خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب:

اجرای ۶ طرح پژوهشی ازدیاد برداشت از میادین نفتی با همکاری دانشگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۹۲۱

در فاز نخست این طرح، ۹ میدان نفتی از سوی شرکت ملی نفت ایران برای واگذاری به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور انتخاب شد که ۶ میدان در حوزه فعالیت مناطق نفتخیز جنوب واقع است. یعنی در فاز اول اجرای طرح بیش از ۶۵ درصد میادین به عهده این شرکت گذاشته شده است.

بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده میان وزیر نفت و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مبنی بر همکاری دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور در اجرای پروژه های پژوهشی مرتبط با توسعه میادین، شرکت ملی نفت ایران ۹ میدان نفتی را در فاز اول جهت اجرای پروژه های پژوهشی ازدیاد برداشت انتخاب و به دانشگاه ها معرفی کرده است. از این تعداد ۶ میدان در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار دارد که به لحاظ اهمیت موضوع، مسائل حقوقی و قرادادی، ساختار طرح و فرآیند اجرایی طرح در نشستی که مورخ ۴ بهمن ماه با حضور دکتر عمادی مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در اهواز برگزار شد، بررسی گردید.

به گزارش ایلنا، بیژن عالی‌پور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در خصوص هدف از اجرای پروژه‌های پژوهشی ازدیاد برداشت از مخازن نفتی توسط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی گفت: هدف اصلی از این طرح انجام مشاوره علمی و اجرای پژوره‌های پژوهشی جهت افزایش ضریب بازیافت نفت و بهبود روشهای تولیدی از مخازن مشمول طرح توسط دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است که در راستای مطالبات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تولید علم از ثروت و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا و بر مبنای تصمیم مهندس زنگنه وزیر محترم نفت و مهندس جوادی مدیرعامل محترم شرکت ملی نفت، در قالب یک طرح دراز مدت ۱۰ ساله با همکاری و همراهی شرکت ملی نفت ایران، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی منتخب، به مشاوران عالی صنعت نفت جهت بهبود روش‌های تولید فعلی و افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی تبدیل و از توانمندی آنها استفاده خواهد شد.

عالی پور تصریح کرد: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در این طرح به عنوان اصلی‌ترین مجری در وزارت نفت مطرح است. در فاز نخست این طرح، ۹ میدان نفتی از سوی شرکت ملی نفت ایران برای واگذاری به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور انتخاب شد که ۶ میدان در حوزه فعالیت مناطق نفتخیز جنوب واقع است. یعنی در فاز اول اجرای طرح بیش از ۶۵ درصد میادین به عهده این شرکت گذاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک این مسئله بیانگر وجود پتانسیل مناسب در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای اجرای طرح می‌باشد. این میادین شامل اهواز، گچساران، کوپال، منصوری، کرنج و بی بی حکیمه است که به ترتیب از سوی پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن اجرا خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اظهار داشت: صنعت نفت با بیش از یکصد سال سابقه تولید از مخازن نفت و گاز همواره به عنوان مصرف‌کننده تکنولوژی محسوب شده است. وجود کارشناسان با تجربه، داشتن اطلاعات کافی از مخازن کربناته و تنوع میادین تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب شرایطی بوجود آورده تا در صورت بکارگیری پتانسیل‌های علمی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بتوان امید داشت در آینده نه چندان دوری شاهد دستیابی به تکنولوژی بومی در زمینه‌های مختلف نیازهای صنعت از جمله ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز باشیم.

وی گفت: مدیریت و کارشناسان این شرکت مصمم هستند کلیه امکانات و توانایی خود را در جهت تحقق اهداف این طرح بکار گیرند. در این راستا در اولین اقدامات انجام شده بعد از جلسه مشترک مسئولان شرکت ملی نفت ایران با رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی که در تاریخ ۲۹ دی ماه امسال برگزار گردید، اقداماتی انجام شده که از جمله آنها برگزاری جلسات متعدد مدیریتی و کارشناسی در این شرکت جهت بررسی روش‌های اجرایی طرح، دعوت از برخی دانشگاه‌ها جهت ارائه اطلاعات و عملکرد میادین و همچنین بازدید میدانی از تاسیسات مربوطه قبل از انعقاد قرارداد رسمی، آماده نمودن دفتر اختصاصی برای مجریان پژوهشی با تجهیزات لازم جهت انتقال سریع اطلاعات و برگزاری جلسات مشترک با کارفرما، قابل ذکر است. در این مدت همچنین تمام اطلاعات میادین منتخب جهت تحویل به مشاوران پژوهشی هر میدان آماده شده است.

عالی پور افزود: این طرح به صورت دراز مدت ۱۰ ساله اجرا می‌شود. اولین نکته مهم این است که مشاوران پژوهشی شامل دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های منتخب، خود را برای یک همکاری دراز مدت با صنعت نفت مهیا کنند. از طرف دیگر دیدگاه‌های کارشناسان و مسئولان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب مبنی بر همکاری دراز مدت با آنها می‌باشد. با توجه به ساز وکار بوجود آمده در شرکت ملی نفت ایران مقرر شده است در صورت هر گونه مشکلی در مراحل اجرای طرح سریعاً راهکار مناسبی جهت رفع آن توسط مدیریت مشخص شود تا اهداف ترسیم شده به طور کامل محقق شود.

وی یادآور شد: در جلسه ای که مورخ ۴ بهمن ماه امسال با حضور عمادی مدیر محترم پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در اهواز برگزار شد در خصوص مسائل حقوقی و قراردادی، ساختار طرح و فرآیند اجرایی طرح بررسی‌های لازم به عمل آمد و برای هرچه سریعتر عملیاتی شدن طرح تصمیمات لازم گرفته شد. در این جلسه مقرر شد نخستین قرارداد با دانشگاه ها در بهمن ماه امسال در اهواز امضا شود و پس از آن قرارداد سایر میادین با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی منتخب امضا گردد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز