خبرگزاری کار ایران

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه مطرح کرد:

درخواست ایران برای حضور خانواده بشار اسد در تهران

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۲۲۱

مذاکرات هسته‌ای ایران علیه هیچ کشوری در منطقه نخواهد بود ثانیاً فقط آنچه در جلسات مذاکرات هسته‌ای می‌گذرد، تعیین کننده نتایج مذاکرات خواهد بود

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان، با اشاره پیروزی‌های سوریه در مقابله با تروریسم تأکید کرد: این امر در نتیجه مقاومت ۴ ساله این کشور در سخت‌ترین شرایط و پایداری شخص بشار اسد است.

به گزارش ایلنا٬ حسین امیرعبداللهیان که با برنامه «من طهران» شبکه العالم گفت‌و‌گو می‌کرد٬ در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آمریکا تندی لهجه‌اش نسبت به بشار اسد را کاهش داده، گفت: اخباری که از کانال‌های دیپلماتیک در اختیار داریم، می‌گوید آمریکایی‌ها از برخی از دوستان ما در منطقه در خصوص سوریه فریب خوردند؛ برخی از دوستان منطقه‌ای ما وعده‌ها و اطلاعات غلطی به آمریکا می‌دادند مبنی بر اینکه یک هفته یا یک ماه دیگر بشار اسد سقوط می‌کند، که این اطلاعات با واقعیت‌های سوریه در تعارض بود.

وی افزود: در اولین دیدار پس از آغاز بحران سوریه در قاهره با «حسنین هیکل»(تاریخدان و اندیشمند برجسته عرب)، وی گفت که من با فهم عربی‌ام می‌گویم «بشار اسد» به دست تروریست‌ها و با این روش سرنگون نخواهد شد.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: اشخاصی که فکر می‌کنند با این روش‌ها می‌توانند بشار اسد را سرنگون کنند، نشان می‌دهند فهم صحیحی از جهان عرب و از درون سوریه ندارند.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: به نظر می‌آید آمریکایی‌ها پس از گذشت چهار سال از مساله سوریه به این واقعیت پی برده‌اند، اقدام‌هایشان در سوریه به نتایج مد نظر آنان منجر نشده است.. این نتیجه نزدیک شدن آمریکا به شناخت واقعی‌تر نسبت به اوضاع در سوریه است و اینکه آمریکا دریافت اشخاصی که ادعای مخالف بودن در سوریه دارند فاقد پایگاه و نفوذ و تاثیر گذاری در سوریه هستند، این نتیجه مقاومت ارتش سوریه در مدت چهار سال در سخت‌ترین شرایط است که نه تنها از هم نپاشید بلکه پیروزی‌های زیادی نیز کسب کرد و همچنین این امر در نتیجه پایداری شخص بشار اسد در زمینه مقاومت در برابر تروریسم است.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ما در مقطعی از آقای بشار اسد خواستیم همسر و فرزندانش برای استراحتی کوتاه به تهران بیایند اما پاسخ وی این بود که بشار و خانواده‌اش سوریه را ترک نمی‌کنند، و در تمام سختی‌ها تا پایان در کنار مردم سوریه باقی خواهند ماند؛ این مقاومت و پایداری در رهبری سوریه نیز موضوع مهمی است.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: حتی در خصوص مسائل منطقه‌ای پیام‌هایی را به طور مستقیم یا غیر مستقیم به بهانه مبارزه با تروریسم داعش، و حل سیاسی موضوع سوریه به جمهوری اسلامی ایران منتقل می‌نمایند.

وی تأکید کرد: اما سیاست جمهوری اسلامی ایران این نیست که در موضوع هسته‌ای به دنبال حل مسائل منطقه‌ای باشد چون حل این مسائل در منطقه انجام خواهد شد، و در قدم نهایی نیازمند حمایت سازمان ملل خواهد بود.

امیرعبداللهیان درباره طرح روسیه برای حل مساله سوریه، دیدار نمایندگان نظام و مخالفان با یکدیگر و نقش ایران در این زمینه گفت: ما از سال گذشته یک طرح چهار ماده‌ای را به سازمان ملل متحد ارائه کردیم.

معاون وزیرخارجه خاطرنشان کرد: اخضر ابراهیمی نماینده وقت سازمان ملل متحد در امور سوریه در مشورت با‌ بان‌کی‌مون، نسخه‌ای از طرح سیاسی ایران برای حل مساله سوریه را در اختیار کشورهای موثر مانند ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: تا زمان حاضر، گفتگوهایی برای پیگیری طرح سیاسی ایران در سطح سازمان ملل متحد و کشورهای منطقه و اروپایی داریم؛ یکی از مفاد طرح سیاسی ایران، بحثگفتگوی ملی است که شروع این گفتگوی ملی جدید قرار است با هماهنگی و میزبانی روس‌ها در مسکو در هفته آخر ژانویه انجام شود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در سفر اینجانب، آقای بوگدانف به عنوان نماینده پوتین در امور خاورمیانه ماموریت داشت گفتگو‌ها را در مسکو کلید بزنند

امیرعبداللهیان با اشاره به مشورت‌های نزدیک با مقام‌های روسیه درباره استمرار حمایت‌های همه جانبه از سوریه و تاکید به راهکار سیاسی به منظور خارج ساختن سوریه از بحران، اظهار داشت: سایر بندهای طرح سیاسی ایران در تعامل با بشار اسد رییس جمهور سوریه و دیگر گروه‌های سوری اعم از معارضین و حکومت و همچنین با سازمان ملل متحد در حال پیگیری است.

وی افزود: اخیرا آقای رمزی معاون دیمستورا درباره رایزنی بیشتر پیرامون نحوه پیگیری حل سیاسی سفری به تهران داشت که گفت‌و‌گوی مفصلی داشتیم، تقریبا به طور مستمر سرگرم تماس و رایزنی با دیمستورا هستیم.

وی درباره طرح‌های ایران و روسیه در این زمینه گفت: ما به آنچه در روسیه اتفاق می‌افتد با دوستانمان در مسکو هماهنگی و درباره جزییات آن بحثکردیم، در عین حال آقای بشار اسد توسط بوگدانف و جمهوری اسلامی ایران در جریان کلیات کار قرار گرفته، به این دلیل که لازمه هر گونه راهکار سیاسی آن است که حکومت سوریه در جریان باشد و برای تحقق آن راهکار همراهی کند.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: برای گفتگوی مخالفان در مسکو مشکلاتی وجود دارد و چند دستگی در میان آنان هست، یکی از نگرانی‌های ما آن است که بخش عمده معارضین که قرار است در مسکو جمع شوند، فاقد پایگاه و نفوذ و قدرت تاثیر گذاری در سوریه هستند. این‌‌ همان مساله‌ای است که می‌تواند برای مذاکرات مشکل ایجاد کند.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: لذا در گفت‌و‌گو با بوگدانف و مقام‌های روسی تلاش کردیم که به این سمت حرکت کنیم که افراد، گروه‌ها و جریان‌های موثر در آن نشست حضور یابند.

وی افزود: از دیدگاه آقای بشار اسد و حکومت سوریه این گفت‌و‌گو نه گفت‌و‌گوی حکومت و مخالفان بلکه گفت‌و‌گوی سوری سوری است. آنان معتقدند تمام اقشار و گروه‌های تاثیر گذار در سوریه اعم از مخالفان و جریان‌های موثر می‌توانند در این گفت‌و‌گو شرکت کنند لذا این را به عنوان شروع خوب می‌دانیم و معتقدیم هر چه بیشتر باید به راهکار‌های حل سیاسی در سوریه توجه شود.

امیرعبداللهیان درباره اینکه بشار اسد باید بخشی از راهکار مزبور باشد، گفت: از نظر تهران و مسکو اسد جزو محوری برای حل سیاسی در سوریه است، پرونده خلع سلاح شیمیایی سوریه نیازمند نظام پاسخگو بود، آقای اسد مسؤولانه در قبال خلع سلاح در سوریه اقدام کرد لذا نتیجه آن شد که نماینده دبیر کل در امور خلع سلاح شیمیایی سوریه و سازمان تخصصی ذی ربط تایید کردند که خلع سلاح شیمیایی سوریه انجام شد.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: هر گونه توافق و پیشرفت روند سیاسی در سوریه با آقای بشار اسد شروع خواهد شد اما برای پایان هر گونه روند سیاسی باید زمینه‌ای را فراهم کرد که مردم سوریه نسبت به آینده سیاسی کشورشان بتوانند تصمیم بگیرند. لذا پایان روند سیاسی سوریه بر عهده هیچ کشوری نخواهد بود بلکه بر عهده رای و نظر صریح و روشن مردم سوریه در فضایی آرام و منطقی و خالی از حضور تروریست‌ها در سوریه انجام خواهد شد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره اختلافات ایران و عربستان درباره مسائلی مانند سوریه، عراق و لبنان گفت: طی چند ماه گذشته در گفتگوهای دیپلماتیک با عربستان شاهد پیشرفت‌هایی بودیم ولی عربستان در برخی مسائل رفتارهایی از خود نشان داده است که خواست جمهوری اسلامی ایران نیست و این گونه رفتار‌ها باعثنگرانی در منطقه می‌شود.

وی افزود: این رفتار‌ها باید جای خود را به رفتارهایی بدهد که باعثهمدلی و وحدت در منطقه شود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: با این حال دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در نیویورک دیداری مثبت بود این دیدار یکی از گام‌های رو به جلو محسوب می‌شود و من نیز قبلاً به جده سفر کردم ودر دیدار با امیر «سعود الفیصل» حرف‌های خوبی از ایشان شنیدم.

وی افزود: پس از این دو دیدار مثبت که برای کشورهای منطقه نیز دارای آثار و پیامدهای سازنده‌ای بود، ما دعوتنامه‌ای کتبی از وزیر خارجه عربستان برای سفر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به ریاض با هدف بررسی مسائل منطقه‌ای و بین المللی دریافت کردیم و ما آماده فراهم کردن مقدمات سفر ظریف به عربستان بودیم و زمانی برای سفر ایشان تعیین شده بود که متأسفانه اظهارات رسانه‌ای تند و غیرمنتظره وزیر امور خارجه عربستان مانع آغاز این سفر شد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ما برنامه ریزی کرده بودیم که دیدار آقای ظریف و مسؤولان عربستانی دو سه هفته پس از عید قربان در ریاض برگزار شود، و من نیز در دیدارم با سعود الفیصل در جده از ایشان برای سفر به ایران دعوت کرده بودم که ایشان پذیرفتند ولی اظهارات غیرقابل قبول سعود الفیصل درباره سوریه باعثشد که ما در داخل کشور تحت فشار افکار عمومی قرار بگیریم. وزیر خارجه عربستان همچنان بر ضرورت دیدار با آقای ظریف تأکید دارد، و ما تلاش می‌کنیم که این دیدار در اولین فرصت مناسب تحقق یابد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سؤال که آیا آقای ظریف و سعود الفیصل با همدیگر دیدار خواهند کرد، اظهار داشت: عاملی باعثشد که این دیدار همچنان به تأخیر بیفتد و این عامل‌‌ همان کاهش قیمت نفت بود.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: انتظار کشورهای نفت خیز منطقه از عربستان و دیگر کشورهای نفت خیز این است که برای جلوگیری از آسیب دیدن کشورهای نفت خیز از کاهش قیمت نفت تلاش کنند و مانع تداوم تأثیر کاهش قیمت نفت در اقتصاد کشورهای نفت خیز شوند.

وی افزود: ما از کانال‌های دیپلماتیک به مسؤولان عربستان گفته‌ایم که با اتخاذ تصمیمات حکیمانه باید مانع سوء استفاده دشمنان منطقه و آسیب زدن آن‌ها به اقتصادِ رو به رشد کشورهای منطقه شوند.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: ما هم در چارچوب اوپک مذاکراتی را با مسؤولان عربستانی در دستور کار داریم و در آخرین جلسه اوپک مواضع ایران به روشنی بیان شده است و هم در مذاکره با مقامات کشورهای منطقه این پیام را به مسؤولان عربستان ارسال کرده‌ایم که باید سیاست درستی را که به نفع منطقه باشد، اتخاذ کنند.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: ما اخباری می‌شنویم که برخی کشورهای منطقه از طریق تبانی با کشورهای خارج منطقه در مقطع کنونی قیمت نفت را پایین آورده‌اند و ما از عربستان انتظار داریم که نقش اصلی خود را در مساله قیمت نفت برای کمک به کشورهای منطقه ایفا کند. متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد یک سری خطاهای استراتژیک در منطقه هستیم خطاهایی مانند حمایت و استفاده ابزاری از تروریسم برای تغییر اوضاع در سوریه و عراق و همکاری و همراهی سهوی یا عمدی با برخی از کشورهای خارج منطقه برای کاهش قیمت نفت و ضربه زدن به اقتصاد رو به رشد کشورهای منطقه.

امیرعبداللهیان همچنین درباره مسأله بازداشت شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت وفاق بحرین گفت: من در مراسم تحلیف آقای سیسی در قاهره، فرصتی پیدا کردم که با پادشاه بحرین گفت‌و‌گو کنم. در آنجا، پادشاه بحرین درباره شخصیت شیخ علی سلمان، حرف‌های مثبتی زد، من هم به ایشان گفتم که شما از این لحاظ که یکی از چهره‌های شاخص معارض، شیخ علی سلمان است که فردی متوازن و معتقد به راه حل دموکراتیک است، شانس آورده‌اید.

امیرعبداللهیان افزود: پادشاه بحرین تایید کرد که شیخ علی سلمان با روش‌های دموکراتیک کار را دنبال می‌کند؛ و حرف‌های مثبتی درباره شیخ علی سلمان زد. ما همچنین از ایشان شنیدیم که پادشاه بحرین، در حل سیاسی بحران بحرین و فاصله گرفتن از روش‌های مبتنی بر خشونت و شیوه‌های امنیتی در این کشور، جدی است.

«فراموش نکنیم که ابتدای بحران، عربستان سعودی با تانک وارد بحرین شد و همچنان تانک‌های نظامی عربستان سعودی در بحرین هستند»

وی ادامه داد: اتفاقی که در آنجا افتاد، اولا ثابت می‌کند که جریانات افراطی درون حاکمیت، قدرت را در دست دارند؛ و دیدگاه‌های پادشاه بر مبنای آنچه که من از زبان او مستقیم شنیدم، خیلی در بحرین اجرا نمی‌شود. ثانیا فراموش نکنیم که ابتدای بحران، عربستان سعودی با تانک وارد بحرین شد و همچنان تانک‌های نظامی عربستان سعودی در بحرین هستند.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: ثالثا، دستگیری معتدل‌ترین و دموکراتیک‌ترین شخصیت معارض در بحرین یعنی شیخ علی سلمان، نشان دهنده این است که بحران در بحرین عمیق و جدی است، و حکومت بحرین قادر به کنترل اوضاع نیست به همین سبب به این روش‌های خشونت آمیز روی آورده است.

وی خاطرنشان کرد: تصور ما این است که بحران بحرین، صرفا راه حل سیاسی دارد، به پادشاه بحرین اعلام کردیم که ما آماده‌ایم از ارتباط خودمان با دوستانمان در بحرین، برای کمک به گفت‌و‌گوی ملی موثر و واقعی بهره بگیریم، و بحرین می‌تواند از طریق سیاسی به صلح و ثبات و آرامش برسد.

امیرعبداللهیان گفت: اقداماتی که در پی دستگیری شیخ علی سلمان در بحرین شروع شد، به یقین در تعارض با امنیت بحرین و امنیت منطقه است و می‌تواند بحرین را وارد مرحله جدید کند که به نفع هیچ طرفی نخواهد بود و ما بر ضرورت آزادی فوری شیخ علی سلمان تاکید داریم، به دلیل تبعات منفی که این دستگیری می‌تواند داشته باشد. بحرین، متفاوت از کشورهای دیگری است که بتوان رهبران معارض و دموکراتیک آن را مدت‌ها در بازداشت نگه داشت و این بازداشت را تمدید کرد، بحرین جامعه‌ای نیست که بتوان با خشونت و با ارعاب بر مردمِ آن حکومت کرد. امیدوارم آنچه را که در حاشیه مراسم تحلیف آقای سیسی از پادشاه بحرین شنیدیم و اکنون خلاف آن را در بحرین مشاهده می‌کنیم، هر چه سریع‌تر در مسیر گفت‌و‌گوی ملی، واقعی و موثر قرار گیرد.

معاون وزیرخارجه کشورمان اظهار داشت: اخباری که از وضعیت در داخل بحرین داریم، اخبار خوبی نیست و در سطح منطقه مطالبی می‌شنویم که بازداشت شیخ علی سلمان باعثعصبانی شدن برخی گروه و افرادی شده است که معتقد به راهکار دموکراتیک هستند و آن‌ها تصور می‌کنند که برای دفاع از حقوق اولیه خودشان نمی‌توانند صرفا با روش‌های دموکراتیک کار را دنبال کنند. این چیزی است که ما هیچ‌گاه آن را توصیه نمی‌کنیم و همواره خواهان تداوم راهکار دموکراتیک هستیم اما بحرین، باید این اخبار و این هشدار‌ها را جدی بگیرد و با این رفتار‌ها، به دست تندروهای درون حکومت بهانه ندهد تا در جهت تقویت خشونت‌ها، اقدامی انجام ندهند.

امیرعبداللهیان درباره اوضاع عراق گفت: ما اولین کشوری بودیم که به محض سقوط موصل، همه گونه حمایت لازم را برای مقابله با تروریسم و داعش از عراق به عمل آوردیم. خوشبختانه، فتوای حضرت آیت الله سیستانی و مرجعیت، در کنار بسیج گسترد؟ مردم و درایت مقامات سیاسی و نیروهای مسلح عراق، پیروزی‌های چشم گیری را بدون مداخله آمریکا، برای مردم عراق رقم زد.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: امروزه در عراق شاهد هستیم که هیچ اقدام موثر و قاطعی از سوی آمریکایی‌ها صورت نگرفت. اخبار متواتری وجود دارد که در مناطقی، هواپیماهای آمریکایی، پکیج‌ها و بسته‌های سلاح و مواد غدایی پرتاب کردند که آن مناطق کاملا مناطق در اختیار نیروهای داعش و نیروهای تروریستی بوده است.

وی افزود: آنچه در عراق جریان دارد، حرکت رو به جلو، انسجام هر چه بیشترِ کرد، سنی و شیعه؛ جدیت مردم برای پاکسازی عراق از تروریسم است و گام‌های مهمی در این رابطه برداشته شده و ما اطمینان داریم که در آینده نه چندان دور، دامنه این پاکسازی‌ها به موصل هم خواهد رسید و این اقدام شوم داعش، شروع جدیدی برای عراق شد که با سرعت و گستردگی بیشتری، تروریسم را بعد از بیش از یک دهه، از عراق ان شاء الله به کلی پاکسازی کند.

امیرعبداللهیان درباره اوضاع یمن گفت: برای ما امنیت یمن مهم است، یمن تا پیش از این به مرکزی برای رشد قارچ گون؟ القاعده تبدیل شده بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌ها در یمن، با همه احزاب و همه گروه‌ها ارتباط دارد و با حکومت یمن هم ارتباط دارد، با حوثی‌ها و انصار الله هم ارتباط نزدیکی داریم.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: انصار الله و حوثی‌ها، در چند جبهه اقدامات موثری را در هماهنگی با حکومت و بخش‌های ذیربط یمنی و همه احزاب و گروه‌های تاثیرگذار در یمن انجام می‌دهند، اول مبارزه با فساد، فسادی که در سال‌های اخیر، مشکلات فراوانی برای یمن ایجاد کرده است. دوم، مبارزه با القاعده، به صراحت می‌گویم نه آمریکایی‌ها و نه دولت یمن، چه در زمان علی عبدالله صالح چه بعد از تحولات اخیر در یمن، به هیچ وجه قادر به مبارزه با القاعده در یمن نبودند.

وی تأکید کرد: علی رغم حضور نظامی آمریکا و پرواز پهبادهای آمریکا و هدف قرار دادن القاعده و برخی از جریان‌ها به طور همزمان، پیروزی و توفیقی در این زمینه کسب نکردند، مگر در مقطع اخیر، که حوثی‌ها و انصار الله با هماهنگی با حکومت و با به کارگیری همه قبایل، عشایر و جریان‌های موثر، توانستند ضرباتی کاری به القاعده در یمن وارد کنند.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: اقدام حوثی‌ها در مقابله با طرح شورای همکاری نبود، بلکه طرح شورای همکاری خلیج فارس، ناکارامدی‌های فراوانی داشت و در حوز؟ فساد و در حوزه القاعده و حوزه وحدت یمن مشکلاتی ایجاد کرده بود.

امیرعبداللهیان گفت: توافق صلح و شراکت که بین حوثی‌ها، احزاب مختلف یمنی و حکومت یمن منعقد شد، توافقی است که تکمیل کنند؟ طرح شورای همکاری خلیج فارس است آنچه امروز در یمن شاهد هستیم، پیش رفتنِ یمن به سمت ثبات، امنیت و همکاری و وحدت هر چه بیشتر است و از وحدتِ یمن، استقلال، تمامیت ارضی، حاکمیت یمن حمایت می‌کنیم و معتقد هستیم که این شیوه می‌تواند روند سیاسی در یمن را تسریع کند. حوثی‌ها به دنبال قدرت در یمن نیستند، آن‌ها همانند بسیاری از احزاب، گروه‌ها و قبایل به دنبال صلح و ثبات و امنیت کشورشان هستند. حوثی‌ها حتی در حالی که قادر بودند در پایتخت، اقدامات دیگری انجام دهند، بهترین اقدام را صلح و شراکت یافتند و این چیزی است که به نفع همه طرف‌ها در منطقه است.

معاون وزیر خارجه در خصوص روابط تهران و آنکارا گفت: این روابط حقیقتا راهبردی است، و علیرغم تفاوت دیدگاه در خصوص برخی موضوعات مرتبط با آینده سیاسی در سوریه، هیچ یک از طرفین اجازه ندادند که این موضوع به روابط راهبردی دو کشور، لطمه و صدمه‌ای وارد کند.

وی تأکید کرد: ما گفت‌و‌گوهای موثر و مفیدی را با دوستان ترکیه‌ای خود برای حل سیاسی در سوریه داشتیم که به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه و برخی تحولات، این گفت‌و‌گو‌ها مدتی به تعویق افتاد اما از ماه گذشته با سفر معاون وزیر خارجه و در پی آن سفر وزیر خارجه، از سر گرفته شد و ما توافق کردیم که نسبت به حل سیاسی در سوریه، مشورت‌های جدی منتهی به یک راهکار عملی را ادامه دهیم، در چارچوب مصالح منطقه و منافع مشترک تهران و آنکارا.

امیرعبداللهیان در خصوص اوضاع لبنان گفت: موضوع مهمی که در حال حاضر در عرصه لبنان مطرح است، انتخاب رییس جمهور برای این کشور است. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران، با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنیم.

وی تأکید کرد: انتخاب رئیس جمهور می‌تواند تکمیل کننده روند سیاسی باشد به ویژه در شرایط کنونی که بحثمبارزه با تروریسم مطرح است؛ انسجام و تکمیل روند سیاسی در لبنان به نفع این کشور و به نفع کل منطقه خواهد بود، در همین رابطه هم بود که جمهوری اسلامی ایران، هبه‌ای تسلیحاتی را به ارتش لبنان برای تقویت آن در مبارزه با تروریسم پیشنهاد داد.

امیرعبداللهیان گفت: فرانسه، تحرکات خوبی را برای رایزنی و مشورت برای انتخاب رئیس جمهور در لبنان دارد؛ اطلاع دارید بر اساس توافقی که در لبنان وجود دارد، رئیس جمهور در لبنان از بین مسیحی‌ها انتخاب خواهد شد و این هم یکی از انگیزه‌ها و عواملی است که فرانسه و حتی واتیکان، نسبت به انتخاب هر چه سریع‌ترِ رئیس جمهور در لبنان اهتمام دارند؛ ما تلاش می‌کنیم با توجه به ارتباطاتی که با دولت لبنان و حزب الله داریم، نسبت به تسریع در انتخاب رییس جمهور لبنان، رئیس جمهوری که مورد توافق همه طرف‌ها در لبنان باشد، کمک کنیم و این را به نفع لبنان و ثبات سیاسی این کشور و امنیت منطقه می‌دانیم.

امیرعبداللهیان در خصوص احتمال سفر مسؤول فرانسوی در وزارت خارجه فرانسه(ژیرو) به تهران گفت: احتمالا آقای ژیرو مجددا طی یک ماه تا چهل روز آینده، به تهران سفر کند. ژیرو تلاش دارد در جریان دیدگاه‌های ما و دیدگاه‌های عربستان سعودی و برخی کشورهای تاثیرگذار در این رابطه قرار بگیرد. البته ما ضمن اینکه حمایت‌های خودمان را برای تسریع در انتخاب رئیس جمهور(لبنان) دنبال می‌کنیم، همواره به دوستانمان در این کشور تاکید کرده‌ایم که این موضوع یک موضوع داخلی لبنان است و شایسته‌ترین جهات در تصمیم گیری در خصوص انتخاب رئیس جمهور در لبنان، مقامات سیاسی، پارلمانی و شخصیت‌های موثر لبنانی هستند.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: برخی نگرانی‌های کاذب و نادرست درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد و مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی خود به مناسبت میلاد پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) به این مساله اشاره کردند. این نگرانی‌های کاذب باعثتحرکات بین المللی برخی از کشورهای منطقه خصوصاً عربستان شد ولی واقعیت این است که اولاً مذاکرات هسته‌ای ایران علیه هیچ کشوری در منطقه نخواهد بود ثانیاً فقط آنچه در جلسات مذاکرات هسته‌ای می‌گذرد، تعیین کننده نتایج مذاکرات خواهد بود و این مسائل حاشیه‌ای و تحرکات صهیونیست‌ها کمترین تأثیر را در نتایج مذاکرات هسته‌ای خواهد گذاشت و مجموعه عواملی در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد که اگر این عوامل به نتیجه برسد، نتایج مذاکرات تعیین خواهد شد.

وی افزود: حقیقت اینست که برخی طرف‌های مذاکره کننده علاقمند هستند که نوعی ارتباط بین مساله هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای ایجاد کنند و از این طریق مذاکراتی را با ایران درباره مسائلی مانند سوریه آغاز کنند ولی قضیه روشن و مشخص این است که ما فقط درباره موضوع هسته‌ای مذاکره خواهیم کرد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: به عبارت دیگر مذاکرات هسته‌ای و نتایج این مذاکرات جدا و منفکّ از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل منطقه است و صراحتاً اعلام می‌کنم که ما هیچ گونه معامله و زد و بندی در خصوص مسائل منطقه‌ای با استفاده از ظرفیت مذاکرات هسته‌ای نخواهیم داشت و معتقدیم که مسائل منطقه باید در درون منطقه و با کمک همه اهل منطقه حل و فصل شود.

امیر عبداللهیان گفت: آمریکایی‌ها حتما به دنبال این هستند که با استفاده از فرصت گفتگویی که در چارچوب مذاکرات هسته‌ای فراهم می‌شود وارد موضوعات منطقه‌ای نیز شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز