‌های عمرانی نیز اظهار داشت: دولت در این بخش از رقم ۴۱ هزار به ۴۷ هزار میلیارد تومان رسیده بود که ما در کمیسیون تلفیق ۳۰ هزار میلیارد تومان را ثابت کردیم و حتی اعلام کردیم بخشی از درآمدهای نفتی هم باید به سمت پروژه‌های عمرانی هدایت و اشتغال ایجاد شود.

وی تاکید کرد: در رابطه با بسته جبران خدمات کارکنان دولت از رقم ۶۵ هزار میلیارد تومان به ۶۴ رسید و به وظیفه خود در این خصوص عمل کرده است. همینطور در رابطه با مسائل مربوط به حوزه انواع رویکردها اقدامات خوبی انجام شد که یکی از این رویکردها بحثاقتصاد مقاومتی بود و در بودجه ۹۴ کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و افزایش مالیات‌ها در همین راستا انجام گرفت.

ندیمی گفت: در مورد یارانه ده‌ها پیشنهاد مطرح شد که در خصوص حذف یارانه‌ها پردرآمدها به توافقاتی رسیدیم و حذف خانوارهای با درآمد ۵/۲ میلیون تومان تصویب شد که اگر در این رابطه ابهامی وجود دارد می‌توانید پیشنهاد اصلاحی خود را مطرح کنید.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس یادآور شد: نمایندگان در کمیسیون تلفیق با تلاش شبانه‌روزی و هم اندیشی تلاش کردند بهترین تدابیر را اتخاذ کنند، اما اگر انتقادات و پیشنهاداتی مطرح است ما می‌پذیریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز