خبرگزاری کار ایران

بیانیه مشترک وزرای رفاه، بهداشت و رئیس سازمان نظام پزشکی

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۹۹۹

دولت تدبیر و امید رفاه و سلامت آحاد جامعه ایرانی را اولویت اساسی خود قرار داده و برای تحقق این هدف، مضایق و تنگناها را بر خود هموار نموده و از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان نظام پزشکی در دهمین نشست شورای عالی بیمه در دولت تدبیر و امید در خصوص ویرایش کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت کشور بیانیه مشترکی صادر کردند.

به گزارش ایلنا، در بیانیه مشترک علی ربیعی، سیدحسن هاشمی و علیرضا زالی آمده است: ملت بزرگوار و جامعه متخصص و متعهد پزشکی ایران، شورای عالی بیمه در راستای اصلاحات ساختاری در نظام خدمات درمانی کشور و گام برداشتن در جهت ارتقا کیفیت زندگی ایرانیان، در پنجاه وهفتمین جلسه خود در تاریخ هشتم بهمن ماه سال ۱۳۹۳ کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت را بازنگری کرد.

این تصمیم با هماهنگی و همسوئی کامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان نظام پزشکی و سازمان های بیمه گر اخذ شده است. نظر به اهمیت این موضوع در نظام سلامت کشور، ذکر چند نکته درخصوص این تصمیم مهم ضروری است.

در این بیانیه آمده است: دولت تدبیر و امید رفاه و سلامت آحاد جامعه ایرانی را اولویت اساسی خود قرار داده و برای تحقق این هدف، مضایق و تنگناها را بر خود هموار نموده و از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد. اجرای طرح تحول نظام سلامت و تعمیم پوشش بیمه همگانی برای آحاد ایرانیان که مبتنی بر سیاست های کلی سلامت ابلاغیه مقام معظم رهبری است، نمود بارزی از این عزم دولت است و در این مسیر اصلاحات لازم با قدرت تدوین و اعمال خواهد شد.

همچنین دولت تدبیر و امید با تمام توان به دنبال تحقق عدالت از مسیر اصلاح نظام رفاهی است. حفاظت از مردم در مقابل هزینه های تأمین سلامت، ارتقا سطح دسترسی و بهره مندی عادلانه مردم از مراقبت های سلامت، اولویت نظام رفاهی منسجم دولت و طرح تحول جامع نظام سلامت است. تحقق نظام منسجم رفاهی، پایدارسازی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و ایجاد رضایت در همه گروه های ارائه کننده خدمات درمانی و بدون ایجاد تعادل در ارزش نسبی خدمات سلامت ناممکن است.

قریب به سه دهه، کتابی مبنای ارزش گذاری خدمات تشخیصی درمانی بوده که به اذعان همه دست اندرکاران نظام سلامت، فاقد تناسب و تعادل درون رشته ای و بین رشته ای بوده است. این واقعیت هم ارائه برخی خدمات را محدود می نمود و هم نظام آموزش پزشکی کشور را به شدت متاثر می ساخت به نحوی که رغبت تحصیل در برخی از تخصص های پزشکی مورد نیاز تضعیف شده بود.
براین اساس، اصلاحات برای پایدارسازی نظام سلامت کشور مستلزم بازنگری کتاب ارزش نسبی خدمات تشخیصی درمانی بود.
بازنگری اولیه کتاب که از ابتدای سال ۱۳۹۳ و با مشارکت گسترده انجمن های علوم پزشکی و همراهی و همسوئی وزارتین، سازمان نظام پزشکی و سازمان های بیمه گر آغاز شده بود، در شهریور ۱۳۹۳ نهایی و توسط هیات دولت تصویب و ابلاغ شد. در این بازنگری بیش از ۳۰۰ خدمت جدید به فهرست تعهدات سازمان های بیمه گر اضافه شده است. این مهم اگرچه بار مالی به سازمان های بیمه گر تحمیل کرد اما قاطبه ارائه کنندگان نظام سلامت را به ارائه خدمات تشویق می نماید. ضمن اینکه با اهتمام خاص دولت تدبیر و امید مقرر شد که سهم پرداختی مردم نسبت به سال گذشته افزایش نیافته و مابه التفاوت مذکور توسط دولت تعهد و پرداخت شود.

علیرغم سعی و تلاش فراوان گروه های کارشناسی و انجمن های علمی با توجه به وسعت و پیچیدگی خدمات سلامت، نقایصی در کتاب وجود داشت که باید به سرعت مرتفع می گردید. لذا مجددا کمیته های مذکور تشکیل و ضمن اخذ دیدگاه های انجمن های علمی و رفع اشکالات مطروحه، در خدماتی که نیاز به حمایت بیشتر بود، رشد نسبتاً مناسبی اعمال شد.

همچنین با وجود ۳۰ سال مطالبات انباشته نظام سلامت در شیوه ارزش گذاری خدمات تشخیصی درمانی، تغییر رویکردها و نگرش ها و انجام همه اصلاحات، نیاز به زمان دارد که با توجه به عزم وزارتخانه های ذیربط و سازمان نظام پزشکی برای بازنگری سالیانه این کتاب، بتدریج محقق خواهد شد.

جامعه پزشکی که این بازنگری با مشارکت آنان صورت گرفته است، ضمن همراهی با همه خادمان دلسوز خود، به مانند گذشته متعهد به خدمت و آرزومند تحقق ایرانی سربلندتر، در کنار مردم و دولت، با اجرای هر چه بهتر طرح تحول نظام سلامت، برای کاستن از آلام ملت ایران و افزودن بر شادکامی و رضایت ایشان، خدمتگزاری خویش را با امیدواری بیشتر ادامه خواهند داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز