خبرگزاری کار ایران

خطرات یک مشکل صنفی برای مسافران

تعمیرکاران قطار: اگر بی‌کیفیت بودن قطعات را گزارش کنیم باید جریمه‌اش را بپردازیم

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۳۷۹

«کارگران چوب بی‌کیفیت بودن قطعات مورد استفاده در بخش‌های مختلف قطار را می‌خورند و به محض گزارش دادن خرابی قطعات، جریمهٔ قطعهٔ مورد نظر توسط کار‌شناسان رجاء از کارگر گرفته می‌شود.»

کارگران تعمیرکار مولد بخار قطار راه آهن می‌گویند، شرکت رجاء قطعات بی‌کیفیت در اختیار کارگران تعمیرکار قرار می‌دهد و در صورت خراب شدن قطعات پول آن را از کارگران می‌گیرد.

یکی از کارگران تعمیرکار مولد بخار در تشریح این مشکل به ایلنا گفت: متاسفانه مدتی است کارگران چوب بی‌کیفیت بودن قطعات مورد استفاده در بخش‌های مختلف قطار را می‌خورند و به محض گزارش دادن خرابی قطعات، جریمهٔ قطعهٔ مورد نظر توسط کار‌شناسان رجاء از کارگر گرفته می‌شود در حالی که به این مسئله توجه نمی‌کنند که کارگری که پایه حقوق ۷۰۰ هزار تومانی دارد چگونه می‌تواند ۱ میلیون تومان جریمهٔ قطعه را بدهد.

وی گفت، متاسفانه بعد از گزارش خراب شدن قطعات به کار‌شناسان، آن‌ها کارگران تعمیر کار را مقصر می‌دانند و ما را به بی‌احتیاطی متهم می‌کنند. کار‌شناسان، کارگر را مقصر می‌دانند در حالیکه کیفیت قطعات آنقدر پایین است که در بسیاری از مواقع کارگر تمام تلاش خود را می‌کند تا جایی که می‌تواند قطعه را حفظ کند.

این کارگر اضافه کرد: این قطعات، تولید داخل است و متاسفانه به دلیل شرایط تحریم اساسا کیفیت خوبی ندارند.

به گفتهٔ این کارگر تعمیرکار شرکت رجاء، با توجیه صرفه جوبی در هزینه‌ها قطعات با کیفیت پایین می‌سازد و این قطعات را در داخل قطار‌ها مورد استفاده قرار می‌دهد ولی این قطعات بیشتر از یک ماه کار نمی‌کنند و به دلیل بی‌کیفیت بودن زود از رده خارج می‌شوند. وی گفت:. وقتی یکی از قطعات خراب می‌شود کارگران باید خرابی قطعه را گزارش کنند اما هربار این خود کارگران هستند که مورد مواخذه قرار می‌گیرند و هیچکس توجهی به این مسئله نمی‌کند که کیفیت قطعات آنقدر نامطلوب است که بیشتر از یک مدتی نمی‌تواند کار کند.

به گفتهٔ این کارگر بی‌کیفیت بودن قطعات مورد استفاده مشکلات زیادی را برای کارگران ایجاد کرده است. گاهی پیش آمده که شب‌ها و در سفرهای مختلف، در شرایطی که دید کافی وجود ندارد کارگری برای تعویض و جاگزینی قطعات در میانهٔ راه اقدام به تعویض یا جایگزینی قطعه کرده و بعضا جانش به خطر افتاده است.

این کارگر تعمیرکار در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: مثلا یک قطعه پمپ آب را درنظر بگیرید. رجاء با شرکت پیمانکاری قرار داد می‌بندد و به این ترتیب وظیفهٔ تامین کلیه قطعات به جز قطعات تخصصی به عهدهٔ شرکت پیمانکاری است. رجاء هم برای اینکه کمترین هزینه را در تولید قطعات تخصصی انجام دهد، قطعات بی‌کیفیت در اختیار کارگران قرار می‌دهد و آن‌ها را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. حال اگر همین پمپ آب خراب شود، شرکت پیمانکاری را جریمه می‌کنند و شرکت‌های پیمانکاری هم می‌گویند چون قطعه در اختیار کارگر است جریمهٔ خراب شدن آن هم به عهدهٔ خود کارگر است.

این کارگر گفت: دستگاههای ما سال ۱۳۳۰ وارد ایران شده‌اند و در حال حاضر بیش از ۶۰ سال است که به‌‌ همان شکل کار می‌کنند. طبیعی است که در گذر زمان فلز خورده می‌شود و آسیب می‌بینند. بسیاری از بخش‌های این دستگاه‌ها پوسیده شده و دیگر قابل استفاده نیستند آنوقت چرا باید جور این مشکلات را کارگران به تنهایی بکشند.

این کارگر ادامه داد: رجاء با این کار در واقع دوطرفه سود می‌کند. هم پول کمتری بایت قطعات پرداخت می‌کند و هم جریمهٔ خراب شدن قطعه را از کارگر می‌گیرد. به این ترتیب تنها کسی که هم به صورت مالی و هم گاهی به صورت جانی ضرر می‌کند کارگر است.

وی گفت: جریمه‌های سنگینی که برای کارگران در نظر می‌گیرند باعثمی‌شود کارگران اصلا اقدام به گزارش دادن نکنند، در این صورت قطار به‌‌ همان شکل حرکت می‌کند و بعدا معلوم نیست چه اتفاقی برای آن قطار و آن کارگری که با قطعهٔ خراب مواجه می‌شود می‌افتد.

گفتنی است تلاش خبرنگار ایلنا برای کسب اطلاع پیرامون این مشکل از طریق کارفرمای اصلی تا لحظه تنظیم این خبر بی‌نتیجه ماند و مسئول پاسخگویی اداره ی مطبوعات و رسانه های رجاء با ذکر این نکته که اطلاع دقیقی از این مشکل ندارد یپگیری های لازم در خصوص صحت و سقم این خبر را به هفته ی آینده موکول کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز