خبرگزاری کار ایران

خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه:

مذاکره‌کنندگان فرزندان ملت هستند / صاحبان قلم روی اعصاب مردم راه نروند

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۵۶۷

ظرفیت می‌خواهد کسی بتواند روحیه گذشت و انسانیت داشته باشد. هرکس بخواهد چنین کند٬ باید خیلی در مکتب امامان مطالعه کرده و الگو داشته باشد تا بتواند چنین رفتاری داشته باشد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه ظرفیت می‌خواهد که کسی بتواند روحیه گذشت و انسانیت داشته باشد٬ تاکید کرد: هرکس بخواهد چنین کند٬ باید خیلی در مکتب امامان مطالعه کرده و الگو داشته باشد تا بتواند چنین رفتاری داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: تقوا را برای خدایی نگه دارید که همه حرف‌های شما را می‌شنود. همه اینها علنی‌، ‌یواشکی، ‌در گوشی می‌شنود حتی اگر چیزی در دل هم داشته باشید ذات مقدس ربوبی می‌داند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: در خطبه‌های اول سخن از سبک زندگی دینی داشتیم٬ بخش‌های مختلفی از بحث‌ مطرح شد در سبک زندگی دینی در عرصه اجتماعی اصولی است. اصل را که در این خطبه مطرح می‌کنم این است که در جامعه اسلامی رفتار مسلمانان با یکدیگر نباید عرصه رفتارهای نامناسب باشد.

وی ادامه داد: آدم‌ها در زندگی اجتماعی آدم با برخوردهای نامناسب می‌شود٬ مواجه می‌شوند. نمی‌توانیم بگوییم چون جامعه اسلامی شد دیگر اینها نیست٬ نباید باشد. در موضوع برخوردها یک روش مقابل به مثل است؛ فحش در مقابل فحش، اهانت در مقابل اهانت. این روش را اسلام نمی‌پذیرد زیرا جامعه آکنده از رفتارهای نادرست می‌شود.

خاتمی افزود: شکل اسلامی از روش مقابله به مثل منطقی‌تر است. وقتی کسی اهانت می‌کند شما برادرانه با او صحبت کنید و او را واقف کنید٬ این همان روشی است که اسلام می‌پسندد.

وی با توضیح روش اسلامی که از هر شیوه‌ای مناسب‌تر است٬ بیان داشت: شیوه سومی که قرآن مطرح می‌کند٬ فوق برخورد دوم است؛ قرآن می‌گوید اصلا جواب بدی را با خوبی بده٬و پاسخ بی‌مهری را با مهر بده؛ چراکه این همان سبک زندگی قرآنی و دین است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه با بیان اینکه اگر جواب بدی را با خوبی بدهید می‌بینید شرایط و فضا عوض می‌شود٬ اظهار داشت: دین یک اصل است. اینکه اسلام می‌گوید خشم خود را فرو ببرید٬ یعنی برخورد مقابله به مثل نکنیم.

وی بیان داشت: اسلام تشویق می‌کند به عفو؛ عفو یعنی گذشته را به روی دیگری نیاور.

خاتمی ادامه داد: حدود ۶ آیه از قرآن در این زمینه وجود دارد٬ یکجا قرآن می‌گوید: خوبی و بدی همانند نیست٬ شما با شیوه زیبا٬ بدی را دفع کن زیرا نتیجه‌اش این است که دشمن کینه‌توز شما می‌شود. دوست صمیمی‌ات می‌فهمد وقتی شما بدی او را به خوبی جواب دادید٬ انسانیت به خرج داده‌اید٬ اینها را می‌فهمد. به امام حسن بد و بیراه می‌گویند امام حسن مهربانانه می‌گوید از راه رسیدی٬ گرسنه‌ای سیرت کنیم. این برخورد باعثشد همین آدم از دوستان صمیمی امام بشود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: ظرفیت می‌خواهد که کسی بتواند روحیه گذشت و انسانیت داشته باشد. هرکس بخواهد چنین کند٬ باید خیلی در مکتب امامان مطالعه کرده و الگو داشته باشد تا بتواند چنین رفتاری داشته باشد.

خاتمی تاکید کرد: قرآن می‌گوید تا بخواهی این کاری بکنی شیطان وسوسه می‌کند٬ زن در محیط خانواده یک رفتار نامناسب کرده٬ شیطان می‌گوید برخورد کن. شیطان می‌گوید اگر برخورد نکنی می‌شوی زن ذلیل. مرد یک اشتباهی کرده٬ شیطان به زن می‌گوید اگر برخورد نکنی مرد شیر می‌شود‌. همسایه یک تخلفی انجام داده می‌خواهد بگذرد٬ شیطان وسوسه می‌کند می‌گوید گربه را باید دم حجله کشت.

وی ادامه داد: قرآن می‌گوید پناه به خدا ببرید و این پناه بردن عملی است٬ عملی یعنی اینکه برای خدا گذشت کند. آیه چهارم به همین مضمون٬ سوره مومنون آیه ۹۶ است. و اما آیه ۵ و ۶ با یک ادبیات دیگری این را مطرح کرده که بدی را با خوبی جواب بدهید. البته ۲ معنا برای این آیه در نظر گرفته شده است؛ یک معنا این است که وقتی گناه می‌کنند به صرف پشیمانی اکتفا نمی‌کنند بلکه عملا در پی جبران برمی آیند.

خاتمی تصریح کرد: در روایتی از نبی اکرم(ص) خاتم انبیاء محمد مصطفی رسیده٬ وقتی گناه می‌کنیم بلافاصله بعد از آن یک کار خوب انجام دهید که عملا جبران کنید. معنی دیگرش این است که بدی را با بدی و اشتباه را با اشتباه جواب ندهید؛ همانطور که امیرالمومنین(ع) می‌فرماید بهترین ملامت این است که اگر طرفتان بدی کرده٬ شما با او رفتار خوبی داشته باشید.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: تاکید می‌کنم که اینگونه رفتار‌ها مربوط به جامعه اسلامی است و در رابطه با بیگانگان٬ اصل بر مقابله به مثل است. گذشت استنثناست. در‌‌ همان بحثقبلی هم وقتی می‌گوییم بدی را باید با خوبی جواب داد استثنا وجود دارد مثلا وقتی کسی شرارت می‌کند و گذشت هم برای او جواب نمی‌دهد و قانون نیز او را متهم کرده٬ دیگر باید با وی برخورد کرد.

وی اظهار کرد: قرآن می‌گوید در مقابله به مثل هم٬ تقوا را رعایت کنید٬ این است مبنای فرمایش‌های رهبری که در هفته قبل فرمودند به لطف خداوند مردم در ۲۲ بهمن نشان خواهند داد که هر کسی اگر بخواهد این ملت را اذیت کند٬ با ضربه متقابل مواجه خواهد شد. رهبر بزرگوار ما این سخن را با توجه به آیه ۱۹۴ سوره بقره فرمودند.

خاتمی گفت: از شما مردم خوب جداً تشکر می‌کنم که حضور پرشور و شکوهمند گرامی می‌دارم. ده‌ها میلیون ایرانی برای نشان دادن عزت خود به راهپیمایی ۲۲ بهمن آمدند. خداوند از شما تشکر می‌کند٬ هرگامی که در برابر کشور برداشتید خداوند برایتان عمل صالح نوشت.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: شما برای آمدنتان تحلیل داشتید و می‌توان دو مبنا را در این موضوع در نظر گرفت؛ یکی تشکر خدا بود که ۳۶ سال پیش با عنایت او و لطفش رژیم سیاه آزادی‌ستیز، استقلال‌ستیز و مردم ستیز سرنگون شد و از همه مهم‌تر اینکه سندهایی که صدا و سیما در دهه فجر نشان داد٬ باعثشد نسل سوم و چهارم بدانند در گذشته چه خبر بوده است.

وی بیان داشت: مبنای بعدی تشکر خدا از همین حضور ۳۶ ساله شماست که نوعی عنوان بیعت است. در این راهپیمایی مصاحبه‌ها و حضور تمام افراد نشانگر این بود که آمده‌اند بگویند ما برای بیعت با اسلام و ولی فقیه و آرمان‌های شهیدان هستیم و شهیدان بدانند درست است که رفته‌اند اما راهشان پر رهرو باقی مانده است.

خاتمی گفت: یکی از جامعه‌شناسان که خیلی هم از انقلاب ما خوشش نمی‌آید٬ می‌‌گوید بررسی من نشان می‌دهد تمامی نسخه‌ها و دکترین‌ها حکومتی به مرور رنگ‌باخته و از میدان بیرون رفته‌اند٬ غیر از دکترین خمینی که نه تنها کم رنگ نشده بلکه در گذر زمان بر اهمیت آن نیز افزوده شده است. من به این جامعه‌شناس می‌گویم راز حفظ این انقلاب این است که همه انقلاب‌ها از بیرون است اما انقلاب ما از درون بوده است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه نکته مهم بعدی مسئله فراگیری و گستردگی کمی این راهپیمایی است٬ توضیح داد: از همه شهر‌ها و ۵ هزار روستا تا منتهی‌الیه مرزهای کشور و حتی خوزستانی که این روز‌ها پر از مشکل است و از خدا می‌خواهیم مشکلات آن حل شود، ‌آمده بودند. این روز را به معنای کلمه می‌توان جشن ملی حساب کرد و جالب‌تر اینکه نسل دوم و سوم و حتی چهارم هم آمده بودند تا بگویند ما مثل نسل اول وفاداریم.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که این راهپیمایی خیلی پیام داشت و از جمله پیام‌های آن٬ این بود که مردم ما بگویند درست است که ما گرانی و تورم داریم اما انقلاب چیز دیگری است و وفاداری خستگی ناپذیرمان را با شرکت در این راهپیمایی نشان خواهیم داد.

خاتمی ادامه داد: مهم‌ترین پیام امسال پیام عزت و ذلت‌ناپذیری بود و این شعار مردم مبنی بر اینکه پاسخ هر گزینه روی میز مرگ بر آمریکای اسلام ستیز، ‌این را نشان داد که مردم ما طبق نفرتی که هر سال از آمریکا داشتند٬ اما امسال نفرت‌شان بیش از گذشته بود و وقتی می‌گفتند مرگ بر آمریکا با بند‌بند وجودشان فریاد می‌زدند.

وی تاکید کرد: این درسی است که ملت ما از حسین فاطمه گرفتند و با این درس مطمئن باشید که روی ذلت را در این جامعه نخواهید دید. این را می‌خواهم به کسانی که گه‌گاهی خیالاتی می‌شوند و می‌گویند ۱۳ آبان مرگ بر آمریکا نگویید که من می‌گویم تا آمریکا است مرگ بر آمریکا هم است و هر کسی بخواهد از این شعار بیرون بیاید منزوی خواهد شد.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران بیان داشت: مردم ما به مسئولان محترم گفتند؛ ما هستیم و مرد و مردانه ایستاده‌ایم و بهتر است مسئولان نیز بدانند وقتی عصبانی هستند سخن نگویند٬ زیرا گاهی در عصبانیت حرف‌هایی زده می‌شود که در شان نیست و ضرر آن در جامعه فراگیر خواهد شد.

خاتمی بیان داشت: تشکر از مردم این است که صاحبان قلم مراعات کنند و روی اعصاب مردم راه نروند بنویسند و منطقی انتقاد کنند نه با نیش و کنایه؛ گرچه دوره‌ای که بتوانند با نیش و کنایه کسی را از راه بدر کنند گذشته است.

وی تاکید کرد: برخی گفته‌اند تیم مذاکره کننده ما با دست‌های بسته به مذاکرات وارد می‌شوند اما راهپیمایی ۲۲ بهمن این را نشان داد که ملت ایران گیر نیفتاده و با تدبیر برنامه خود را دنبال می‌کند در مسائل هسته‌ای آمریکایی‌ها و ۱ + ۵ در پی عملیات فریب بودند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: موضوعی که مسئله‌ساز است٬ جزئیات موضوع است٬ وقتی مقام معظم رهبری گفتند اگر توافقی باشد٬ باید در یک مرحله صورت بگیرد بنابراین مفاد این قرارداد نباید به گونه‌ای باشد که طرف مقابل بهانه‌جویی کند. سفارش می‌کنم در عرصه مسائل هسته‌ای جلوی اعتدال دوری از افراط و تفریط را در پیش بگیرید و بدانید که این یک حرکت عادی در سیاست خارجی ما است و مذاکره کنندگان فرزندان این ملت هستند و چند بار بگویند که ما مطیع این کشوریم.

حجت‌الاسلام خاتمی ادامه داد: دروه‌ای که کشور فروخته شد٬ آن دوره‌ای بود که دیکتاتور‌ها بر سر ما بودند وگرنه در زمان ولایت فقیه کشور هیچ‌گاه فروخته نشد و نخواهد شد.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: هر وقت جنگی اتفاق افتاد قسمت‌هایی از این کشور رفت. تنها در ولایت فقیه بود که یک وجب از این خاک را به بیگانگان ندادیم. آمریکایی‌ها بدانند روزی که این ملت را تحریم جدید کردند سال ۹۱ بود و گفتند که یک ماه دیگر ایرانی‌ها دست تسلیم خودشان را بالا می‌آورند، ‌یک ما ه دیگرش روز قدس بود و ایرانی‌ها مشت‌شان را گره کردند وگفتند مر گ برآمریکا.

خاتمی در پایان خاطرنشان کرد: سال‌ها گذشته و خبرنگار‌های شما به ایران آمدند و گفتند چیزی که در ایران دیدیم این بود که این کشور اصلا شبیه کشور تحریم شده نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز