خبرگزاری کار ایران

برنامه‌های ستاد ملی سال جهانی نور اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۷۰۴

علاوه بر تهران در ۳۱ استان کشور ستاد‌های اجرایی به منظور اجرای سیاست‌های سال جهانی نور ایجاد شده است.

رئیس ستاد ملی سال جهانی نور برنامه‌های این ستاد را تشریح کرد.

به گزارش، تجلی در نشست خبری معرفی برنامه های ستاد ملی سال جهانی نور که در محل وزارت علوم برگزار شد، هدف اصلی سازمان یونسکو از نام‌گذاری سال جهانی ۲۰۱۵ به عنوان نور را برجسته‌ کردن اهمیت نور و تکنولوژی‌ اپتیکی در زندگی و آینده ساکنان کره زمین ذکر کرد و اظهار داشت: نور در زندگی روزمره ما نقش حیاتی دارد و به عنوان یک علم فرارشته‌ ای مطرح شده است به گونه‌ای که قرن بیستم به نام قرن فتونیک و قرن بیست‌و یکم به عنوان قرن بایوفتونیک نام‌گذاری شده و سال جاری میلادی نیز سال جهانی نور نامیده شده است.

وی با بیان این‌که برای اجرای برنامه‌های سال جهانی نور، ستاد ملی در کشور ایجاد شده است، خاطر‌ نشان کرد: علاوه بر تهران در ۳۱ استان کشور ستاد‌های اجرایی به منظور اجرای سیاست‌های سال جهانی نور ایجاد شده است.

رئیس ستاد ملی سال جهانی نور با اشاره به برنامه‌های ستاد ملی سال جهانی نور یادآور شد: در این سال علاوه بر برگزاری سمینارهای آموزشی در سطح دانش‌آموزان، دبیران و دانشجویان و نیز کنفرانس های علمی مرتبط با اپتیک و لیزر، اقدام به راه‌اندازی سایت مربوط به سال جهانی نور برای اطلاع‌رسانی در زمینه‌های مختلف اپتیک و معرفی حوزه‌های فعالیت علمی و فناورانه اپتیک از قبیل انرژی، شهرسازی، معماری، صنایع دفاعی، پزشکی، کشاورزی، هنر و فناوری‌های نوظهور آینده نگر شده است.

وی ارتباط از طریق انجمن اپتیک و فتونیک ایران بامراکز مربوطه درسطح جهان، ارائه راهکارهایی به تصمیم‌سازان و سیاست‌گذاران در سطح استان و کشور برای ارتقای سطح فناوری و علمی در رابطه با اپتیک، برگزاری جلسات ترویجی در زمینه‌ اپتیک و صنایع مربوطه از طریق صدا و سیما و رسانه های دیگر، تلاش برای آغاز پروژه‌های پیشرفته در زمینه‌های مرتبط با نور با همکاری مراکز علمی داخل و خارج، تلاش برای برقراری ارتباط با افراد و صنایع در بخش خصوصی که قابلیت سرمایه گذاری و توسعه صنعتی در رابطه با نور را دارند و کمک به راه‌اندازی خانه‌های علوم استانی را از جمله برنامه‌های ستاد ملی سال جهانی نور عنوان کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز به فعالیت سایت سال جهانی نور اشاره کرد و گفت: این سایت از ماه‌ها قبل راه اندازی شده و تمامی اطلاعات را می‌توان از آن اخذ کرد و این سایت با سایت اصلی سال جهانی نور در جهان لینک شده است.

وی در خاطر نشان کرد: علاوه بر استان تهران در تمامی استان‌ها سال جهانی نور به طور همزمان برگزار خواهد شد و تصمیم داریم به طور مستمر در طول سال جهانی نور و به صورت ابقا شده برای سال‌های بعدی فعالیت‌های پژوهشی مربوط به اپتیک را انجام دهیم.

تجلی در خاتمه از انجام آزمایش‌های مربوط به حوزه نور در سال جهانی نور خبر داد و یادآور شد: این آزمایش‌ها در تمام سطوح دانش‌آموزی، دانشجویی، در حوزه‌های مرتبط با لیزر و کاربرد‌های آن انجام می‌شود. علاوه بر آن سعی می‌شود که به طور مستمر در سال‌های بعدی نیز اجرای این آزمایش‌ها ادامه یابد.

گفتنی است؛ مراسم افتتاحیه سال جهانی نور در کشور، ۱۲ بهمن ماه، همزمان با طلوع فجر انقلاب و با تقدیر از اساتید پیشکسوت حوزه نور در برج میلاد برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز