خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

آیا روند برقراری امنیت در عراق آغاز شده است؟

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۴۲۰

فرمان ‌ «حیدر العبادی» برای پایان یافتن ممنوعیت رفت و آمد شبانه در پایتخت، حامل پیام مهمی برای شبه نظامیان داعش و همچنین مردم عراق است. مفهموم این پیام را می توان این‌گونه شرح داد که عراق با تمام سنگ‌اندازی کشورهای غربی و مرتجع منطقه برای یاری رساندن به داعش، قدمی از میدان مبارزه به عقب بر نمی‌دارد.

عراق، روزهای ناآرامی را می‌گذارند. تروریست‌های تکفیری بخشی از خاک آن را در اختیار دارند و دست به قتل مردم و ویران کردن تاریخ این کشور می‌زنند. اما امروز فصل جدیدی از تحولات عراق در حال آغاز شدن است.

کشورهای زیادی برای دست یافتن به خواسته‌های خود، هیزم بر آتش جنگ داخلی عراق انداختند. برخی با پشتیبانی مستقیم از تروریسم و برخی دیگر به عنوان بازیگران پشت پرده، نقش منفی تحولات عراق را بر عهده داشتند. به‌رغم تمام سنگ‌اندازی‌ها، ارتش عراق در حال پیشروی‌های روزافزون است.

با اینکه خبر دستیابی داعش به گازهای سمی کلر و خردل و تلاش برای ساخت موشک با قابلیت حمل کلاهک شیمیایی در استان نینوا بر خروجی رسانه‌ها قرار گرفت، خبر اعلام لغو منع آمد و شد شبانه در بغداد توسط نخست‌وزیر، حاکی از تصمیم قاطعانه دولت، ارتش و مردم عراق برای پایان دادن به حیات تروریسم در این کشور است.

دستور نخست وزیر عراق، ایستادگی در برابر تروریسم

در شرایط کنونی عراق که بخشی از خاک آن در آتش تروریسم می‌سوزد، فرمان ‌ «حیدر العبادی» برای پایان یافتن ممنوعیت رفت و آمد شبانه در پایتخت، حامل پیام مهمی برای شبه‌نظامیان داعش و همچنین مردم عراق است. مفهموم این پیام را می‌توان این‌گونه شرح داد که عراق با تمام سنگ‌اندازی کشورهای غربی و مرتجع منطقه برای یاری رساندن به داعش، قدمی از میدان مبارزه به عقب بر نمی‌دارد.

فرمان نخست‌وزیر عراق برای لغو این قانون قدیمی، قدمی مثبت برای ایجاد امنیت در پایتخت و سپس دیگر نقاط عراق است. این دستور که از بامداد یکشنبه توسط فرماندهی عملیات بغداد اجرایی شد، مسئولیت سنگینی را متوجه نیروهای امنیتی و نظامی مستقر در این شهر می‌کند. آنها باید با سازماندهی منسجم، امنیت شب‌های بغداد به عنون قلب عراق را فراهم کنند.

در بخش دیگری از فرمان العبادی، بازگشایی راه‌های مهم بغداد در دستور کار نیروهای امنیتی عراقی قرار گرفت. بنا بر فرمان نخست‌وزیر، راه‌های اصلی و فرعی عراق باز شد تا جریان کارهای روزمره ساکنان پایتخت به روانی صورت بگیرد.

خلع سلاح نقاط مهم پایتخت، آغازی بر افزایش امنیت عراق

در زمان تشکیل «جیش الشعبی» یا بسیج مردمی عراق برای مبارزه با داعش، یکی از مسائل مهمی که توسط دولت مطرح شد، بحثکنترل و تعیین کانال‌های مشخص برای توزیع سلاح و سازماندهی نیروهای مردمی بود.

درواقع وجود بی‌رویه و کنترل نشده سلاح یکی از مسائلی بود که دولت عراق همواره سعی در خنثی کردن آن داشت. زیرا این پدیده حتی اگر در روند مبارزه با داعش باشد، یک معضل امنیتی محسوب می‌شود.

بنابراین بحثکنترل و خلع سلاح یکی از مسائل مهم پیش روی دولت عراق محسوب می‌شود. یکی از نکات مهم در فرمان نخست‌وزیر عراق برای لغو ممنوعیت رفت و آمد شبانه در بغداد، پاک‌سازی مناطق الکاظمیه، الاعظمیه، السیدیه و المنصور از سلاح است.

جمع‌آوری سلاح در نقاط یاد شده، باعثجلوگیری از بروز درگیری‌های مسلحانه می‌شود. این اقدام می‌تواند آغازی بر ایجاد امنیت در نقاط مختلف عراق باشد. برقراری آرامش و ثبات در عراق، مستلزم ایجاد امنیت در پایتخت است. با این وجود می‌توان گفت که فرمان العبادی تاثیر زیادی بر آغازی این روند خواهد گذاشت.

گزارش: محسن صالحی خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز