خبرگزاری کار ایران

۷ کارگر معدن «چشمه پودنه» اخراج شدند / تلفات اعتصاب به ۹ نفر رسید

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۱۷۱

«در پی اعتراض صنفی بیش از ۲۹۰ نفر از کارگران معدن چشمه پودنه در تاریخ ۱۴ دی ماه، اینک تعداد کارگران اخراجی این معدن به ۹ نفر رسیده است.»

پس از اخراج ۲ کارگر در پی اعتراض صنفی کارگران معدن ذغال سنگ «چشمه پودنه»، ۷ کارگر دیگر طی هفته گذشته به جمع کارگران اخراجی معدن چشمه پودنه اضافه شدند. کارگران این معدن در اعتراض به دریافت نکردن ۴ ماه حقوق دست از کار کشیده و اعتراض کرده بودند.

به گزارش ایلنا، در پی اعتراض صنفی بیش از ۲۹۰ نفر از کارگران معدن چشمه پودنه در تاریخ ۱۴ دی ماه، اینک تعداد کارگران اخراجی این معدن به ۹ نفر رسیده است.

یکی از کارگران اخراجی معدن چشمه پودنه که نخواست نامش منتشر شود درباره دلایل اخراج خود و همکارانش به ایلنا گفت: پس از اتمام قرارداد کارمان در تاریخ ۳۰ آدرماه سال جاری، از جانب کارفرما گفته‌اند دیگر قراردادی با ما تمدید نمی‌شود و هنوز هیچ تسویه حسابی هم با ما صورت نگرفته است و ما در بلاتکلیفی کامل به سر می‌بریم.

وی گفت: هنوز مشخص نیست دلیل ممانعت کارفرما از ورود ما به معدن چبست اما دلیلی که فعلا به ما گفته‌اند این است که به خاطر راه اندازی تجمع و برگزاری اعتصاب نباید به معدن بازگردیم.

وی درباره اعتراض همکارانش توضیح داد: کارگران از این وضعیت خسته شده‌اند. اقساط معوقه و دغدغهٔ تامین معیشت برای کارگران آنقدر زیاد است که نمی‌توان مدت طولانی به این وضعیت ادامه داد.

این کارگران با قرارداد موقت مشغول به کار بودند و بین ۵ تا ۱۰ سال سابقهٔ کار دارند.

گفتنی است، ۲۹۰ کارگر معدن چشمه پودنه ۱۴ دی ماه جاری، در اعتراض به تعویق ۴ ماهه در پرداخت حقوق و دستمزد به مدت یک هفته دست از کار کشیدند. در پی این اعتراض صنفی، ۲ نفر از کارگران به نام‌های «مهدی محمدی» و «علی علیزاده» با شکایت کارفرما بازداشت و سپس از کار اخراج شدند. پس از آن به دنبال وعده‌های داده شده مبنی بر پرداخت معوقات، کارگران به کار بازگشتند اما در یک هفتهٔ اخیر در پی اتمام قرارداد‌های موقت، ۷ نفر دیگر از کارگران شرکت کننده در اعتراضات صنفی بیکار شده‌اند.

بنا بر این گزارش، در پی این تجمع اعتراضی حقوق مهرماه کارگران پرداخت شده است و ۷ کارگر نیز پس از اتمام قراردادشان اخراج شده‌اند. اگرچه هنوز دلیل اصلی اخراج این کارگران اعلام نشده است، اما یکی از کارگران اخراجی به ایلنا گفت: دلیل اصلی عدم تمدید قرارداد این ۷ کارگر سردستگی آن‌ها در اعتراضات صنفی کارگران معدن چشمه پودنه در ماه گذشته عنوان شده است.

این کارگر در ارتباط با وضعیت پیگیری مطالبات کارگران اخراجی گفت: فعلا به اداره کار شکایت کرده‌ایم اما به دلیل اینکه مشکل عدم تمدید قرارداد است فعلا پیگیری در مورد کار ما انجام نمی‌شود و حق را به کارفرما می‌دهند.

وی ادامه داد: نه سختی کار به ما تعلق می‌گیرد و نه حق زیر زمین کارکردن. کارگران امنیت شغلی ندارند. قرارداد‌ کار همه کارگران ۲۹ روزه است. از همهٔ معادن اطراف تولیدمان بیشتر است اما علی رغم این حتی حقوقمان را به موقع در یافت نمی‌کنیم. به محض اینکه اعتراضی هم صورت بگیرد اخراج می‌شویم. درست مانند یک برده با ما رفتار می‌شود و کارفرما می‌خواهد هرچه بگوید ما بگوییم چشم!

عدم وجود نماینده و نهاد کارگری و همچنین در نظر گرفتن شرایط سخت کار از دیگر دلایل اعتراض کارگران معدن چشمه پودنه است.

گفتنی است، معدن چشمه پودنه یک معدن نوپاست که ۱۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد. به گفتهٔ کارگران، این معدن تا سالهای آینده ذخیرهٔ بالایی جهت استخراج دارد. معدن چشمه پودنه در ۴۵ کیلومتری شهر کوهبنان در شمال استان کرمان قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز