خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اعتبار مهر نظام پزشکی با اجرای طرح پزشک خانواده از بین رفته است

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۹۰۴

برخی پزشکان حتی در دفترچه بیمه خودشان هم نمی‌توانند، نسخه بنویسند و مهر نظام پزشکی شان عملا بلا استفاده شده است.

عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ضمن انتقاد از اجرای طرح پزشک خانواده گفت: با اجرای این طرح، مردم و پزشکان متضرر شده‌ اند و تا زمانی که ایرادات این طرح رفع نشود، مشکلات همچنان ادامه دارد.

فاطمه دانشور با اشاره به مشکلات پزشکان در مازندران با اجرای طرح پزشک خانواده به خبرنگار ایلنا، گفت: طرح پزشک خانواده در استان مازندران به دلیل تعجیل در اجرای طرح، بدون ایجاد زیر ساخت‌های فرهنگی و نیروی انسانی مناسب شروع شد.

عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی، افزود: از آنجا که در این طرح اجبار وجود داشت، بیمه گر‌ها یک شبه قراردادهای بیمه‌ای خود با پزشکان را با ارسال یک پیامک لغو کردند. قرارداد با کسانی که در طرح پزشک خانواده همکاری می‌کردند، لغو شد و بیماران برای درمان با دفترچه بیمه و استفاده از خدمات بیمه‌گر‌ها تنها می‌توانستند به پزشکان طرح مراجعه کنند. به همین دلیل بیماران برای اینکه بتوانند تا حدودی از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند، اجبارا با این طرح همکاری کردند. چرا که دفترچه بیمه بیماران زمانی اعتبار دارد که توسط یکی از پزشکان عمومی حاضر در طرح مهر شده باشد.

این پزشک عمومی فعال در طرح پزشک خانواده در پاسخ به این سوال که آیا اعلام نشد؛ پزشکانی که با طرح همکاری نمی‌کنند، برای قرارداد بیمه باید چه اقداماتی انجام دهند، گفت: اصلا بخش خصوصی در این طرح دیده نشده است. پزشکان در این طرح به چند گروه تقسیم شده‌اند. یک گروه پزشکان بخش خصوصی که وارد طرح شدند، تعداد زیادی از این افراد کار طبابت نمی‌کردند و مطب نداشتند اما با ورود به طرح یک شبه مسئول ۲۵۰۰ مریض شدند و چون بسته خدمات که در کتابچه ۰۲ آمده ارائه نمی‌شود، صرفا کار درمانی می‌کنند.

دانشور افزود: عده‌ای نیز به طرح وارد نشدند. برخی از این افراد اشکالاتی در طرح می‌دیدند و بر این عقیده بودند که در آینده نزدیک این ایرادات خود را نشان می‌دهد، از این رو عنوان می‌کردند اول باید مشکلات مرتفع شود تا در طرح حضور داشته باشند.

وی افزود: همچنین دانشجویانی که فارغ التحصیل می‌شوند و طرح خود را می‌گذرانند، عملا وقتی وارد استان می‌شوند، هیچ جایگاهی ندارند.

عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی، گفت: عده دیگر نیز نمی‌توانستند به دلیل ساعت کاری پزشک خانواده در این طرح عضو شوند. برخی دیگر نیز در بخش‌های ستادی، اورژانس، پوست و.. فعال بودند و به ناچار از سیستم حذف شدند و حتی در دفترچه بیمه خودشان هم نمی‌توانند، نسخه بنویسند و مهر نظام پزشکی شان عملا بلا استفاده شده است.

وی گفت: در استان، پزشکانی هستند که سابقه کاری آن‌ها از من خیلی بیشتر است اما الان به دلیل اینکه در طرح عضو نیستند وقتی مریض می‌شوند، حتی برای خودشان هم نمی‌توانند نسخه بنویسند.

پزشک عمومی فعال در طرح پزشک خانواده درباره اینکه پزشکان چگونه در استان مازندران وارد طرح پزشک خانواده شدند، گفت: سیستم درمانی دولتی و یک سری از مراکز بهداشتی و درمانی به اجبار وارد این طرح ‌شدند و الان هم اگر درخواست خروج از طرح بدهند با درخواستشان موافقت نمی‌شود.

وی افزود: نکته دیگری که در طرح پزشک خانواده نادیده گرفت شد، این بود که قرار بود در این طرح پیشگیری بر درمان اولویت داشته باشد و جلوی خیلی از بیماری‌ها گرفته و بسته‌های سلامت ارائه شود. اما متاسفانه هیچ کدام از این مسائل رعایت نمی‌شود، به همین دلیل بار طرح بر دوش مراکز درمانی دولتی قرار دارد.

عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی، با اشاره به اینکه از کل پزشکان عمومی استان بیش از ۲ هزار نفر در این طرح فعال هستند، گفت: تعداد پزشکان به گونه‌ای نیست که بتوانند خدمات مناسبی ارائه دهند. در ابتدای طرح به خاطر اینکه فقط می‌خواستند طرح را اجرایی کنند، به این مسائل توجه نشد و بیماران زیادی به پزشک سپرده شد. در حالی که قرار بود در این طرح، پزشک ارتباط نزدیک تری با بیمار داشته باشد. اما آنقدر تعداد بیماران زیاد است که عملا بخش اعظمی از کار‌ها و خدماتی که یک پزشک باید آن را رعایت می‌کرد، بر زمین مانده است.

وی افزود: هنوز بخش عمده‌ای از افراد وارد این طرح نشده‌اند، اما مسئولین به جای رفع این مشکل و اقدام به افزایش تعداد پزشکان در این طرح، عنوان می‌کنند که تعداد بیماران پزشک افزایش پیدا کند. اگر یک پزشک بخواهد درست کار کند و مهم‌ترین اقدام این طرح که پیشگیری از بیماری است را اجرایی کند، کار زیادی می‌برد.

این پزشک فعال در طرح پزشک خانواده درباره دستمزد پزشکان حاضر در طرح گفت: البته سرانه جدید با اینکه ابلاغ شده هنوز اجرایی نشده است، اما بر اساس سرانه قدیم که ۲۷۰۰ تومان است، پزشک باید ۲۵۰۰ بیمار را ویزیت کند، آنچه که به پزشک تعلق می‌گیرد، مبلغی بالغ بر ۵ تا ۶ میلیون تومان در ماه است که از این میزان مالیات، هزینه مطب و دستیار را خود پزشک باید پرداخت کند. اگر این هزینه‌ها را کم کنیم در ‌‌نهایت مبلغی حدود ۳ میلیون تومان برای پزشک می‌ماند.

دانشور گفت: در پزشک خانواده شهری و در مراکز دولتی هیچ نیرویی به عنوان همکار برای پزشکان در نظر گرفته نشد، ضمن اینکه در مراکز دولتی پزشکان با کمبود‌های زیادی مواجه هستند، علاوه بر این تاخیر بسیار زیادی در دریافتی‌های خود دارند چرا که ابتدا این مبلغ به دانشگاه علوم پزشکی پرداخت می‌شود، ضمن اینکه کسورات پزشکان زیاد است و سنوات هم پرداخت نمی‌شود.

وی گفت: مساله دیگر در این طرح این است که سابقه‌ای که پزشک داشته درنظر گرفته نمی‌شود و فردی که سابقه کاری بالایی دارد، کسورات بیشتری را پرداخت می‌کند.

عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی، با اشاره به اینکه مردم نیز در این طرح با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند، گفت: اول اینکه فرهنگ سازی مناسبی صورت نگرفته است. یعنی مردم عادت داشته و دارند که برای بیماری ساده به متخصص مراجعه کنند اما در این طرح باید به پزشک عمومی مواجعه کنند و باید پزشک عمومی خط اول درمان باشد.

دانشور گفت: پزشک عمومی نیز باید از کلیه مسائل پزشکی مربوط به فرد اطلاع داشته باشد تا بتواند به درستی مریض را راهنمایی کند. اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده، مردم هنوز اطلاعات کاملی از این روند ندارند. به همین دلیل اول به متخصص مراجعه می‌کنند و وقتی که این پزشک آزمایش‌های مورد نیاز را برای بیمار تجویز کرد به وی می‌گوید که فرم ارجاع را از پزشک خانواده برایش بیاورد.

پزشک عمومی فعال در طرح پزشک خانواده با اشاره به اینکه به این موضوع ارجاع معکوس عنوان می‌شود، گفت: چیزی که ما بر آن اعتراض داریم این است نقش پزشک عمومی در این طرح این است که تنها مهر دفترچه بیمه بیمار را بزند. اصلاح این موضوع نیاز به آموزش و فرهنگ سازی دارد اما خیلی زمان بر است.

دانشور افزود: نکته دیگری که مورد انتقاد پزشکان قرار دارد این است که چرا دیگر همکاران ما و پزشکانی که به تازکی طبابت خود راآغاز کرده‌اند، نباید بتوانند وارد طرح شوند؟ اگر طرح به صورت آزمایشی در حال اجرا است، چرا همه قرار داد‌ها بین بیمه‌گر‌ها و پزشکان لغو شده است؟

وی گفت: با اجرای این طرح خیلی از کارهایی که پزشکان قبلا برای بیمار انجام می‌دادند را نمی‌توانند انجام دهند به طور مثال وقتی آزمایشی برای بیمار از سوی پزشک عمومی نوشته می‌شود، آزمایشگاه آن را قبول نمی‌کند و حتما مریض باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود.

دانشور گفت: با اجرای این طرح، مردم و پزشکانی که وارد طرح شده‌اند و حتی پزشکانی که وارد طرح نشده‌اند متضرر شده‌ و با مشکلاتی مواجه هستند که تا زمانی که ایرادات این طرح رفع نشود مشکلات ادامه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز