خبرگزاری کار ایران

غریب پور در گفتگو با ایلنا:

کل بودجه فرهنگی باید در ارشاد تجمیع شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۹۸۱

اگر وضع مالی بد است چرا صد‌ها میلیارد تومان به یک پروژه اختصاص پیدا می‌کند و این همه سریال‌ بدون مخاطب تولید می‌شود / از آن زمان که نفت بشکه‌ای ۱۵۰ دلار فروخته می‌شد تا امروز که به ۴۵دلار تنزل یافته همیشه برای فرهنگ بودجه‌ای وجود نداشت.

بهروز غریب‌پور گفت: اگر وزارت فرهنگ پاسخگوی شاخص‌های فرهنگی کشور است؛ باید همه بودجه‌های فرهنگی در اختیار این وزارتخانه قرار بگیرد و در آن زمان می‌توان آن را در ارتقای تنزل فرهنگ جامعه مسئول بدانیم و آن را به صلابه بکشیم.

این نویسنده و کارگردان تئا‌تر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: بودجه فرهنگی باید به ۳ بخش بسترسازی و مخاطب‌سازی برای رشته‌های مختلف فرهنگی، ‌ساخت فضاهای فرهنگی مانند ساخت سالن‌های سینما، تئا‌تر و کتابخانه و برای تولید آثار فرهنگی تقسیم شود.

او ادامه داد: در این سال‌ها ما کم‌ترین توجه را به تولید آثار فرهنگی داشته‌ایم و کمترین بودجه را به این حوزه اختصاص داده‌ایم.

کارگردان اپرای عروسکی «حافظ» بر این اعتقاد است که؛ رقیبان ما در تولید آثار فرهنگی بسیار قوی عمل می‌کنند و از این راه بر فرهنگ ما تاثیر می‌گذارند. در این شرایط ما تنها با تولید آثار بابنیه می‌توانیم؛ آن‌ها در رسیدن به هدف ناکام بگذاریم. در صورت بسترسازی‌های صحیح ایران توانایی عرض‌اندام در آسیا را دارد

غریب‌پور با انتقاد از اینکه حوزه فرهنگ همیشه در تقسیم‌بندی اعتبارات مالی با این جمله که بودجه نداریم؛ مواجه بوده است؛ گفت: از آن زمان که نفت بشکه‌ای ۱۵۰ دلار فروخته می‌شد تا به امروز که به ۴۵دلار تنزل یافته همیشه برای فرهنگ بودجه‌ای وجود نداشت و کمترین اعتبارات به این حوزه اختصاص پیدا می‌کرد.

این نمایش‌نامه نویس تصریح کرد: اهل فرهنگ باید از نظر هوش و درک از متوسط جامعه بالا‌تر باشند اگر این جماعت واقعا احساس کنند که منابع مالی وجود ندارد؛ خودش را با شرایط تطبیق می‌دهد؛ اما زمانی که منابع مالی زیادی برای ساخت یک سالن سینما و یا یک اثر سینمایی پر از اشتباه پرداخت می‌شود؛ این نتیجه حاصل می شود که در تصمیمات و سیاستگذاری‌ها تبیعض وجود دارد و مسئولان توانایی تشخیص درست را ندارند.

سرپرست گروه تئاتر «آران» ادامه داد: تناقض، تبعیض و عدم تشخیص در سالیان گذشته وضعیت فرهنگ ما را تقلیل داده است و من به هیچ عنوان این را نمی‌پذیرم؛ که وضع مالی مناسب نیست. اگر چنین است چرا صد‌ها میلیارد تومان به یک پروژه اختصاص پیدا می‌کند و یا این همه سریال‌های بدون مخاطب تولید می‌شود.

غریب‌پور بر این اعتقاد است؛ که در مورد اولویت‌های فرهنگی باید وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی با استدلال‌های منطقی تصمیم‌گیری کنند و براساس این تصمیمات منابع لازم را در اختیار حوزه‌های مختلف فرهنگ قرار دهد. البته کارشناسی‌ها و تصمیمات باید به ارتقای فرهنگی جامعه کمک کند.

او در خصوص پرداخت اعتبارات فرهنگی به نهادهای خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر قرار است وزارت فرهنگ پاسخگوی شاخص‌های فرهنگی کشور باشد باید همه بودجه‌های فرهنگی در اختیار وزارتخانه قرار بدهند و در آن زمان می‌توان آن را در ارتقای تنزل فرهنگ جامعه مسئول بدانیم و آن را به صلابه بکشیم.

کارگردان نمایش «رستم و سهراب» خاطرنشان کرد: اگر وزارت فرهنگ پاسخگوی شاخص‌های فرهنگی کشور است؛ باید همه بودجه‌های فرهنگی در اختیار این وزارتخانه قرار بگیرد و در آن زمان می‌توان آن را در ارتقای تنزل فرهنگ جامعه مسئول بدانیم و آن را به صلابه بکشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز