خبرگزاری کار ایران

تعویق دو ماه حقوق ۳۰۰ کارگر پیمانی «مس سرچشمه» / کارگران به تبعیض معترض‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۷۲۵

«تفاوت در پرداخت مزایا بین کارگران پیمانی با کارگران رسمی و قرارداد مستقیم باعثشده کارگران پیمانی با حداقل دستمزد - که آن را هم به موقع دریافت نمی‌کنند - زندگی کنند و طبیعتا این مسئله شرایط سختی را برای کارگران ایجاد می‌کند که در ‌‌نهایت می‌تواند آن‌ها را نسبت به ادامه کار بی‌انگیزه کند.»

۳۰۰ کارگر مس سرچشمه که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری ارفع سازان کار می‌کنند، دو ماه است حقوقی دریافت نکرده‌اند.

کارگران به ایلنا گفته‌اند نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا بین کارگران پیمانی این کارخانه و سایر کارگران مس سرچشمه معترض‌اند.

یکی از نمایندگان غیر رسمی کارگران در تشریح دلایل اصلی نارضایتی کارگران گفت: علی رغم شرایط سخت کاری که کارگران پیمانی در آن مشغول به کارند از حداقل مزایای شغلی سایر کارگران برخوردار نیستند. کارگران پیمانی همیشه در معرض بیشترین تبعیض‌ها قرار می‌گیرند. تفاوت در پرداخت مزایا بین کارگران پیمانی با کارگران رسمی و قرارداد مستقیم باعثشده کارگران پیمانی با حداقل دستمزد - که آن را هم به موقع دریافت نمی‌کنند - زندگی کنند و طبیعتا این مسئله شرایط سختی را برای کارگران ایجاد می‌کند که در ‌‌نهایت می‌تواند آن‌ها را نسبت به ادامه کار بی‌انگیزه کند.

این کارگر شرکت پیمانکاری ارفع سازان همچنین به عدم تمدید بیمه‌ تکمیلی درمان کارگران از سوی شرکت پیمانکاری اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه برای بیمهٔ درمان تکمیلی از حقوق کارگران ماهانه مبلغی کسر می‌شود اما نزدیک به ۱سال است وقتی برای کارهای پزشکی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنیم باید مجددا مبالغ اضافه‌ای را پرداخت کنیم.

این کارگر درباره آنچه «شرایط ناعادلانهٔ پرداخت مزایا در شرکت پیمانکاری ارفع سازان» می‌خواند به ایلنا گفت: اختلاف و تبعیض حقوقی در شرایط برابر تنها محدود به کارگران پیمانی و سایر کارگران مس سرچشمه نمی‌شود بلکه در برخی موارد بین نیروهای این شرکت پیمانکاری هم تبعیض وجود دارد.

کارگران می‌گویند در یک ماه گذشته ۱۴ کارگر پیمانی به دلیل مشکلات قراردادی به وجود آمده بین ارفع سازان و شرکت مس، اخراج شده بودند که با اعتراض و اعتصاب صنفی سایر کارگران مجددا به کار بازگشته‌اند. اما به گفتهٔ منابع آگاه، این کارگران اخراجی علی رغم بازگشت به کار هنوز وضعیت باثباتی از لحاظ قرارداد ندارند و ممکن است مجددا بیکار شوند.

به گفته نماینده غیررسمی کارگران، کلیه نیروهای این شرکت پیمانکاری در حالی در خط تولید شرکت مس سرچشمه مشغول به کارند که مزایایی شغلی همکاران هم‌رده‌شان به آن‌ها پرداخت نمی‌شود، وی همچنین به وعده‌های داده شده در خصوص پرداخت حقوق و مزایا اشاره کرد و گفت: پس از اعتراض ۲۰ روز گذشته کارگران برای بازگشت به کار کارگران اخراجی، به ما وعده دادند که مطالباتمان را تا ۱۰ بهمن ماه پرداخت کنند اما هنوز هیچ مبلغی از حقوق و مزایا به کارگران پرداخت نشده است و کارگران همچنان بلاتکلیفند.

کارگران شرکت پیمانکاری ارفع سازان که همگی از سالهای ۸۹ تحت قرارداد با این شرکت پیمانکاری فعالیت می‌کنند، خواستار این هستند که امتیازاتی که شرکت مس سرچشمه برای سایر کارگران خود قائل می‌شود به آن‌ها نیز تعلق گیرد.

بنا به گفته این کارگران، از بین ۳۰۰ کارگر شرکت ارفع سازان تنها ۴۰ نفر از مزایای حداقلی برخوردارند که آن هم چندان چشمگیر نیست. کلیه نیروهای پمپ بنزین شهرک مس سرچشمه، نیروهای قسمت لیفتراک، تعدادی از کارگران بخش ماشین آلات کارخانه سیلیس، کارگاه تاسیسات کارخانه و کارگاه اجرایی کارخانه شهرک از نیروهای شرکت ارفع سازان هستند اما هیچگونه امتیازی از سوی شرکت مس سرچشمه به آنان تعلق نمی‌گیرد.

گفته می‌شود شرکت پیمانکاری ارفع سازان یکی از شرکت‌های مادر پیمانکاری طرف قرارداد با مس سرچشمه است که پروژه‌های مختلفی را در این شرکت در حال اجرا دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز