خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه کارگر خرم آباد:

تکرار بی‌عدالتی در تعیین مزد کارگران سرانجام باید متوقف شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۷۳۴

«نمایندگان جامعه کارگری باید بیش از پیش در چانه زنی برای تعیین میزان دستمزد ۹۴ مشارکت کنند تا بی‌عدالتی‌های سالهای گذشته تکرار نشود. / نه می‌خواهیم کسی دلش برای ما بسوزد و نه چیز دیگری، صرفا می‌خواهیم حق قانونی کارگر به او پرداخت شود تا بیش از این شاهد بی‌عدالتی‌ نباشیم.»

یک فعال حقوق صنفی کارگران در لرستان با اشاره به تکرار سالانه بی‌عدالتی در موضوع تعیین مزد کارگران، تاکید کرد: بالاخره باید جلوی این بی‌عدالتی‌ها را گرفت.

«پیمان نادرنیا» دبیر خانه کارگر خرم آباد در گفتگو با ایلنا، با اشاره به نزدیک شدن به زمان تعیین دستمزد سال آینده کارگران،از برخورد سلیقه‌ای با موضوع تعیین مزد انتقاد کرد و در این باره گفت: در طول سالیان گذشته همواره با مزد کارگران به صورت سلیقه‌ای برخورد شده است. در حالیکه نمی‌دانند با این نحوهٔ عملکرد به جامعه ضرر می‌رسانند. برخی از مسولین چشمشان را روی واقعیت ها بسته اند. در حال حاضر بسیاری از کارگران کمتر از ۱ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و این دستمزد تنها ۳۵درصد از مخارج زندگی آن‌ها را تامین می‌کند در حالیکه واقعا برای تامین باقیمانده مخارج زندگیشان درمانده‌اند.

این نماینده کارگری ادامه داد: ما که در بطن جامعهٔ کارگری قرار داریم از نزدیک در جریان بسیاری از مشکلات هستیم. در شرایط فعلی به دلیل همین دستمزد کم و شرایط تورمی که جامعه با آن درگیر است، زندگی بسیاری از کارگران از هم پاشیده شده است.

این فعال کارگری در ادامه، اعلام کاهش نرخ تورم از سوی مسولین را مغایر با واقعیت‌های موجود در زندگی کارگران دانست و گفت: مسولین قیمت بنزین و نان را طبق تورم تعیین می‌کنند اما این افزایش قیمت قطعا نمی‌تواند نشان دهندهٔ کاهش تورم باشد. معمولا وقتی می‌گویند تورم کاهش یافته باید مشخص کنند که کاهش تورم در کدام بخش از مایحتاج روزمره زندگی مردم صورت گرفته است. در شرایط فعلی خط فقر مطلق برای کارگران ما زمانی است که زیر یک میلیون و هشتصد هزار تومان حقوق دریافت کنند. همانطور که می‌دانیم در حال حاضر بسیاری از کارگران حتی زیر یک میلیون حقوق می‌گیرند که این امر خود مشکلات جدی برای کارگران ایجاد کرده است.

نادرنیا اضافه کرد: دستمزد کم و مشکلاتی مانند تعویق در پرداخت مطالبات باعثشده، بسیاری از کارگران مجبور شوند برای تامین مخارج زندگی‌شان، به مشاغل کاذب روی بیاورند در حالیکه اگر میزان دستمزد متناسب با نرخ تورم تنظیم شود ما با چنین شرایطی مواجه نمی‌شویم و انگیزهٔ کارگران هم برای تولید بالا‌تر می‌رود.

دبیر خانه کارگر خرم آباد، به تضییع حقوق کارگران در واحدهای تولیدی و صنعتی اشاره کرد و گفت: در منابع مذهبی‌مان بار‌ها توصیه شده تا وقتی عرق کارگر خشک نشده باید دستمزد او پرداخت شود، در حالیکه این روز‌ها ماه‌ها از خشک شدن عرق کارگر می‌گذرد ولی نه تنها حقوق او به موقع پرداخت نمی‌شود بلکه مدت‌ها باید برای گرفتن حق و حقوقش از این اداره به آن سازمان سرگردان باشد.

وی افزود: در چنین شرایط حساسی که واحدهای تولیدی و صنعتی هم گا‌ها با بحران نقدینگی روبرو هستند باید میزان دستمزد کارگران به گونه‌ای باشد که حداقل برای تامین مخارج روزمره‌شان درمانده نشوند. در همین استان لرستان بسیاری از کارخانه‌های مادر با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که خود این مسئله باعثافزایش بیکاری بسیاری از کارگران شاغل در این کارخانه‌ها شده است.

نادرنیا در پایان تاکید کرد: نمایندگان جامعه کارگری باید بیش از پیش در چانه زنی برای تعیین میزان دستمزد ۹۴ مشارکت کنند تا بی‌عدالتی‌های سالهای گذشته تکرار نشود. کارگران جز حق قانونیشان چیزبیشتری از مسولین نمی‌خواهند. نه می‌خواهیم کسی دلش برای ما بسوزد و نه چیز دیگری، صرفا می‌خواهیم حق قانونی کارگر به او پرداخت شود تا بیش از این شاهد بی‌عدالتی نباشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز