خبرگزاری کار ایران

قطب‌الدین صادقی در گفتگو با ایلنا خبر داد:

«عزیز شنگال» به زنان و کودکان کوبانی تقدیم می‌شود / تغییر در نمایش به دلیل تهدید جانی بازیگر!

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۷۳۰

صادقی: آزادی منطقه کوبانی از دست جنایتکاران داعش هم زمان با اجرا در جشنواره را بسیار مبارک می‌دانم و به نظرم این یک تقارن حیرت‌انگیز است.

قطب‌الدین صادقی، مدرس دانشگاه و کارگردان شناخته شده تئاتر کشور اجرای امروز نمایش خود در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر را به زنان و کودکان کوبانی تقدیم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قطب‌الدین صادقی که امروز چهارشنبه - ۸ بهمن ماه - نمایش «عزیز شنگال» را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌برد از تصمیم خود پیرو انتشار خبر آزادی مردم کوبانی از محاصره تروریست‌های داعش خبر داد و گفت: به دلیل این تقارن زمانی مسرت بخش، اجرای امروز نمایش «عزیز شنگال» را به تمام دختران شیردل و زنان دلاور کوبانی تقدیم می‌کنیم که در روزهای جنگ و دفاع از سرزمین خود دشواری‌های زیادی متحمل شدند.

کارگردان «طلسم صبح‌گل» با بیان اینکه در تمامی جنگ‌ها این زنان و کودکان هستند که بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند، خاطرنشان کرد: آزادی منطقه کوبانی از دست جنایتکاران داعش را بسیار مبارک می‌دانم و این یک تقارن حیرت‌انگیز است. این نمایش سرنوشت کودکی را روایت می‌کند که به مدت پنج روز تنها و سرگردان از منطقه شنگال حرکت می‌کند تا اینکه از کوبانی سر در می‌آورد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: ما از طریق حوادثی که برای این کودک خردسال رخ می‌دهد با جنایات داعش مواجه می‌شویم. به ویژه نگاه انسانی را در نظر گرفتیم تا نشان دهیم زنان و کودکان چطور در این مدت تحت ظلم و ستم قرار گرفتند.

صادقی در پاسخ به این سوال که چه عاملی موجب شد نمایش را بدون دیالوگ و با تاکید بر حرکت روی صحنه ببرد اظهار کرد: این کودک ۵ روز تک و تنها در کوه و بیابان راه رفته و هنگامی که به شهر کوبانی می‌رسد با چنان شوکی مواجه بوده که تکلم خود را از دست داده و با هیچ فردی صحبت نمی‌کند؛ به همین دلیل تصمیم گرفتم نمایش را به این شیوه اجرا کنم.

او افزود: سکوت این کودک راهنمای اصلی من در اجرای نمایش بود. ما با چنان وضعیت فاجعه‌باری مواجه هستیم که اصولا کلمه و زبان با تشویش‌های گوناگون قادر به بازنمایی عمق ستمی که رخ داده نیست. بر همین اساس از تصاویر و موسیقی به همراه حرکات فرم بازیگران جوان و توانا در اجرا بهره گرفتم.

کارگردان نمایش «مکبث» همچنین به مشکلات سخت‌افزاری موجود در تئاتر شهر که مانع رسیدن به خواسته‌هایش شد اشاره کرد و گفت: برای اجرای نمایش «عزیز شنگال» ۳۰ قطعه عکس و تصویر در نظر گرفته بودم که هنگام اجرا برای تماشاگران پخش شود اما متاسفانه به دلیل مشکلات سخت افزاری موجود این امکان فراهم نیست.

این هنرمند در پایان بیان کرد: همچنین یکی از شخصیت‌های اجرای ما «عروس» بود که قصد داشتم او را از دست تروریست‌ها مثل فرشته‌ای معلق در هوا و بر بالای سر اجراگران به پرواز در بیاورم که متاسفانه به دلیل سخت افزار عقب مانده سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر این امکان هم از ما دریغ شد؛ چون بازیگرم در چنین شرایطی امنیت جانی نداشت. ۳

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز