خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نشست کمیسیون تلفیق:

اگر مجلس بودجه را بررسی نکند حادثه‌ای رخ نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۸۵۷

قیمت نفت در لوایح بودجه به هر میزان که واقعی تر باشد بهتر است و به طور حتم کارگروه مشترک دولت و مجلس باید سناریوهای مختلفی را در این رابطه بیاندیشد تا برای دولت در سال آینده مشکلی ایجاد نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه در شرایط کنونی بخش تولید اکثر استان‌ها بیش از ۳۸ درصد دچار رکود هستند از این رو در لوایح بودجه باید به موضوع سرمایه در گردش بخش تولید و افزایش سرمایه بانک‌ها توجه شود تا در ‌‌نهایت رونق تولید محقق شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در نشست کمیسیون تلفیق در رابطه با میزان اختصاص درآمدهای نفتی و گازی به صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه سال ۹۴ گفت: براساس قانون هر سال حدود ۳ درصد به ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی و گازی که به صندوق توسعه ملی واریز می‌شد اضافه می‌شود که این میزان در سال آینده به حدود ۱۲ درصد می‌رسید اما اخیرا دولت نامه‌ای را به رهبر معظم انقلاب ارسال کردند و در این نامه ضمن تشریح وضعیت کنونی بازار نفت درخواست کرده بودند که تنها ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی و گازی به صندوق توسعه ریخته شود.

رئیس مجلس ادامه داد: در این رابطه اخیرا رهبر معظم انقلاب فرمودند مجلس با دولت در رابطه با میزان واریزی درآمدهای نفتی به صندوق توسعه همراهی کنند و من هم پیشنهاد می‌دهم که مجلس با دولت همکاری کرده و تنها ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه واریز شود و مازاد این اعتبارات برای امور مربوطه در بودجه ریخته شود.

وی با اشاره به ساختار جدید کمیسیون تلفیق برای بررسی بودجه ۹۴ گفت: امیدوارم به صورتی عمل شود که ساختار جدید موفق باشد و در ‌‌نهایت یک بودجه واقعی به دست بیاید از طرفی دیگر امیدوارم با تلاش اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۴ به موقع به صحن علنی ارجاع شود زیرا مدت زمان بررسی لایحه بودجه در این کمیسیون حدود ۱۵ روز است بنابراین اعضای کمیسیون تلفیق باید زمان را به صورتی تقسیم‌بندی کرده تا کلیات و اجزای بودجه به موقع بررسی و تصویب شود.

دکتر لاریجانی با اشاره به اهمیت مقوله انضباط برای حضور نمایندگان در کمیسیون تلفیق افزود: اعضای کمیسیون تلفیق باید این موضوع را به عنوان یک وظیفه مهم در نظر بگیرند زیرا شرایط کشور به ویژه در حوزه اقتصادی نیاز به دقت نظر دارد از این رو باید وقت اعضای کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه صرف مسائل مهم‌تر شود تا در بودجه سال ۹۴ یک سمت و سوق روشنی به کشور بدهیم البته در بودجه جاری قدرت مانور زیادی وجود ندارد و با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد از بودجه اعتبارات جاری است نباید آن را در لایحه بودجه سال ۹۴ افزایش داد.

وی ادامه داد: در این رابطه البته در زمان لوایح بودجه دستگاه‌های مختلف پیشنهادهایی را مطرح می‌کنند که این موضوع موجب افزایش جاری می‌شود از این رو اعضای کمیسیون تلفیق و تمام نمایندگان باید توجه داشته باشند که نباید زمان باقی مانده را صرف این امور کنند٬ همچنین این موضوع قابل اهمیت است که نباید وقت زیادی را صرف بررسی تبصره‌های بودجه گذاشت.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه تمام زمان کمیسیون تلفیق باید صرف ارائه ابتکارات جدید برای گنجاندن در لایحه بودجه سال ۹۴ شود افزود: به طور حتم باید بودجه به صورت واقعی دیده شود از این رو اگر بین تصویب بودجه تا تحقق اعتبارات حدود ۱۰ درصد اختلاف وجود داشته باشد این موضوع قابل اغماض است اما اگر این اختلاف به بیش از ۳۰ درصد برسد نشان دهنده واقعی نبودن بودجه است.

دکتر لاریجانی ادامه داد: از طرف دیگر اعضای کمیسیون تلفیق در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ عملا باید دو سناریو را طراحی کنند به طوری که سناریوی اول براساس شرایط فعلی و سناریوی دوم در راستای به نتیجه رسیدن گفتگوهای بین المللی باشد اما قطعا سناریوی پایه باید براساس شرایط فعلی تدوین شود البته در رابطه با سناریوی دوم هم باید برنامه‌ریزی و تصمیم گیری شود تا در صورت تحقق این شرایط، اعتبارات اضافی در چه بخش‌هایی مصرف شود از این رو باید لیست پروژه‌های عمرانی مشخص شده تا مثلا اگر حدود ۱۰ میلیارد دلار به اعتبارات اضافه شد بدانیم که این منابع را می‌خواهیم در کجا صرف کنیم.

وی افزود: در شرایط فعلی مجلس باید بودجه را به گونه‌ای تنظیم کند که این اقدام علامتی را به طرف مقابل بفرستد که براساس آن به طرف غربی بفهماند که ایران خود را آماده تمام شرایط کرده است از طرفی دیگر باید به این موضوع توجه داشت که تنظیم بودجه مشکل جدیدی را برای مردم ایجاد نکند به طور مثال در تنظیم این لایحه نباید در موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها شوک جدیدی ایجاد شود همچنین در تنظیم این لایحه و در رابطه با اختصاص اعتبارات پروژه‌های عمرانی باید رفتار مجلس و دولت نشان دهنده رونق تولید باشد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در سیگنال‌های ارسال شده باید رونق تولید مشهود باشد تا در ‌‌نهایت اعتبارات به سمت تولید رود از طرفی دیگر موضوع اعتبارات بخش دفاع در لایحه بودجه دارای اهمیت بسیاری است همچنین اقدامات مجلس و دولت بر موضوع لایحه بودجه باید به نحوی نشان داده شود که کشور در شرایط جدید در صورت اتخاذ تحریم‌های جدید علیه ایران عکس‌العمل مناسبی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه قطعا باید در رابطه با میزان قیمت نفت در لایحه بودجه سال ۹۴ کارگروهی ایجاد شود گفت: در سفری که اخیرا به کشورهای منطقه داشتم آن‌ها قیمت نفت در لوایح بودجه خود را حدود ۶۰ دلار تعیین کردند البته قیمت نفت در لوایح بودجه به هر میزان که واقعی‌تر باشد بهتر است و به طور حتم کارگروه مشترک دولت و مجلس باید سناریوهای مختلفی را در این رابطه بیاندیشد تا برای دولت در سال آینده مشکلی ایجاد نشود.

دکتر لاریجانی افزود: قطعا در سال آینده در رابطه با اعتبارات معجزه نخواهیم داشت و نمایندگان نباید تلاش کنند که در بودجه عدد بزرگ یا اعداد بزرگ را وارد کنند از طرف دیگر براساس بررسی‌های انجام شده بودجه سال آینده کشور حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است که از این میزان حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به بخش عمران اختصاص داده می‌شود البته دولت و مجلس در رابطه با حوزه عمران و اعتبارات پیرامونی آن باید راه‌های بیشتری را بیاندیشد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی در این رابطه دو راه وجود دارد اولین راه این است که دولت برای برخی امور مانند راه‌های روستایی از بودجه سالیانه اعتبارات مورد نظر را اختصاص دهد ولی قطعا برخی از پروژه‌ها و امور قابل واگذاری است که این موضوع در سال گذشته در بودجه دیده شد از این رو با توجه به کمبود منابع اعتباری باید پروژه‌ها به بخش‌های دیگر واگذار شود تا طرح‌ها بر زمین نماند البته در این رابطه برخی بانک‌ها برای اجرا، تکمیل و سپس واگذاری پروژه‌های عمرانی اعلام آمادگی کردند که در این حوزه باید کمیته‌ای ایجاد شود.

رئیس مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه اقتصاد کشور در شرایط کنونی دولتی است به این موضوع باید توجه کرد تا وقتی بخش عمران رونق نیابد، بخش خصوصی هم راه نمی‌افتد.

وی با اشاره به اهمیت تحقق اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه سال ۹۴ افزود: رهبر معظم انقلاب در چند وقت گذشته و حتی اخیراً بار‌ها فرمودند که در بودجه سالیانه باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی لحاظ شود که این موضوع قطعا یک وظیفه شرعی و قانونی بر عهده نمایندگان است که در این رابطه نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق باید برنامه ریزی مناسبی را انجام دهند.

دکتر لاریجانی با اشاره به اهمیت وارد کردن مقوله معادن در لایحه بودجه سال ۹۴ افزود: قطعا در حوزه معادن باید در جهت رونق این حوزه تلاش ویژه‌ای شود زیرا اگر معادن رونق پیدا کند می‌توان خیلی سریع در این حوزه به تولید رسید از این رو مجلس و دولت باید در این رابطه کارگروهی را برای بررسی دقیق و سریع تشکیل دهند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه برای مشارکت بانک‌ها در طرح‌های عمرانی نیازمند تشکیل کارگروهی هستیم تصریح کرد: در مقوله صادرات نیز باید در مجلس و دولت برنامه ریزی مناسبی انجام شود زیرا تحول اقتصاد در گرو افزایش صادرات است همچنین در رابطه با مسائل کشاورزی و تأمین آب برای این حوزه باید در لایحه بودجه تمهیداتی برای توسعه آبیاری تحت فشار و اجرای سیستم‌های گلخانه‌ای اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات بانکی باید به سمت تولید برود گفت: متأسفانه در شرایط کنونی بخش تولید اکثر استان‌ها بیش از ۳۸ درصد دچار رکود هستند از این رو در لوایح بودجه باید به موضوع سرمایه در گردش بخش تولید و افزایش سرمایه بانک‌ها توجه شود تا در ‌‌نهایت رونق تولید محقق شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اهمیت حضور شرکت‌های مادر در پروژه‌های عمرانی گفت: قطعا این موضوع قابل تأمل و برنامه‌ریزی است که برخی شرکت‌های مادر مانند شستا و بنیاد مستضعفین که امکانات خوبی دارد در کارهای عمرانی شرکت کنند البته در این حوزه باید کارگروهی تشکیل و این موضوعات را پیگیری کند.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه نفت و گاز به ویژه پروژه‌هایی مانند پارس جنوبی و مخازن مشترک در لایحه بودجه سال ۹۴ باید فکر مناسبی اندیشیده شود تصریح کرد: از طرفی دیگر موضوع بنیه دفاعی و موضوع اعتبارات مناسب هم از اهمیت زیادی برخوردار است البته در این رابطه برخی نمایندگان پیشنهاداتی را مطرح کردند که باید بررسی شود همچنین در موضوع سهام عدالت نیز باید مجلس و دولت به نحوی این حوزه را سامان دهند تا منابع و صنایع و کارخانجات در جهت اهداف اصلی آن حرکت کنند زیرا در شرایط کنونی این شرکت‌ها کارایی مناسبی را ندارند و تولید منابع نمی‌کنند از این رو بااصلاح امور باید این بخش‌ها به سمت درآمدزا شدن حرکت کنند.

رئیس مجلس بر لزوم هماهنگی مجلس و دولت برای اجرای برخی از موضوعات مهم مانند هدفمند کردن یارانه‌ها تأکید کردو گفت: قطعا در موضوعی مانند هدفمند کردن یارانه‌ها مجلس و دولت در لایحه بودجه سال ۹۴ باید به توافق برسند از این رو اگر دولت نمی‌تواند در جهت اجرای فازهای جدید این قانون حرکت کند نباید الزامی از سوی مجلس مطرح شود.

دکتر لاریجانی با اشاره به اجرای پروژه‌های راه آهن به ویژه از طریق فاینانس٬ تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بار‌ها در رابطه با توسعه خطوط راه آهن در کشور توصیه‌های زیادی را داشته‌اند از این رو باید با برنامه ریزی از سوی دولت و مجلس عقب ماندگی‌ها در این حوزه رفع شود البته آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی به دنبال ابتکارات جدیدی است تا پروژه‌های راه آهن در کشور به ویژه راه آهن شمال، جنوب، شرق و غرب از طریق فاینانس اجرایی شود.

وی با اشاره به اهمیت توجه مجلس و دولت به بخش فرهنگ به ویژه فرهنگ دینی گفت: خوشبختانه در سال گذشته و در لایحه بودجه مجلس توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته و قطعا در بودجه سال ۹۴ هم باید توجه ویژه‌ای در این رابطه شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در گذشته هر مصوبه‌ای که در کمیسیون تلفیق به تصویب می‌رسید در رسانه‌ها بازگو می‌شد که این اقدام انتظاراتی را برای مردم ایجاد می‌کرد از این رو اعضای کمیسیون تلفیق باید توجه داشته باشند که نحوه انعکاس مطالب، شرایط شلوغی را از لحاظ تبلیغی در کشور ایجاد نکند.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه طرح ابتکارها و پیشنهادها جدید در لایحه بودجه سال ۹۴ بسیار با اهمیت است افزود: قطعا اگر مجلس بودجه را بررسی نکند هیچ حادثه‌ای رخ نمی‌دهد اما این موضوع دارای اهمیت است که باید ابتکارات جدیدی از سوی نمایندگان مطرح شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز