خبرگزاری کار ایران

اسماعیل دمیرچی؛ پیشکسوت صنعت چاپ:

پژوهش و تالیف تخصصی نیاز امروز صنعت چاپ کشور است

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۴۰۰

به‌واقع نیازمند این هستیم که توجه بیشتری به تالیفات تخصصی صنعت چاپ بدهیم و کتب و مقالات تخصصی بیشتر و علمی‌تری منتشر کنیم.

مسابقات علمی و آثار چاپی چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ امسال علاوه بر آثار رسیده‌ی مرتبط با بخش‌های مختلف صنعت چاپ در دو حوزه‌ی دانشجویی و پژوهشی هم به داوری ۱۶ جلد کتاب، ۶ مقاله و ۶ پایان‌نامه مختص به چاپ می‌پردازد.

در نشست خبری این جشنواره هم عنوان شد درست است که در حوزه علمی پژوهشی صنعت چاپ خیلی قوی نیستیم اما این جشنواره می‌تواند مشوقی باشد برای تالیف ترجمه و نوشتن مقاله در حوزه‌های مختلف چاپ و بسته بندی، حتی اگر این آثار با استانداردهای جهانی فاصله داشته باشد.

اسماعیل دمیرچی(پیشکسوت صنعت چاپ و مولف چندین جلد کتاب در این حوزه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره‌ی نتایجی که این بخش جدید جشنواره‌ی چاپ می‌تواند بر کیفیت محتواهای آکادمیک و تخصصی این صنعت داشته باشد گفت: از سال ۶۵تا۷۰ که آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای آموزش نیروی متخصص در حوزه‌ی چاپ را شروع کردند، علی‌رغم تعداد نسبتا مناسب خروجی تحصیل‌کرده از این رشته‌ها متاسفاته به دلیل ناهماهنگی‌هایی که در بخش‌های مختلف وزارت صنعت‌ومعدن، آموزش‌وپروزش، وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی و دیگر نهادهای مربوطه وجود داشت این خروجی کیفیت مطلوبی برای فعال شدن تخصصی این فارغ‌اتحصیلان نداشته است و به تبع آن تالیفات و کتاب‌های چندانی که بتوانند به عنوان مرجع واقع شوند هم منتشر نشده است. این حرکت می‌تواند یک شروع خوب برای سامان‌دهی این بخش و کلا جریان آموزشی صنعت چاپ باشد. هرچند شاید امسال به دلیل اینکه اولین سالی است که این بخش اضافه شده تاثیر چندانی از روند آن احساس نشود، اما مطمئنا با ادامه بررسی و تحلیل آثار آکادمیک و مکتوب در حوزه چاپ می‌تواند نتیجه خوبی برای این صنعت داشته باشد.

او در ادامه افزود: پیش از این هم آقای برازش از وقتی در وزارت ارشاد مشغول شدند امکانی را فراهم کرده‌اند تا تا در سالن چاپ و نشر وزارتخانه تمام کتاب‌های منتشر شده در حوز‌ه‌ی چاپ جمع‌آوری شود و در قالب یک نمایشگاه کوچک در اختیار فعالین این صنعت قرار بگیرد. اما به‌واقع نیازمند این هستیم که توجه بیشتری به تالیفات تخصصی صنعت چاپ بدهیم و کتب و مقالات تخصصی بیشتر و علمی‌تری منتشر کنیم. اساسا در بحثآموزش صنعت چاپ نیازمند اصلاحات و تغییراتی هستیم تا این مهم به صورت اصولی‌تری صورت گیرد تا خروجی آکادمیک چاپ کشور علاوه بر بعد کمی، بعد کیفی هم داشته باشد.

این پیشکسوت صنعت چاپ همچنین با اشاره به جایگاه شغلی فارغ‌التحصیلان صنعت چاپ بیان کرد: اگر در حال حاضر این تعداد خروجی از آموزشگاه‌های تخصصی چاپ کشور موفق نمی‌شوند در زمینه‌ی تحصیلی خود مشغول شوند به نبود آموزش‌های تخصصی لازم برمی‌گردد که خود این مهم به وجود کتاب‌های آموزشی لازم تاکید دارد. برای تحقق کیفیت در امر تالیفات چاپ نیازمند کسانی هستیم که از خودگذشتگی کنند و بدون فعالیت‌ها و ژست‌های تشریفاتی فقط بر پژوهش و تالیف در حوزه‌ی صنعت چاپ متمرکز شوند. هرجه هست اضافه شدن بخش پژوهشی به جشنواره‌ی چاپ می‌تواند در تسریع این روند تاثیرگذار باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز