خبرگزاری کار ایران

تابش در موافقت با کلیات لایحه بودجه:

کلیات بودجه امسال کل کشور مشکلی ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۰۵۶

سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است در این بودجه تبلور دارد که می‌توان به چند مورد آن از جمله کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: با توجه به دقت‌نظر دولت در تهیه لایحه بودجه هیچ رقم مبهمی وجود ندارد و تمام فعل و انفعالات شفاف و قابل پیگیری و محاسبه است و قدرت نظارت مجلس و نهادهای نظارتی افزایش و بدین ترتیب دولت را بر موضع پاسخگویی شفاف در قبال عملکرد خود قرار داده است.

به گزارش ایلنا٬ محمدرضا تابش امروز در صحن علنی مجلس و در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۴ با بیان اینکه مردم بار دیگر با حضور در خیابان‌ها نسبت به تجدید بیعت با آرمان‌های امام و شهدای انقلاب اقدام کردند گفت: من از دولت به واسطه تقدیم به موقع بودجه با رعایت احکام و قوانین قانونی همراه با ارائه گزارش عملکرد برنامه و بودجه در سال ۹۲ که تصمیم گیری را برای نمایندگان واقع بینانه و آسان کرد تشکر می‌کنم. در سنوات گذشته تأکید بر ارائه گزارش عملکرد بود اما متأسفانه اهتمامی به این امر صورت نمی‌گرفت.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با مدیریت خوب و بودجه‌ریزی مطلوب ثمره مطلوبی ببریم و کشور را در مدار ترقی و رشد قرار دهیم و از رنج مردم بکاهیم.

نماینده مردم اردکان با بیان اینکه شفافیت بودجه یکی از شاخصه‌های مثبت لایحه پیشنهادی دولت است تصریح کرد: با توجه به دقت نظر دولت در تهیه لایحه بودجه هیچ رقم مبهمی وجود ندارد و تمام فعل و انفعالات شفاف و قابل پیگیری و محاسبه است و قدرت نظارت مجلس و نهادهای نظارتی افزایش داده است و بدین ترتیب دولت را بر موضع پاسخگویی شفاف در قبال عملکرد خود قرار داده است.

تابش افزود: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است در این بودجه تبلور دارد که می‌توان به چند مورد آن از جمله کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد.

وی ادامه داد: در بودجه سال ۹۳ از ۲۱۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و از سایر داشتیم، ۷۸ هزار میلیارد تومان نیز از نفت برداشت می‌کردیم که این امر در سال ۹۴ حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و سایر تأمین کننده منابع بودجه عمومی بوده و تنها ۷۰ هزار میلیارد تومان از نفت برداشت می‌کنیم که این رقم در کمیسیون تلفیق به ۵۴ هزار میلیارد تومان کاهش یافته که این نشان از کاهش اتکای بودجه به نفت است.

تابش گفت: مطلب بعد اقتصاد دانش بنیان بوده که در لایحه دولت ۳۰۰ میلیون دلار برای افزایش صندوق‌های نوآوری و شکوفایی دیده شده است که این امر می‌تواند به شرکت‌های دانش بنیان نوپا تسهیلات داده و هم مرز علم و دانش را بالا برده و تولید را نیز افزایش دهد همچنین اعتبارات فصل علم و فناوری بالغ بر ۴۰ درصد افزایش داشته است که این نیز نقطه قوت لایحه بودجه مذکور است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با یادآوری مشخصه دیگر لایحه بودجه ۹۴ که آن را از بودجه سایر سال‌ها متمایز می‌کند گفت: عنایت به مناطق محروم یکی از مولفه‌های مثبت لایحه بودجه ۹۴ است به گونه‌ای که اعتبارات مناطق محروم با وجود آنکه درآمدهای نفتی به کمتر از نصف کاهش یافته ولی به اعتبارات این مناطق برای محرومیت زدایی در بودجه از ۳۸۰۰ میلیارد تومان امسال به ۶۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است که بالغ بر ۷۰ درصد افزایش را شامل می‌شود پس محرومیت زدایی یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی است که در بودجه سال ۹۴ دیده شده است.

وی با اشاره به رقم اعتبارات در نظر گرفته شده برای محیط زیست گفت: ۵۵ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگرد‌ها و حفاظت از تالاب‌ها و دریاچه‌ها اختصاص یافته که در حال حاضر با توجه به مجموع فعل و انفعالاتی که در کشور رخ داده و شرایط اقلیم خشکسالی این رقم به هیچ وجه کفاف هزینه‌ها در محیط زیست را نخواهد داد و امیدوارم که در صحن علنی مجلس بر این مبلغ افزوده شود.

تابش گفت: با توجه به مقدورات و اقدامات برای تقویت بنیه دفاعی تلاش وافری شده که از همین جا از دولت قدردانی می‌کنم اعتبارات بنیه دفاعی از ۱۷۶۰ میلیارد تومان به ۶۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته یعنی اعتبارات این بخش ۳.۵ برابر شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: ۹۰ درصد اعتبارات بخش تکمیل مجتمع‌های نیمه تمام ورزشی اضافه شده که در کمیسیون تلفیق نیز به این رقم ۱۰۰ میلیارد تومان اضافه شده است که این امر نشان دهنده اهتمام دولت و مجلس به امر ورزش و جوانان است.

وی ادامه داد: بحثتداوم اجرای طرح تحول سلامت یکی دیگر از مولفه‌های مثبت لایحه بودجه ۹۴ است که تا قبل از اجرای این طرح مردم حدود ۳۵ درصد هزینه‌های درمانی را از جیب خود پرداخت می‌کردند اما با اهتمام دولت در سال گذشته و بودجه سال جاری مردم کمتر از ۳ درصد از جیب خود برای درمان هزینه می‌کنند که این بسیار میمون و مبارک است.

تابش ادامه داد: برای خروج از رکود با توجه به سهم ساختمان در خروج از رکود که بسیار تعیین کننده است و ۷۰ درصد فعالیت‌ها را رونق می‌بخشد دولت اهتمام خاصی در افزایش بودجه‌های عمرانی داشته در شرایط تنگناهای مالی و اعتبارات طرح‌های عمرانی رشد بسیار خوبی داشته از ۴۲ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده یعنی در مجموع ۲۵درصد از رشد اعتبارات عمرانی شاهد هستیم این در حالی است که سال آینده حدود ۷۴۰۰ میلیارد تومان برای آب و خاک به مصرف می‌رسد که به اعتبارات عمرانی اضافه می‌شود و اگر این رقم را اضافه کنیم ۴۰ درصد اعتبارات عمرانی به نسبت سال گذشته رشد یافته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: لایحه بودجه ۹۴ کل کشور هیچ مشکل و نقصی ندارد اما با توجه به محدودیت‌ها و چالش‌های با آن مواجه هستیم و با توجه به شفاف گویی و قدرتی که دولت و مجلس دارند امید است با بودجه با رأی بالا در مجلس به تصویب برسد که پیامی بر ایستادگی و تفاهم ما بین دولت و مجلس بر قدرت‌های استکباری خواهد بود.

نماینده مردم اردکان در مجلس نهم گفت: در بحثاشتغال جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی برای اولین بار هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص داده شده که در خور تقدیر است و باز هم برای اولین بار برای تشویق جوانان به ازدواج ۱۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای تأمین مسکن حمایتی زوج‌های جوان اختصاص یافته است.

تابش افزود: علاوه بر اعتبارات سال قبل هزار میلیارد تومان برای افزایش بهره وری آب اختصاص یافته است ۱۴۰۰ میلیارد تومان در تلفیق برای آب روستایی و تأمین منابع آن دیده شده است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی که در بودجه ۹۴ کل کشور مورد توجه واقع شده درآمدهای مالیاتی و کاهش سهم نفت از بودجه کشور است افزود: که این امر با کاهش فرارهای مالیاتی و افزایش پایه‌های مالیاتی و بدون افزایش نرخ مالیات به گونه‌ای که فعالان اقتصادی دچار فشار مضاعف شوند از طریق شناسایی کسانی که مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند با اخذ مالیات از آن‌ها درآمد دولت افزایش می‌یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز