خبرگزاری کار ایران

بزرگداشت چهار هنرمند پیشکسوت در جشنواره تئاتر فجر

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۲۴۰

در مراسم اختتامیه این جشنواره، از جعفر والی، بدرالسادات برنجانی، احمد سپاسدار و حسینعلى طباطبایی، پیشکسوتان عرصه تئاتر به پاس یک عمر تلاش صادقانه تقدیر می‌شود.

مراسم بزرگداشت چهار هنرمند پیشکسوت تئاتر در اختتامیه سی‌و‌سومین جشنواره ‌بین‌المللی تئاتر فجر برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، در مراسم اختتامیه این جشنواره، از جعفر والی، بدرالسادات برنجانی، احمد سپاسدار و حسینعلى طباطبایی، پیشکسوتان عرصه تئاتر به پاس یک عمر تلاش صادقانه تقدیر می‌شود.
جعفر والی، متولد ۱۳۱۲ تهران، کارگردان تئاتر، بازیگر و فیلمنامه‌نویس سرشناس است. او فارغ التحصیل بازیگری از دانشکده هنرهای دراماتیک است.

استاد جعفر والی، فعالیت هنری خود را با بازیگری و کارگردانی تئاتر در سال ۱۳۳۶ شروع کرد. از سال ۱۳۳۷ به عنوان کارگردان به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و به مدت ۱۰ سال در کار دوبله فیلم‌های سینمایی مشغول بود. آغاز فعالیت حرفه‌ای‌اش در سینما، از سال ۱۳۴۸ با بازی در فیلم «گاو» آغاز شد و تا سال ۱۳۶۶ با تدریس بازیگری در دانشکده هنرهای زیبا ادامه یافت.
بازی در فیلم‌های سینمایی «تهران تا بهشت»، «پاداش سکوت»، «تهران روزگار نو»، «جاده عشق»، «راه و ‌بیراه»، «مسافران دره انار»، «باد سرخ»، «پاییزان»، «ناخدا خورشید»، «گل‌های داوودی» و…، مجموعه سریال های «هزار دستان»، «مسافران دره انار» و کارگردانی تله‌تئاترهای «دست بالای دست»، «گرگ ها»، «دعوت»، «بامها و زیر بامها» و… از جمله فعالیت‌های هنری بی‌شمار اوست.

همچنین دیپلم افتخار بهترین فیلم‌نامه برای فیلم «مریم و می‌تیل» در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان، کاندیدای بهترین نقش دوم مرد برای فیلم «پاداش سکوت» در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر و کاندیدای نقش دوم مرد برای فیلم «پاداش سکوت» در یازدهمین دوره جشن خانه سینما نیز در کارنامه هنری استاد جعفر والی دیده می‌شود.

بدرالسادات برنجانی متولد ۱۳۳۱ آبادان و فوق دیپلم ادبیات است. این بانوی هنرمند از سن شش سالگی با تشویق و پیگیری پدرش در رادیو نفت آبادان به عنوان گوینده و بازیگر نمایشنامه‌های رادیویی، زندگی هنری خود را آغاز کرد. در هشت سالگی زیر نظر یک مربی آلمانی فارغ‌التحصیل رشته‌ هنرهای نمایشی و مقیم ایران در نمایش «گل‌گندم» به عنوان بازیگر انتخاب شد که اولین حضورش روی صحنه تئاتر بود.

در سن ۱۲ سالگی با نمایشنامه‌ «مردی که زمان را تسخیر کرد» در نقش «مادام کولین» به روی صحنه رفت و این آغاز حضورش در کارهای آزاد و همکاری با فرهنگ و هنر بود. سپس در مرکز آموزش تئاتر اهواز زیر نظر آقای دکتر طباطبایی مشغول تعلیم و یادگیری شد.

بانو برنجانی در طول سال‌ها فعالیت هنری خود در بیش از ۱۶۸ اثر به عنوان بازیگر به ایفای نقش پرداخته است که از آن جمله می‌توان به نمایش‌های «سلطان مار»، «گلدونه خانوم»، «آی بی‌کلاه، آی با‌کلاه»، «پهلوان اکبر می‌میرد»، «ترس و نکبت رایش سوم»، «لونه‌ شغال»، «چشم در برابر چشم»، «کرکس‌ها»، «وصیت‌نامه»، «بلبل سرگشته»، «دشمن مردم»، «ننه انسی»، «مهری»، «پزشک دهکده»، «سوء تفاهم»، «دالو»، «به سوی آفتاب»، «مدینه»، «اشک و آتش»، «شهزاده و گدا» و… اشاره کرد.
احمد سپاسدار، متولد ۱۳۲۷ شیراز، کارگردان، نویسنده و مدرس تئاتر است. او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۳ در دبیرستان حیات که کانون تئاتر فارس بود، شروع کرد، سپس عضو کانون هنرهای دراماتیک به سرپرستی پدر تئاتر نوین شیراز، استاد مرحوم محی‌الدین لایق شد و از سال ۱۳۵۳ در دانشکده هنرهای دراماتیک مشغول به تحصیل شد. کارگردانی نمایش‌های «قوهای وحشی»، «دورنمای مکه(شهر افسانه‌ها)»، «رستم و سهراب» و بازی در نمایش‌های «شهر افسانه‌ها»، «پنجمین ضربه»، «سوداگر آیین»، «چهار صندوق»، «درانتظار گودو» از جمله آثاری هستند که طی سال‌ها فعالیت تئاتری در کارنامه هنری خود ثبت کرده است. دریافت جایزه بهترین کارگردان برای نمایش «کوچ بال و پر شکسته‌ها» در نخستین جشنواره انجمن‌های نمایش کشور، نویسنده و کارگردان نمایش «پژواک روح» و کسب جایزه بهترین نمایش از نخستین جشنواره سایکودرام، عنوان بهترین کارگردانی برای نمایش «قوهای وحشی» از هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از جمله جوایز این هنرمند است. استاد احمد سپاسدار برای سال‌ها فعالیت دلسوزانه در حوزه تئاتر، مدرک درجه یک هنری را دریافت کرده است.

حسینعلى طباطبایی، متولد ۱۳۱۱ شمیران، دندانپزشک و مدرس تئاتر است. دکتر طباطبایی در خانواده‌اى فرهنگ دوست و تحصیل کرده به دنیا آمد. در سال ۱۳۲۰ به دانشگاه تهران رفت تا در رشته‌ زبان و ادبیات فرانسه آموزش ببیند، یک سال بعد او در کنکور دانشکده‌ دندانپزشکى دانشگاه تهران نیز پذیرفته شد و همزمان به تحصیل در دو رشته و نیز کار در اداره هنرهای دراماتیک پرداخت. در این اداره بود که حدود ۴۰ نمایشنامه تک‌پرده‌ای را از فرانسه به فارسی ترجمه کرد. این نمایشنامه‌ها در تلویزیون، به صورت زنده و به کارگردانی و بازیگری افرادی چون عباس جوانمرد، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، فخری خوروش و… اجرا شدند.

دکتر طباطبایى در سال ۱۳۴۳ براى گذراندن دوره‌ کارگردانى تئاتر به پاریس اعزام شد و هنگام مراجعت به مدیریت تئاتر نوبنیاد سنگلج منصوب شد. از جمله آثار این هنرمند می‌توان به نگارش متون «سیزیف و مرگ»، «رستم و سهراب»، «در منطقه جنگى»، «پنج روز»، «افعى طلایى»، «مترسک‌ها در شب»، «مستاجر»، «در حضور باد»، «آى با کلاه، آى بى کلاه» اشاره کرد. دکتر طباطبایی همچنان به مطالعه و ترجمه در زمینه‌ى تئاتر مشغول است.

مراسم اختتامیه سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دوازدهم بهمن‌ماه ساعت ۱۹:۳۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز