خبرگزاری کار ایران

/ نگاه / قابل توجه آنان که ندانسته اتهام میزنند؛

تفاوت گرین کارت و تابعیت در امریکا

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۶۳۵

آنچه سبب شد به تفاوت میان این دو بپردازیم، ادعای ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس درباره به کارگیری افراد دارای تابعیت مضاعف از امریکا در نهاد ریاست جمهوری است که روز یکشنبه هفته جاری در قالب تذکری به رئیس جمهوری عنوان شد.

ایلنا:روزنامه ایران در شماره روز چهارشنبه ۸ بهمن ماه ۹۳ خود، در مطلبی با عنوان «تفاوت گرین کارت و تابعیت در امریکا» به قلم نسرین وزیری آورده است:

ادعای حضور افرادی با تابعیت دوگانه در نهاد ریاست جمهوری در حالی خبرساز شده است که گویا مدعیان تفاوت میان برخورداری از گرین کارت(green card) و تابعیت(citizenship) را نمیدانند. گرین کارت نوعی مجوز اقامت بدون کسب ویزا است که تحت شرایطی شامل حال تحصیل کنندگان و شاغلین غیر امریکایی مقیم آن کشور میشود اما «تابعیت» در هر کشوری تابع قوانین خاص خویش است. کما اینکه براساس ماده ۹۷۹ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، کسانی میتوانند تابعیت ایران را تحصیل کنند که «به سن ۱۸ سال تمامرسیده باشند»، «پنج سال اعم از متوالی یا متفاوت به صورت قانونی در ایران ساکن بوده باشند»، «فراری از خدمت نظامی در کشور متبوع خود نباشند» و «در هیچ مملکتی به جرم مهم یا جنایت غیرسیاسی محکوم نشده باشند.»

براساس بند ۱۲ قوانین سیاسی امریکا(policy manual) که به قوانین شهروندی و تابعیت(Citizenship & Naturalization) در این کشور مربوط است، تحصیل تابعیت در ازای پذیرش در مصاحبه(Naturalization examination)، تأیید نهادهای امنیتی(include security checks)، شخصیت اخلاقی مورد تأیید(Good moral character)، ازدواج با شهروندان امریکایی و سوگند وفاداری(Oath of Allegiance) است. سوگندی که در متن آن وفاداری به حاکمیت امریکا و تعهدهای نظامی این کشور قید شده است[این اطلاعات از وبسایت قوانین امریکا به آدرس uscis. gov استخراج شده است]. آنچنان که از قانون مذکور برمی آید، کسب تابعیت در امریکا تنها در ازای برخورداری از یکی از این شرایط نیست و باید تمامی آنها حاصل شود. از این رو تحصیل تابعیت در این کشور بسیار سخت بوده و گاهی سالها ممارست میطلبد تا از هر یک از این خوانها عبور شود. حال آنکه دریافت گرین کارت از این کشور تابع شرایط سهلی همچون پذیرش در لاتاری(lottery)، تحصیل یا اشتغال در امریکا است که به گزارش سایت globalusagreencard، سالانه به ۵۵ هزار نفر اعطا می شود. اتفاقاً اعطای سالانه این میزان گرین کارت نمایندگان امریکا را بر آن داشته تا شرایط سختگیرانه تری را برای دریافت آن در نظر بگیرند.

یوسف مولایی، استاد حقوق بین الملل نیز با تأکید بر اینکه برخورداری از تابعیت امریکایی در تعارض با هویت ایرانی افراد می تواند باشد، به «ایران» گفت که برخورداری از تابعیت دوگانه، مانع از کسب مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. چرا که سوگند وفاداری در امریکا به منزله علقه عاطفی و وابستگی کامل به آن کشور است. حال آنکه گرین کارت تنها مجوز اقامتی بلندمدت است اما به هیچ وجه به منزله تابعیت نیست.

آنچه سبب شد به تفاوت میان این دو بپردازیم، ادعای ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس درباره به کارگیری افراد دارای تابعیت مضاعف از امریکا در نهاد ریاست جمهوری است که روز یکشنبه هفته جاری در قالب تذکری به رئیس جمهوری عنوان شده و خواستار جلوگیری از ادامه فعالیت مسئولان دو تابعیتی شاغل در دولت یازدهم شدند.

البته حجت الاسلام مجید انصاری، معاون امور مجلس ریاست جمهوری با بیان اینکه اصل تذکر مبتنی بر اطلاعات نادرست و یک تهمت آشکار است، گفت: هیچ فردی در دفتر رئیس جمهوری و در نهاد ریاست جمهوری دارای تابعیت مضاعف نیست. دفتر رئیس جمهوری هم در اطلاعیه ای اعلام کرد: اخیراً و با کمال تأسف شاهد آن بودیم که تنی چند از نمایندگان محترم، به عنوان تذکر به رئیس جمهوری و بدون هرگونه تحقیق یا پرسش و گفت و گو، افترای مجعول برخی از رسانه های افراطی وابسته به صهیونیستها در ایالات متحده امریکا را تکرار نموده و عنوانی را به «یکی از مسئولان ارشد دفتر رئیس جمهوری» نسبت دادند که کذب محض بوده و به هیچ وجه واقعیت ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز