خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در مسکو:

رویداد خاصی در روابط دوجانبه ایران و آمریکا رخ نداده است

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۷۶۳

ایران معتقد است باید به دولت عراق کمک شود تا بتواند بر مشکلات پیش رو غلبه و مشکلات خود را حل کند. دخالت دیگر کشورها در این امور باعثبغرنج‌تر شدن اوضاع می‌شود.

سفیر ایران در مسکو سرچشمه بروز داعش را مبهم خواند و گفت: داعش نتیجه اقدامات کشورهای غربی است.

به گزارش ایلنا، مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه روز گذشته‌(جمعه) در بازدید از روزنامه «مسکوفسکی کمسمولتس» گفت‌وگویی را با این روزنامه انجام داد که مشروح آن در زیر آمده است.

در مصاحبه قبلی با روزنامه ما(اول مارس ۲۰۱۴) شما گفتید ایران در حال توسعه اقتصاد مقاومتی در شرایط مجازات‌های اعمال شده بر آن است. از آن زمان تاکنون امور بسیاری در جهان تغییر یافته و روسیه در موقعیت مشابهی قرار گرفته است. آیا می‌توانید تجربه ادامه بقا در این شرایط را با ما در میان گذارید؟

مجازات‌ها به طور اعم پدیده نامطلوبی است. این راه نامناسبی برای حل اختلاف و بحث‌های موجود نمی‌باشد. می‌گویند مجازات‌ها برای وارد کردن فشار بر دولت به‌ کار گرفته می‌شود، هر چند مطلقاً روشن است که در وهله اول مردم ساده از مجازات‌ها لطمه می‌بینند. ایران قریب به ۳۰ سال است تحت مجازات‌های آمریکا قرار دارد، اما ۴ سال قبل اقدام‌های مضاعفی علاوه بر مجازات‌های اعمال شده در چارچوب سازمان ملل به‌ کار گرفته شد.

مجازات‌های ما را می‌شود به دو مرحله تقسیم کرد: مجازات‌های ۳۰ سال قبل و مرحله دوم، مرحله سخت، که ۳-۴ سال قبل آغاز شد. وقتی کشور با مجازات‌ها مواجه می‌شود خو گرفتن با این شرایط شایان اهمیت است و ما این کار را کردیم. ایران دو رویکرد به‌ کار گرفت. رویکرد اول این است که سطح عواقب مجازات‌ها پایین برده شود و همزمان برای حل مسائل پیش رو گفت‌وگو شود.

اما رویکرد دوم کاهش سطح وابستگی خود به انرژی از جمله نفت است. ایران از این لحاظ مساعی هنگفتی به کار گرفت تا به این هدف نایل شود. کشور ما حجم صدور فرآورده‌های غیر نفتی را بالا می‌برد و از این لحاظ به موفقیت‌های عظیمی رسیده است و اگر شما به تهران بروید می‌بینید که همه حوزه‌ها پیش می‌رود. طی سال گذشته ایران در بخش فناوری‌ها، نانو تکنولوژی و هوافضا به موفقیت‌های زیادی رسیده است. اخیراً چهارمین ماهواره به مدار فرستاده شد. یعنی زندگی در جا نمی‌زند.

ارزیابی شما از وضعیت داعش در سوریه و عراق آن چگونه است؟ به‌ نظر شما خطر اصلی در این رابطه چیست؟

ایران طی سال‌های گذشته در هیچ شرایطی از گروه‌های تروریستی یا افراط‌گرا حمایت نکرده است. ایران همیشه با یک استاندارد تروریسم را محکوم کرده است. حوادثی که در سال ۲۰۱۴ در عراق رخ داد – حتی اگر از زاویه‌های مختلف بررسی شود – باعثتأسف بزرگ می‌شود. جنایاتی که تحت عنوان مذهب رخ می‌دهد هولناک است.

شما به‌ خوبی مطلع هستید که مسلمانان و مسیحیان قرن‌های طولانی با هم زندگی کرده‌اند، همزیستی مسالمت‌آمیز داشتند، هیچ مشکلی در کار نبود. معتقدم اینجا عوامل سیاسی خارجی وجود دارد که می‌خواهند به کمک آنها تفرقه ایجاد کرده و بین مردم اختلاف انداخته و مشکل سازی کنند. ایران با این پدیده مخالفت می‌کند، ولی در هیچ شرایط با دخالت کشورهای خارجی که در خارج از محدوده منطقه ما قرار دارند موافقت نمی‌کند.

اگر حوادثعراق را بررسی می‌کنیم ایران معتقد است باید به دولت عراق کمک شود تا آن کشور بتواند بر مشکلات پیش رو غلبه و مشکلات خود را حل کند. دخالت دیگر کشورها در این امور باعثمی‌شود اوضاع بغرنج‌تر شود. اگر به دو دهه گذشته نگاه کنیم، مگر دخالت کشوری فایده‌ای داشته است؟ هیچ فایده‌ای نداشت.

چه در عراق و چه در سوریه. می‌خواهم بگویم ایران مبارزه می‌کند و در عین حال معتقد است باید به کشورهای لطمه دیده کمک و مساعدت شود. من مایلم به این اشاره کنم که سرچشمه بروز این گروه‌ها فوق‌العاده مبهم است. بیایید ببینیم چه اقداماتی طی دهه گذشته باعثبروز این گروه‌ها شده است؟ این امر نتیجه اقدام‌های کشورهای غربی بوده است. از طرف دیگر فکر می‌کنم هدف از بروز این گروه‌ها اعمال نفوذ منفی بر مذهب، بر ارزش‌های اخلاقی و معنوی است، ارزش‌هایی که ملت‌ها به آنها نیاز دارند. این پدیده‌ها باعثلطمه زدن به وجهه اخلاق و وجهه معنویت و دین است.

تحلیلگران این اواخر گرمای اندک روابط ایران و آمریکا را خاطرنشان می‌کنند. به‌ نظر شما آیا واقعاً نقاط تماسی بروز کرده است؟

در حوزه روابط دو جانبه ایران و آمریکا رویداد خاصی رخ نداده است. با این حال، گفت‌وگو در مورد پرونده هسته‌ای ایران اندکی بیش از یک سال ادامه دارد. شما می‌دانید که ایالات متحده اعضای گروه ۱ + ۵‌ است که در مورد موضوع هسته‌ای با ایران مذاکره می‌کند. تهران با واشنگتن در مورد حل و فصل مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای خود و همچنین لغو تحریم‌های تحمیلی علیه کشور ما، گفت‌وگو می‌کند.

به هر حال، طرف اصلی در این پرونده و طرف اصلی که بیش از همه حساسیت نشان می‌دهد آمریکا است. بنابراین، در چارچوب رسیدگی به این موضوع ایران با ایالات متحده بیش از همه گفت‌و‌گو می‌کند. امکان دارد به دلیل جریان داشتن این گفت‌و‌گو است که بعضی‌ها تصور کرده‌اند بهبودی در روابط ایران و آمریکا در کار بوده، هرچند من ناچارم تکرار کنم در روابط دو جانبه هیچ رویداد خاصی رخ نداده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز