خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی در دیدار رئیس مجلس گرجستان:

مسؤولین دو کشور برای گسترش و توسعه روابط برنامه‌ریزی کنند

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۷۸۳

اگر آن تفاهمات در دولت‌های پس از آن زمان، در دو کشور اجرایی می‌شد، امروز روابط ایران و گرجستان می‌توانست بهترین نمونه برای همکاری یک کشور مسلمان با یک کشور مسیحی باشد که البته با توجه به ظرفیت‌ها، هنوز زمینه‌ها هست و نیاز به اراده سیاسی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری شرایط کشور گرجستان در زمان استقلال و کمک‌های ایران به مردم و مسؤولان آن کشور، گفت: در سفر تاریخی‌ام به گرجستان دیدم که نبود برق و قطع گاز مشکل جدّی مردم در آن زمستان سرد و پوشیده از برف است و به خاطر علاقه‌مندی مردم ایران به مردم گرجستان، کمک‌های برادرانه بسیاری داشتیم.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار دیوید اوسو پاشویلی، رئیس مجلس گرجستان، تمدن، فرهنگ و تاریخ مشترک را سرمایه‌ای مهم برای دو کشور ایران و گرجستان توصیف کرد و گفت: نقش گرجی‌ها در مظاهر تمدن و فرهنگ ایران، مخصوصاً در ابنیه تاریخی اصفهان برجسته است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تفاهمات و مفاد قراردادهای ایران و گرجستان در زمان ریاست جمهوری مرحوم ادوارد شوارد نادزه را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: اگر آن تفاهمات در دولت‌های پس از آن زمان، در دو کشور اجرایی می‌شد، امروز روابط ایران و گرجستان می‌توانست بهترین نمونه برای همکاری یک کشور مسلمان با یک کشور مسیحی باشد که البته با توجه به ظرفیت‌ها، هنوز زمینه‌ها هست و نیاز به اراده سیاسی است.

وی زمینه‌سازی‌های بنادر دو کشور را برای فراهم کردن قطعه اول کریدور شمال و جنوب از بندرعباس تا بندر پوتی و رفت‌وآمدهای اقتصادی و تجاری را ضروری خواند و با اشاره به برنامه‌های دولت سازندگی برای گسترش روابط دریایی و ایجاد بسترهای مناسب در بنادر دریای سیاه و خلیج‌فارس، گفت: گرجستان می‌تواند پل ارتباطی غرب و شرق دنیا در مسایل و راه‌های دریایی باشد و در ایران هم همه زمینه‌ها برای گسترش همکاری‌ها فراهم است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ساخت نیروگاه‌ها و همکاری‌های استراتژیک در خصوص دستاوردهای نظامی را از شواهد تفاهمات تهران و تفلیس در زمان سفر اولین رئیس‌جمهور ایران به تاریخ گرجستان، پس از استقلال دانست و گفت: علاقه‌مندی مردم دو کشور و شرایط نظام بین‌المللی و ضرورت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایجاب می‌نماید که مسؤولین دو کشور برای گسترش و توسعه روابط برنامه‌ریزی کنند که سفر هیأت پارلمانی نیز در همین راستاست.

دیوید اوسوپاشویلی نیز در این دیدار با یادآوری و تأکید بر تأثیرگذاری سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زمان ریاست جمهوری به گرجستان برای تحکیم، تقویت و گسترش روابط دو کشور ایران و گرجستان، در خصوص اهداف سفر خویش گفت: ترسیم دورنمای همکاری‌ها و آماده کردن مقدمات و زمینه‌سازی برای افزایش رفت‌وآمدهای مسؤولین دو کشور را در برنامه‌های خود داریم.

رئیس مجلس گرجستان با تأکید و تحسین نقش و جایگاه ایران در مراکز بین‌المللی گفت: انتظار دوستانه و برادرانه داریم که برای حل مشکلات مرزی و بین‌المللی به مسؤولین ما کمک نمایید.

وی همکاری‌های دانشگاهی، آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با ایران را از برنامه‌های دولت و مسؤولین گرجستان دانست و گفت: با علاقه زیاد خواستار استفاده از تجربیات ارزنده ایران در ساخت کشور عقب مانده و جنگ‌زده هستیم و می‌دانیم که شما چگونه کشور خود را پس از یک جنگ ۸ ساله ساختید.

دیوید اوساپاشویلی، با معرفی همراهان و شرح برنامه سفر خویش گفت: امیدوارم زمینه‌های لازم برای گسترش همکاری‌ها فراهم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز