خبرگزاری کار ایران

استاندار البرز تاکید کرد:

لزوم پیگیری ۵۰ درصدی سهم حق آبه استان البرز از سدهای این استان

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۷۲۱

حداقل ۵۰ درصد از آبی که از سدهای موجود در این استان، خارج می‌شود باید بازگشت داشته باشد در غیر این صورت با بحران جدی کم آبی مواجه خواهیم شد.

آب منطقه‌ای استان، پیگیری بازگشت سهم ۵۰ درصدی حق آبه این استان که به تهاران منتقل می‌شود را باید به عنوان یک مأموریت ویژه در دستور قرار دهد.

به گزارش ایلنا در کرج، سیدحمیدطهایی با بیان این مطلب در «نخستین جلسه شورای عالی آب استان» گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار متر مکعب بر ثانیه آب از سدهای استان خارج می شود؛ به بیانی دیگر روزانه معادل یک رودخانه آب از استان خارج می شود به ازای آن هیچ آبی به استان باز نمی گردد، همین امر کاهش بی رویه حجم آب های استان و تشدید بحران خشکسالی در آینده نزدیک خواهد شد.

وی تصریح کرد: حداقل ۵۰ درصد از آبی که از سدهای موجود در این استان، خارج می شود باید بازگشت داشته باشد در غیر این صورت با بحران جدی کم آبی مواجه خواهیم شد.

وی در ادامه این جلسه، آب منطقه ای استان البرز را مأمور کرد تا پیشنهاد بازگشت ۵۰ دزصدی سهم حق آب استان را که در جریان سفر وزیر نیرو به البرز مطرح شد را پیگیری و مطالبه گری کند و مهم در دستور کار ویژه شورای عالی آب استان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه البرز در تقسیمات منطقه ای کشور، در کنار استانهای تهران، قم، قزوین، سمنان، مازندران و گلستان در زمره استانهای منطقه(۱) محسوب می شود، افزود: بخشی از آب های کشور که از استانهای شمالی به سمت دریای خزر میریزد به عنوان رودخانه های مرزی در تقسیمات منطقه ای می توان به استانهای هم منطقه بازگشت داشته باشد و از کشور خارج نشود.

طهایی همچنین انجام طرح های مطالعاتی الگوهای گردشی جو، به منظور باورسازی ابرها در مناطق محروم از بارندگی را دیگر راهکار هایی دانست که می تواند وضعیت بارش های جوی را در شرایط متعادل تری قرار دهد و مقابله ای بحران خشکسالی باشد.

وی در ادامه با مهم برشمردن شناسایی مناطق آبخوان و آبخیزدار و انجام مطالعه اولیه بر این مناطق، با اشاره به وجود کویر اشتهارد در استان، بر ضرورت مقابله با افزایش مناطق کویری و بروز رسانی مطالعه پایه و اولیه در این مناطق و استفاده از مزایای طرح تصفیه پساب ها را مورد تأکید قرار داد.

همچنین در این جلسه، فعال شدن سمن های آب در استان به منظور آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه و مدیریت بهینه در دستور کار شورای عالی آب استان قرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز