خبرگزاری کار ایران

احمدیان در گفت‌وگو با ایلنا:

سدیری‌ها متخصص اقدام‌های امنیتی در عربستان هستند

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۷۷۹

عربستان در حدی نیست که بخواهد در تصمیمات استراتژیک آمریکا تغییر ایجاد کند. عربستان کم‌تر از آن حدی است که بتواند خللی در پرونده هسته‌ای و مذاکرات ایران ایجاد کند زیرا عربستان قبل از اینکه تاثیر گذار باشد، کشوری تاثیر پذیر است.

«حسن احمدیان» پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد که ملک عبدالله اساساَ در پرونده‌های امنیتی و معادلات عربستان سعودی نقشی نداشته است چرا که خاندان آل‌سعود و کسانی مانند سدیری‌ها محوریت مسائل امنیتی را به دست گرفته‌اند که احتمال شدیدتر شدن این مسائل و روند فعالیت آنها محتمل است.

حسن احمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: اگر نظام و حکومت آل‌سعود را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن‌نایف متخصصین مسائل امنیتی هم در داخل و هم در حوزه خارجی هستند و به نوعی سکان این موضوع در زمان حیات ملک عبدالله هم به دست این دو نفر بود و باید گفت که سدیری‌ها در این موضوع هدایت این امر را به عهده دارند.

وی افزود: در پرونده سوریه و یمن فرزندان سلمان بن عبدالعزیز دخالت داشتند و در ارتباط با القاعده و خط و ربط‌های مربوط به آن، فرزندان محمد بن‌نایف به نمایندگی از خاندان آل سعود اقدام به هدایت القاعده کردند و حتی در مباحثامنیتی که میان ایران و عربستان سعودی به وجود آمده، این افراد در وزارت کشور ذی‌نفوذ هستند و باید گفت که این وضعیت بعد از مرگ ملک عبدالله تغییری نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به جایگزینی سلمان بن عبدالعزیز به جای ملک عبدالله گفت: به قدرت رسیدن سلمان و تحکیم قدرت توسط وی به معنای درخواست در پیش گرفتن رویکردهایی برای ارتباط با ایران است و معتقد است که این رویکرد نسبت به ایران عقلانی‌تر خواهد شد به طوری که این دیدگاه در زمان ملک عبدالله تصویر روشنی درباره رابطه امنیتی و مناسبات منطقه‌ای بین ایران و آل سعود را نشان نمی‌دهد بنابراین رسیدن سلمان به قدرت و بعد از آن محمد بن‌نایف، می‌تواند رابطه‌ای را ایجاد کند که به سود عربستان خواهد بود.

وی با اشاره به سخنان علی شمخانی درباره آمادگی ایران برای برقراری ارتباط مجدد با عربستان تصریح کرد: سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی در این باره رویکردی است که در دولت تدبیر و امید به وجود آمد که البته این رویکرد پیش از این هم وجود داشت ولی در دولت روحانی به نوعی دیگر به آن نگاه می‌شود به گونه‌ای که تغییر پادشاه عربستان فرصتی است تا دو طرف از تابوهای گذشته بگذرند.

احمدیان اعلام کرد: در جریان سدیری‌ها که به نوعی حکومت را در دست دارند، حل و فصل منازعات میان ایران و عربستان را تا حدی خواستارند لذا احتمال خیز عربستان و حرکت آنها به سمت حل و فصل موضوعات با ایران وجود دارد.

وی در پایان با اشاره به نقش عربستان در مذاکرات و پرونده هسته‌ای ایران تاکید کرد: عربستان طبعاَ اثرگذار است اما در حدی نیست که بخواهد در تصمیمات استراتژیک آمریکا تغییر ایجاد کند و به نظر من عربستان کم‌تر از آن حدی است که بتواند خللی در پرونده هسته‌ای و مذاکرات ایران ایجاد کند زیرا عربستان قبل از اینکه تاثیر گذار باشد، کشوری تاثیر پذیر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز