خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

انتقال قدرت در عربستان با مدیریت آمریکا صورت گرفت

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۵۴۱

سیاست خارجی اتخاذ شده توسط عربستان، تابع سیاست‌های ایالات متحده است و به نظر نمی‌رسد که تغییری در این موارد به وجود بیاید. دلیل این امر این است که آمریکا در حال حاضر اراده‌ای برای تغییر سیاست خارجی عربستان ندارد و این کشور به سیاست‌های گذشته خود ادامه خواهد داد.

«حسن هانی‌‌زاده» کار‌شناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با ایلنا به بررسی انتقال قدرت در عربستان و احتمال تغییر سیاست‌ خارجی این کشور در خاورمیانه پرداخت.

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه درباره مرگ پادشاه عربستان گفت: مرگ «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه ۹۰ ساله عربستان و انتقال قدرت به «سلمان بن عبدالعزیز» با نظارت و مدیریت مستقیم ایالات متحده آمریکا صورت گرفت. همزمان با تشدید بیماری ملک عبدالله، کمیته‌ای از آمریکا برای انتقال قدرت به صورت سیال و آرام وارد ریاض شد. با توجه به اهداف و منافع آمریکا، انتقال قدرت به سلمان بن عبدالعزیز صورت گرفت. آمریکایی‌ها در جریان انتقال قدرت بسیار زیرکانه عمل کردند، زیرا پادشاه جدید عربستان ۷۹ سال سن داشته و به بیماری آلزایمر مبتلا است و دو مهره آمریکایی به نام‌های «مقرن بن عبدالعزیز» و «محمد بن نایف» به عنوان ولیعهد و جانشین ولیعهد در کنار وی قرار داده شده است.

وی افزود: این افراد انتخاب شدند تا آمریکا از طریق این دو نفر اهداف خود را دنبال کند. پادشاه که قادر به انجام وظایف خود نیست، به طور قطع وظایف خود را به ولیعهد واگذار می‌کند و آمریکا از طریق محمد بن نایف و مقرن بن عبدالعزیز اهداف خود را مدیریت می‌کند.

هانی‌زاده در مورد اختلافات به وجود آمده میان شاهزادگان سعودی گفت: انتقال قدرت باعثایجاد اختلاف میان شش هزار شاهزاده سعودی و دو قبیله «الشمری» و «السدیری» شد. در حال حاضر با توجه به مدیریتی که توسط آمریکا اعمال شده، در آینده اختلاف میان این دو قبیله تشدید خواهد شد. پس از انتخاب سلمان به عنوان پادشاه عربستان، وی با صدور احکامی تمام وابستگان قبیله الشمری را از مسئولیت‌ برکنار کرد.

وی اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد که در حال حاضر ساختار قدرت پس از ۱۰ سال دوباره در اختیار قبیله السدیری قرار گرفت و الشمری بار دیگر در حاشیه قرار گرفت.

این کار‌شناس مسائل جهان عرب در مورد احتمال تغییر سیاست‌ خارجی عربستان درباره مسائل خاورمیانه گفت: سیاست خارجی اتخاذ شده توسط عربستان، تابع سیاست‌های ایالات متحده است و به نظر نمی‌رسد که تغییری در این موارد به وجود بیاید. دلیل این امر این است که آمریکا در حال حاضر اراده‌ای برای تغییر سیاست خارجی عربستان ندارد و این کشور به سیاست‌های گذشته خود ادامه خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع، عربستان سیاست خارجی خود در مورد یمن، عراق، سوریه، بحرین و لبنان را تغییر نخواهد داد و رویکرد قبلی خود را ادامه می‌دهد. این امر تا زمانی که آمریکا تصمیمی در مورد تغییر سیاست‌های عربستان در خاورمیانه نگیرد، پایدار خواهد بود.

هانی‌زاده در پایان، در مورد نگاه آتی عربستان نسبت مساله هسته‌ای ایران گفت: در صورتی که مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور به نتیجه برسد و توافق نهایی حاصل شود، عربستان مجبور به تغییر سیاست‌های خود نسبت به ایران و پرونده هسته‌ای خواهد شد. البته عربستان به کارشکنی در روند مذاکرات هسته‌ای ادامه داده و در این مسیر از تمام ابزارهایی که در اختیار دارد استفاده می‌کند. در صورتی که آمریکا و پنج کشور دیگر اراده کنند تا این موضوع حل شود، عربستان مجبور به اطاعت خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز