خبرگزاری کار ایران

ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ:

برای حصول نتیجه به یک اراده سیاسی قوی نیاز است

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۷۸۱

تلاش می‌کنیم درباره ضرورت مبارزه با افراط گفت‌وگو کنیم و اجماع جهانی برای مقابله با افراط‌گرایی و برون رفت از وضعیت خون‌ریزی در منطقه دنبال کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: هنوز نیاز است که گفت‌وگو‌ها ادامه داشته باشد و من فکر می‌کنم یکی دو روز آینده که وزیران خارجه گروه۱ + ۵ البته به غیر از چین که مقام دیگری از این کشور به مونیخ آمده است، فرصتی است برای مرور اوضاع و اینکه ببینیم چه راه حلی برای برون رفت وجود دارد.

به گزارش ایلنا٬ محمدجواد ظریف در حاشیه پنجاه و یکمین کنفرانس امنیتی مونیخ در پاسخ به این سؤال که طرف‌های گفت‌وگو کننده چقدر آماده پذیرش کلیات توافق هسته‌ای هستند، گفت: آنچه که اظهار می‌کنند این است که علاقمند هستند این اتفاق روی بدهد، اما باید دید آیا این اراده سیاسی را هم دارند که علاقه‌شان را با تصمیم سیاسی هماهنگ کنند یا نه که باید در عمل ببینیم.

وی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر درباره ملاقات‌هایی که به محض ورود به آلمان داشته است، گفت: چهار ملاقات داشتم که دو مورد درباره موضوع هسته‌ای بود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه با جان کری همتای آمریکایی‌اش درباره موضوع هسته‌ای گفت‌وگو کرده است، افزود: بحث‌ها با طرف آمریکایی در سطح کار‌شناسان دیشب تا دیر وقت ادامه داشت.

ظریف در ادامه با اشاره به دیدارش با «فرانک وال‌تر اشتاین مایر» همتای آلمانی‌اش که درباره موضوع هسته‌ای بود، افزود: در این دیدار‌ها همانطور که قبلا هم گفته‌ایم درباره جزییات به ویژه رفع تحریم‌ها و روش ادامه کار غنی‌سازی و تعداد و روش کار سانتریفیوژ‌ها مذاکره می‌کنیم.

در پی راه حلی برای برون رفت هستیم
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: هنوز نیاز است که گفت‌وگو‌ها ادامه داشته باشد و من فکر می‌کنم یکی دو روز آینده که وزیران خارجه گروه۱ + ۵ البته به غیر از چین که مقام دیگری از این کشور به مونیخ آمده است، فرصتی است برای مرور اوضاع و اینکه ببینیم چه راه حلی برای برون رفت وجود دارد.

ظریف با تاکید بر اینکه به نظر من نه فقط یک راه حل بلکه چندین راه حل برای حل موضوع هسته‌ای ایران وجود دارد، تصریح کرد: فقط به یک اراده سیاسی قوی برای حصول نتیجه نیاز است.

وی در ادامه با اشاره به دیدار‌هایش با «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان و کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل گفت: در این دیدار‌ها درباره موضوعات منطقه و شرایطی که در آن وجود دارد متمرکز بودیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: با توجه با ضرورت مبارزه با افراط و خشونت‌هایی که متاسفانه در منطقه ما بسیار فراگیر شده است، تلاش می‌کنیم درباره آن با دیگران گفت‌وگو کنیم و یک اجماع جهانی را برای مقابله با افراط‌گرایی و برون رفت از وضعیت خون‌ریزی در منطقه دنبال کنیم.

ظریف در ادامه دیدار‌هایش در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیح امروز(شنبه) با وزیر خارجه انگلیس؛ نخست وزیر لبنان؛ وزیر خارجه روسیه و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار خواهد کرد.

وی در میزگردی که یکشنبه با موضوع ایران برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

گفته می‌شود، «جان کری» وزیر خارجه امریکا و «فرانک وال‌تر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان نیز در آن حضور خواهند داشت.

تحمل فشار‌ها به خاطر سوء استفاده نکردن طرف مقابل
وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: ضمن احترام به مخالفانم در داخل، فشار‌ها را به خاطر امکان ندادن امتیاز به طرف مقابل(غربی) تحمل می‌کنم.

محمد جواد ظریف درباره منتقدان و سوال نمایندگان از وی افزود: پرسش حق مجلس و نقد هم حق مردم؛ مطبوعات و رسانه‌هاست؛ اما دو نکته، انصاف و همچنین مهم‌تر از آن مصالح و منافع ملی در میان است.

وی گفت: زمانی که شما مشغول چالش عمده در سطح بین‌الملل هستید وارد شدن به برخی جزئیات و اعلام دستاورد‌ها می‌تواند زمینه‌ای برای چانه‌زنی طرف مقابل باشد و خواستار امتیاز شود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه سوال را حق همه می‌دانم، افزود: فشار‌ها و نقد‌ها را تحمل می‌کنم؛ اما این امکان را به رقیب نمی‌دهم که در مذاکرات سوء استفاده کند و بخواهد از منافع کشور ما چیزی کم کند و یا از ما امتیازی بخواهد در برابر چیزی که من در داخل کشور به عنوان دستاورد ارایه داده‌ام.

با کمال افتخار و ارادت در مجلس حاضر می‌شوم
وی گفت: در عین حال هرگاه برادران و خواهران ما در مجلس سوالی داشته باشند، با کمال افتخار و ارادت در مجلس حاضر و به سوال آن‌ها پاسخ می‌دهم.

ظریف با بیان اینکه ایران یک کشور قدرتمند و صاحب نفوذ در منطقه است، افزود: این نفوذ با وجود جوسازی‌های رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌ها در منطقه بوده که کاملا مشهود است.

وی با بیان اینکه درستی سیاست‌های ما برای دنیا روشن شده است، تاکید کرد: امروز کسی نمی‌تواند درستی سیاست‌های ما را در سوریه، عراق و افغانستان زیر سوال ببرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما از روز اول در برابر افراط هشدار داده و ایستادیم و بهترین سد در برابر افراط در منطقه هستیم لذا این مذاکرات هسته‌ای نیست که ایران را قدرتمند می‌کند بلکه واقعیت منطقه‌ای این بوده که ایران کشوری بسیار قدرتمند و پرنفوذ است، اما ما از نفوذمان برای حذف و یا ضربه زدن به دیگران استفاده نمی‌کنیم.

ظریف با اشاره به اینکه منطقه ما باید یک منطقه همکاری؛ صلح و دوستی باشد، گفت: کشورهایی که تلاش می‌کنند ایران را حذف کنند هم به منافع خودشان و هم منطقه ضرر می‌زنند و هم ایجاد درگیری در منطقه می‌کنند.

حذف ایران از منطقه غیرممکن است
وزیر خارجه گفت: اطمینان داشته باشند که حذف ایران از این منطقه غیرممکن است و هر تلاش برای حذف ایران فقط به تنش می‌انجامد.

وی افزود: اگر این واقعیت درک شود که با مذاکرات، یا بدون مذاکرات هسته‌ای ایران همچنان یک کشور قدرتمند و پرنفوذ در این منطقه خواهد بود بسیاری از این معضلات حل می‌شود.

وزیر امور خارجه گفت: نقش آفرینی ایران به نفع همه کشورهای منطقه و همسایگان ما در خلیج فارس است و به ضرر هیچ کدام نیست.

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی دیگر در باره سفرش به شرق آفریقا در راس هیئت سیاسی و اقتصادی گفت: نقش وزارت امور خارجه در توسعه اقتصادی کشور یک نقش تسهیل کننده است.

وی افزود: ارتباط ما با آفریقا یک ارتباط سیاسی و راهبردی است و آفریقا را به عنوان یک شریک مهم تلقی می‌کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: کشورهای آفریقایی هم در جنبش عدم تعهد و هم سازمان همکاری اسلامی بسیار با جمهوری اسلامی ایران همراهی می‌کنند، از طرف دیگر بازار آفریقا یک حوزه بسیار مستعد برای حضور فعال بخش خصوصی ایران است.
وی ابراز امیدواری کرد که این سفر یک شروع جدیدی برای حضور فعال‌تر کارآفرینان ایران و صدور خدمات فنی مهندسی و استفاده از بازارهای آفریقا باشد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: این سفر شروع خوبی برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و هم فاصله گرفتن از یک اقتصاد مبتنی بر نیاز به درآمد نفت باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز