خبرگزاری کار ایران

وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان عراق:

تغیر مسیر رود سیران به ضررمردم اقلیم کردستان عراق است

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۴۹۷

جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های تاریخی، اجتماعی و کشاورزی بر اقلیم کردستان تأثیرگذار است و می‌توانیم تبادلات زیاد بازرگانی، صنعتی، بهداشتی و درمانی با جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی و وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان عراق با هم دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود حجتی امروز مراسم دیدار با عبدالستار مجید قادر وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان عراق گفت: توافقات خوبی با اقلیم کردستان در زمینه‌های مسائل مختلف آموزشی و همکاری‌های علمی و اجرایی به عمل آورده‌ایم و مسائل مختلفی در مورد مبادلات بازرگانی بین ایران و کردستان بیان شده است.

وی افزود: روابط ایران و عراق در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی رو به گسترش است.

حجتی در مورد کشت فراسرزمینی در اقلیم کردستان عراق بیان داشت: صحبتی دراین مورد نشده و این موضوع بعید است.


وی بیان داشت: توافقات خوبی با اقلیم کردستان در زمینه‌های مسائل مختلف آموزشی و همکاری‌های علمی و اجرایی به عمل آورده‌ایم و مسائل مختلفی در مورد مبادلات بازرگانی بین ایران و کردستان بیان شده است.

وی افزود: زمانی ما در زمینه مرغ، لبنیات و گوشت قرمز وارد کننده بودیم ولی امروز صادر کننده مرغ و لبنیات هستیم و امیدواریم در زمینه گوشت قرمز هم در سال‌های آینده به نتایج مهمی دست پیدا کنیم، در زمینه صادرات تخم مرغ و گوشت مرغ با قالیم کردستان عراق تفاهم کلی داریم و هیچ گونه مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

در ادامه عبدالستار مجید قادر وزیر کشاورزی و منابع طبیعی اقلیم کردستان اظهارداشت: ما در اقلیم کردستان این فرصت را به تجار ایرانی برای سرمایه‌گذاری می‌دهیم.

وی افزود: دراین دیدار از مسئولین ایرانی درخواست می‌کنیم که مسیر رود سیروان را تغییر ندهند، چون با این کار مردم کردستان ضرر خواهند کرد.

وی افزود: در این دیدار در زمینه‌های مختلفی با مسئولان ایرانی صحبت و کمیته‌های مشترکی تشکیل داده‌ایم و در حال پیگیری و ارزیابی موضوعات مطرح شده هستیم.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ایران در دیدار با عبدالستار مجید قادر وزیر کشاورزی و منابع طبیعی اقلیم کردستان، با اشاره به برخی ویژگی‌ها و توانایی‌های کشاورزی در کشور گفت: کشاورزی جمهوری اسلامی ایران دوره گذار را پیش رو دارد و از کشاورزی سنتی به مدرن و از سوی کشاورزی سنتی به مدرن رو به حرکت است.

وی افزود: به عنوان مثال در تولید پروتئین حیوانی شاهد موفقیت‌هایی هستیم و بر خلاف دیروز که یکی از واردکننده‌های گوشت مرغ و شیرخشک بودیم، امروز شرایطی پیدا کرده‌ایم که در اغلب موارد صادرکننده شویم.

حجتی افزود: به جز مناطق محدودی از کشور بقیه کشور گرم و خشک و از لحاظ آبی به شدت در مضیقه هستیم.

وی در مورد دامداری‌های مدرن و شبکه‌های زنجیره‌ای رو به گسترش آن اشاره کرد و گفت: در این زمینه هم پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و امیدواریم تراز گوشت قرمز در آینده‌ای نزدیک به حالت تعادلی و مثبت برسد.

حجتی با اشاره به وضعیت خوب باغداری و تولیدات آن بیان داشت: با توجه به یافته‌هایی در مراکز و موسسات داخلی و خارجی توانسته‌ایم باغات را مدرن کنیم و در اغلب محصولات باغی صادرکننده هستیم.

وی افزود: عمده محصولاتی که امروز برای صادرات عرضه می‌کنیم پسته، زعفران، کشمش، سیب درختی، انار و بادام است و با تکیه بر آخرین دستاوردهای علمی توانسته‌ایم باغ‌های مدرن را در گوشه و کنار کشور ایجاد کنیم.

در ادامه عبدالستار مجیدقادر وزیر اقلیم کردستان عراق ضمن آماده کردن پیش‌نویس تفاهم‌نامه از وزیر جهاد کشاورزی ایران خواست تا در برخی از زمینه‌ها با ایران همکاری کند.

وی گفت: در این تفاهم‌نامه حفظ جنگل‌‌ها و حفظ آن‌ها از‌ آتش‌سوزی، حفظ حیوانات وحشی در کوهستان، تبادل اطلاعات تخصصی در زمینه تولیدات کشاورزی، دام و طیور، تأمین موقعیت‌های تحصیلی در سطوح عالی دانشگاهی از اهداف ماست که امیدواریم با کمک جمهوری اسلامی ایران به این موارد نائل شویم.

وی در ادامه اظهار داشت: ما به شرکت‌های ایران این فرصت را می‌ دهیم که در زمینه کشاورزی و زراعت در اقلیم کردستان سرمایه‌گذاری کند و امیدواریم با تشکیل یک کمیته مشترک به اهداف مذکور دست یابیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های تاریخی، اجتماعی و کشاورزی بر اقلیم کردستان تأثیرگذار است و می‌توانیم تبادلات زیاد بازرگانی، صنعتی، بهداشتی و درمانی با جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

مجیدقادر اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی و آب خیلی پیشرفت داشته و برای همین ما پروژه‌ای آماده کرده‌ایم، تا روی آن کار کنیم و با جمهوری اسلامی ایران به امضا برسانیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز