خبرگزاری کار ایران

امین‌زاده در همایش زنان در مسیر توسعه اجتماعی:

باید از افراط و تفریط در حوزه زنان خودداری کرد

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۲۷۲

ضوابط حمایت از زنان در برابر معضل خشونت خانگی نیز باید مشخص شود / زنان از حقوق شهروندی خود اطلاع کافی ندارند.

معاون حقوقی رییس جمهور نادیده گرفتن زنان در برنامه کلان کشور را از جمله چالش های حوزه مشارکت زنان دانست، گفت: باید از هر گونه افراط و تفریط در حوزه زنان خودداری کرد وامیدواریم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با این تفکر در سند برنامه ششم توسعه در حوزه زنان اقدام کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، الهام امین زاده در همایش زنان در مسیر توسعه اجتماعی گفت: در تدوین برنامه ششم توسعه، نگاه ما به قانون اساسی است. در ۱۱ سال اول انقلاب اسلامی برنامه توسعه نداشتیم اما از سال ۶۸ این برنامه‌ها تدوین شد و از آنجا که در آن زمان با مسایل مختلفی همچون جنگ و تحریم روبرو بودیم کمتر به برنامه‌هایی در ارتباط به زنان و خانواده پرداخته شد اما در برنامه‌های سوم و چهارم و پنجم توسعه به حوزه زنان پرداخته شد.

وی ادامه داد: در برنامه ششم باید به نحو متمایزی به حقوق زنان پرداخته شود در برنامه سوم به مشارکت فرهنگی و اجتماعی زنان و در برنامه چهارم به مشارکت زنان و ارتقای شاخص‌های سلامت آموزش و آنها پرداخته شده و در برنامه پنجم نیز جامعه زن و خانواده مورد توجه قرار گرفت و برخی از مسایل توسعه خانواده و کودکان و زنان نیز به دستگاه های حقوقی و قضایی واسپاری شد که باید در برنامه ششم و از این قبیل مسایل مشخص شود.

وی ادامه داد: در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه خلاف برنامه‌های اول و دوم که بی‌طرفی جنسی را مورد تاکید داشت آغازگر نوع تبعیض مثبت در زمینه مسایل جنسیتی بود.

امین زاده تصریح کرد: در برنامه چهارم توسعه این مساله مطرح شد که چرا سهم زنان در تولید ناخالص ملی حساب نمی‌شود و زنان خانه دار به عنوان افراد بیکار تلقی شود و نمی‌تواند از امتیازات افراد شاغل بهره‌مند شود.

معاون حقوقی رییس جمهور اظهار کرد: اکنون در آستانه برنامه ششم توسعه ما فرصت چندانی نداریم و باید شاخص‌هایی همچون بهداشت، آموزش، مشارکت اجتماعی، اقتصادی و مدیریت زنان را مورد نظر قرار دهیم.

وی افزود: تدوین سند ملی امنیت زنان و کودکان از جمله مسایل بخش حقوقی برنامه پنجم توسعه بود که هنوز مشخص نیست وضعیت آن به چه شکلی است و به چه نتیجه‌ای رسیده است.

امین زاده با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه زنان اظهارکرد: مشارکت زنان در برنامه‌های کلان کشور نادیده گرفته می‌شود همچنین زنان از حقوق شهروندی خود اطلاع کافی ندارند و در دستگاه‌های مختلف همچون دادگستری، زندان زنان، ریاست جمهوری و وزارت کشور تکلیف‌هایی در حوزه زنان تعریف شده که باید بودجه‌های مربوط به آن نیز توسط این دستگاه‌ها مشخص شود.

معاون حقوقی رییس جمهور گفت: اشتغال زنان همراه با گسترش فرهنگ عفاف باید مورد توجه قرار بگیرد و همچنین حقوق شهروندی زنان نیز باید تاکید بر مسایلی همچون احوال شخصیه زنان، تابعیت آنها، وضعیت بهداشت سلامت آنها مورد تاکید باشد و ضوابط حمایت از زنان در برابر معضل خشونت خانگی نیز باید مشخص شود.
وی رمز موفقیت در مسایل زنان و خانواده را نگاهی همراه با اعتدال دانست و گفت: باید از هر گونه افراط وتفریط در حوزه زنان خودداری کرد وامیدواریم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با این تفکر در سند برنامه ششم توسعه در حوزه زنان اقدام کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز