خبرگزاری کار ایران

ظریف:

محور مذاکرات با آمریکا مسائل هسته‌ای است / حضورم در ژنو یک روزه است

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۳۱۴

روز چهارشنبه با جان کری در ژنو دیداری خواهیم داشت که در رابطه با همه موضوعات در مسئله هسته ای و فقط هم هسته ای در دستور کار است و اینکه می شود مذاکرات را تصریح کرد و رو به جلو برد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه مذاکرات ایران و ۱ + ۵ فقط در موضوع هسته‌ای است٬ تاکید کرد: حضور من در ژنو در خصوص مذاکرات هسته‌ای فقط یک‌روزه است اما حضورم در اروپا بستگی به سایر برنامه‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک خود با وزیر امور خارجه قبرس که پیش از ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد٬ در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص دیدارش با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در روز چهارشنبه٬ گفت: در روزهای آینده، معاون وزیر امور خارجه روسیه به تهران می‌آیند٬ بنده نیز با ایشان ملاقات خواهم داشت و در خصوص مذاکرات هسته‌ای و نقشی که ما از دوستان روس انتظار داریم ایفا کنند، ‌گفتگو خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همین طور مذاکرات خوبی را با دوستان چینی داشته ایم و در آینده نزدیک این مذاکرات را در تهران ادامه خواهیم داد. در هفته‌های گذشته معاون وزیر خارجه چین در تهران بوده است و مذاکرات بسیار خوبی با ایشان داشتیم و در آینده نزدیک مذاکراتی با وزیر امور خارجه چین در این زمینه خواهیم داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: با سایر اعضای ۱ + ۵ که دارای روابط سیاسی هستند٬ روابط خوبی چه در تهران و چه در پایتخت‌های آنها داشته‌ایم. در ژنو نیز با سایر اعضای ۱ + ۵ دیدارهایی خواهیم داشت٬ مشکل ما با ایالات متحده به دلیل اینکه رابطه سیاسی بین دو کشور نیست، این است که مذاکرات در حوزه هسته ای محدود به حاشیه مذاکرات ۱ + ۵ می شود و به همین دلیل است که گاهی اوقات شاید رنگ بیشتری نسبت به سایر مذاکرات داشته باشد.

وی با بیان اینکه مذاکرات ایران و آمریکا محدود به مسئله هسته‌ای است٬ یادآور شد: این یک روند ویژه ای را دنبال می کند و به همین دلیل نیز شما آنقدر که در مورد مذاکرات بنده و یا معاونانم با همتاهای آمریکایی می‌شنوید، بیشتر از سایر اعضا است چرا که با دیگر اعضا مذاکرات به صورت عادی ادامه دارد. روز چهارشنبه با جان کری در ژنو دیداری خواهیم داشت که در رابطه با موضوعات در محور مذاکرات هسته‌ای در دستور کار است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: مذاکرات ما با آمریکا استثنائی است و استثنائی هم می‌ماند و محدود به هسته‌ای است و باید دید چقدر موثر است. میزان مفید بودن آن را تحت بررسی داریم و مو باید دید تا چه میزان مذاکرات برای رسیدن به راه حل مفید است.

وی در باره میزان حضورش در ژنو بیان کرد: حضور بنده در ژنو تنها برای این مذاکرات است اما اینکه چقدر در اروپا حضور داشته باشم بستگی به سایر برنامه هایم دارد. برنامه‌های دیگری در اروپا بعد از این مذاکرات خواهم داشت و مذاکرات در حاشیه یک سفر بنده به اروپا است که برنامه های دیگری نیز برای این سفر تدارک شده است و میزان حضور بنده در ژنو و اروپا بستگی به سایر برنامه ها دارد.

ظریف ادامه داد: موضوع هسته ای تنها روز چهارشنبه از حضور من در اروپا را به خود اختصاص می دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز