خبرگزاری کار ایران

حبیبی در کنگره انجمن‌های اسلامی فرهنگیان کشور:

هزینه کردن برای آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری است

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۰۶۶

معلمان جوامع بعدی را تربیت می‌کنند و کارشان در تربیت اولیه بنا می‌شود. وقتی چنین مسئولیت بزرگی را بر عهده معلم می‌گذاریم باید سرمایه‌ آن را هم در نظر بگیریم.

رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه باید فضایی به وجود آید که تحولی عظیم در حقوق معلمان ایجاد شود٬ افزود: آقای فانی وزیر آموزش و پرورش هم از مشکلات معیشتی معلمان گفتند و منظورشان همین حقوق آن‌ها بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز در چهارمین کنگره انجمن‌های اسلامی فرهنگیان کشور٬ نجفقلی حبیبی ضمن تبریک به مناسبت تشکیل این کنگره گفت: فرهنگیان شغل بسیار مهم و با ارزشی را بر عهده دارند٬ زیرا به تربیت انسان‌ها می‌پردازند هنوز هم این‌ها در زمینه‌های فرهنگی اقتصادی و اجتماعی نقش مهمی را ایفا می‌کنند به خصوص الان که یکی از مشکلات مهم جامعه را مشکلات فرهنگی می‌دانیم.

رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی افزود: وقتی مشکلی در زمینه اجتماعی و سایر زمینه‌ها پیش می‌آید٬ هنوز هم می‌گویند که باید ریشه را در خانواده و معلم آن فرد پیدا کرد٬ بنابراین باز می‌بینیم تمام مسائل به فرهنگیان باز می‌گردد.

وی تاکید کرد: معلمان کسانی هستند که جوامع بعدی را تربیت می‌کنند و کارشان در تربیت اولیه بنا می‌شود. چنین مسئولیت بزرگی را بر عهده معلم می‌گذاریم برای تربیت خودشان که شغل انبیا را بر عهده دارند هم باید سرمایه‌ای در نظر بگیریم.

حبیبی گفت: همانطور که بار‌ها در دین ما تاکید شده٬ معلمی شغل انبیاست و آنها احترام خاص و ویژه‌ای دارند. این معلمان هستند که می‌خواهند جامعه را تربیت کند و نقششان بیش از هر گروه دیگر است و اگر این شغل انبیاست که قداست دارد که دیگر نباید دعواهایی مانند حقوق وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: جامعه باید فرهنگیان را اداره کند و باید نیاز‌هایشان را به بهترین شکل برآورده سازد. متاسفانه این همه غفلت باعثبه وجود آمدن بسیاری مشکلات شده است. لااقل اگر دستگاه دولت شرایطی را فراهم می‌کرد که مانند چند سال پیش وقتی که گفتند قضات به خاط کار سختی که انجام می‌دهند باید حقوق بالایی داشته باشند٬ معلمان نیز به خاطر کار ارزشمندی که انجام می‌دهند٬ دغدغه مالی نداشته باشند.

حبیبی خاطرنشان کرد: باید فضایی به وجود آید که تحولی عظیم در حقوق معلمان ایجاد شود. آقای فانی وزیر آموزش و پرورش هم از مشکلات معیشتی معلمان گفتند و منظورشان همین حقوق آن‌ها بود. حال این اتفاقی که می‌افتد این است که معلمان مجبور می‌شوند حق‌التدریس برای برخی جا‌ها کار کنند. زمانی نیز لقب معلم سرخانه می‌گیرند. اینکه معلمان برای تدریس به خانه دانش‌آموزان بروند در مقابل دانش‌آموزی که فکر کند، خرج معلمش را می‌دهد، چه ارزشی خواهد داشت.

وی افزود: در قدیم الگوی تمام بچه‌ها معلمانشان بودند اما متاسفانه امروز این الگو از دستشان خارج شده است و اینجا چند مساله وجود دارد اول اینکه باید کاری کنیم تا معلم مجبور نشود به خانه دانش‌آموز برای تدریس برود و از شان اعتبارش پایین بیاید. مساله دیگر شکل‌گیری فضای مجازی است که سطح آموزش را بسیار پایین آورده و باعثشده تا کلاس درس کارایی لازم خود را از دست بدهد.

مشاور خاتمی تاکید کرد: حال تنها ما با این مشکل مواجه نیستیم بلکه تمام دنیا چنین مسائلی را دارند اما آیا مانند ما آنقدر نسبت به معلمان بی‌ارزش رفتار می‌کنند؟ مساله اصلی پرداختن به معلمان است که باید دو کار جدی در رابطه به این مشکلات صورت گیرد. یکی از این راه‌ها آموزش‌های خاص برای تربیت معلم و دیگری حقوق آنهاست.

رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اظهارات وزیر آموزش و پرورش در این کنگره یادآور شد: مجلس دولت باید این را در نظر بگیرند و بدانند که خرج کردن برای آموزش پرورش نوعی سرمایه‌گذاری است. هزینه می‌کنیم تا معلم تربیت کنیم و در طول سال٬ جوانان تربیت شده تحویل جامعه دهیم. چه سرمایه‌ای می‌تواند از این سودآور‌تر باشد؟ بنابراین دولت باید متوجه این نوع سرمایه‌گذاری‌ها باشد.

وی گفت: مجدد تاکید دارم چون معلمی شغل انبیاست٬ باید به آنان احترام گذاشت زیرا که کارشان قداست دارد و اگر توجه کنیم همیشه وقتی آمارهای اجتماعی گرفته می‌شد٬ معلم از لحاظ شان و جایگاه اجتماعی بالا‌ترین جایگاه را داشت و بیشترین اعتماد در جامعه به معلمان بود.

حبیبی در پایان یادآوری شد: دیگر اینکه باید حقوق معلمان افزایش یابد و منزلت اجتماعی آن‌ها را تقویت کنیم تا برای تامین حداقل معیشتشان مجبور به تدریس در هر جایی نباشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز