خبرگزاری کار ایران

با صدور بیانیه‌ای؛

بیست‌وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی به کار خود پایان داد

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۷۷۳

شرکت کنندگان تمامی اشکال تجاوزات صهیونیستی به ملت صبور، مقاوم شجاع فلسطین، به ویژه تلاش‌های آنها برای تخریب مسجد الاقصی و خانه‌های فلسطینیان در قدس و یهودی‌سازی آن را از طریق تغییر قومیتی در سرزمین فلسطین و محاصره این ملت غیور در غزه محکوم می‌کنند

یست‌وهشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی پس از سه روز نشست با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

به گزارش ایلنا، متن بیانیه پایانی بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به شرح زیر است:

«الحمد لله رب العالمین والصلاة والسلام علی سید خلقه محمد و آله الطاهرین و صحبه المیامین ومن تبعهم بإحسان إلی یوم الدین.

با یاری خداوند متعال، و به مناسبت هفته وحدت اسلامی در سالروز میلاد رسول گرامی اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی را در روزهای ۱۷-۱۹ برابر با ۷-۹ ژانویه ۲۰۱۵ با حضور صدها تن از شخصیت‌های دین و نخبگان علمی از جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای جهان برگزار کرد. در این دوره از کنفرانس، موضوع «امت واحد اسلامی، چالش‌ها و راه‌کارها»، مورد برسی قرارگرفت وهمچنین شرکت کنندگان توفیق دیدار با مقام معظم رهبری، حضرت امام خامنه‌ای را یافتنه و به فرمایشات ارشادی ارزشمند گوش فرا دادند و ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، با سخنرانی خود، این دوره از کنفرانس را افتتاح کردند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس، در مدت سه روز و طی ۱۵ نشست و از طریق ارائه بیش از یکصد پژوهش و سخنرانی به بررسی موضوع آن پرداختند. علاوه بر این، شرکت کنندگان براساس تخصص‌هایشان به بررسی آخرین تحولات حوزه تجارت، مسائل جوانان و دانشجویان، احزاب سیاسی، زنان، دانشگاهیان و رسانه در چارچوب کمیته‌های تخصصی مستقل پرداخت و همچنین در قالب کمیته " المساعی الحمیده " و نشست مجمع عمومی و کمیته ویژه اتحادیه جهانی علمای مقاومت " بحران‌های در جهان اسلام را با هدف یافتن راهکارهای واقعی برای آن، بحثو تبادل نظر گذاشتند.

بیست وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی، در پایان نشست‌هایش توصیه‌های زیر را صادر کرد:

یک: شرکت کنندگان براساس مسلمات قرآن کریم و سنت شریف نبوی تأکید کردند که اسلام همه اهل قبله را شامل می‌شود و دلیل آن شهادتین است که جان، مال و آبروی گوینده آن را در امان قرار می‌دهد و تقریب بین مذاهب اسلامی را راهی مهم برای تحقق وحدت امت در حوزه‌های مختلف دانستند و اعلام داشتند که منتسبان تمامی مذاهب اسلامی که به ارکان اسلام و اصول ایمان باور دارند و هیچ یک از بدیهیات آن را انکار نمی‌کنند، در دایره امت واحده اسلامی قرار می‌گیرند و جان آنها یکسان است وکوچکترین آنان در شمول ذمه آنها قرار می‌گیرد و در برابر غیر خود، متحد هستند و برای تحقق اهداف والای اسلامی با یکدیگر همکاری می‌کند و اینکه نباید اختلافات سیاسی از اختلافات عقیدتی، تاریخی یا فقهی سوء استفاده کنند و انگیختن فتنه‌های طایفه‌ای یا نژادی، فقط به دشمنان اسلام خدمت می‌کند و طرح‌های مکارانه‌شان را عملی می‌سازد و اشغال‌گری‌های کینه توزانه سرزمین‌های اسلامی را که باید با تمامی ابزارها با آن مبارزه کرد، تقویت می‌کند.

دو: شرکت کنندگان تمامی اشکال تجاوزات صهیونیستی به ملت صبور، مقاوم شجاع فلسطین، به ویژه تلاش‌های آنها برای تخریب مسجد الاقصی و خانه‌های فلسطینیان در قدس و یهودی‌سازی آن را از طریق تغییر قومیتی در سرزمین فلسطین و محاصره این ملت غیور در غزه محکوم می‌کنند جهاد ملت قهرمان فلسطین و مقاومت دلیرانه آنان را گرامی می‌دارند و از تلاش‌های برای صلح گروه‌های مختلف فلسطینی و اتحاد آنها حمایت و بار دیگر بر ضرورت تحقق حقوق مشروع ملت فلسطین و در رأس آنها حق تعیین سرنوشت و برپایی دولت مستقل آنها در تمامی سرزمین‌های فلسطینی به پایتختی قدس شریف و حق بازگشت به وطنشان تأکید می‌کنند، همچنانکه به ندای امام خامنه‌ای حفظه الله در ضرورت مسلح ساختن ملت‌مان در کرانه باختری با هدف حمایت از مسئله مقاومت فرا می‌خوانند و محاکمه صهیونیست‌های جنایتکار و مجازات آنها در ازای جنایات جنگی و جرائم ضد انسانی‌شان، را از جامعه بین المللی می‌خواهند.

سه: شرکت کنندگان ضمن اعلام مقاومت به عنوان حق مشروع ملت‌ها، تمامی انواع تروریسم فردی یا گروهی یا دولتی که توسط برخی از کشورها تحت پوشش جهانی سازی دموکراتیک کردن کشورهای انجام می‌شود و در سطح اسلامی و جهانی محکوم است را تقبیح و حمایت خود را از مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان، اعلام کردند.

چهار: شرکت کنندگان با هدف تحقق وحدت اهل قبله و تقریب پیروان مذاهب اسلامی، تمامی مسلمانان را به احترام به یکدیگر و پرهیز از بحثو مناقشه در مسائل مورد اختلاف و سپردن آن به بحث‌های علمی علما و کارشناسان و عدم اهانت و افترا به اتباع سایر مذاهب اسلامی فرا می‌خوانند. همچنین آنها بر عدم جواز هر شکلی از انواع توهین‌های لفظی یا عملی به مسائل مورد احترام هر یک از مذاهب اسلامی که به طور ویژه شامل اهل بیت علیهم السلام، همسران پیامبر مکرم اسلام(ص)، صحابه بزرگوار یا امامان مسلمانان می‌شود، و عدم جواز تخریب مساجد و عبادتگاه‌ها و همچنین حسینیه‌ها، تکایا و مراقد بزرگان تأکید کردند. در این راستا، شرکت کنندگان فتوای تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای را در خصوص تحریم اسائه ادب به شخصیت‌های بزرگ مذاهب اسلامی و اهانت به همسران نبی مکرم اسلام که مورد استقبال گسترده علمای امت و محافل دینی والازهر شریف واقع شد را ارج نهادند.

پنج: شرکت کنندگان تأکید کردند که امت اسلامی با چالش‌های بزرگی مواجه است که عقیده، شخصیت، فرهنگ، ارکان وجودی و نقش تمدن آن را نشانه گرفته است و در معرض توطئه‌هایی قرار دارد که گستستگی جغرافیائی، زبانی، ملی، مذهبی و حتی تاریخی آن را نشانه رفته است، همانطور که تلاش می‌کند آن را در حوزه‌های اجتماعی، علمی، اقتصادی و نظامی و… عقب و از اسلام دور نگه دارد و در قدرت خود برای مقابله با مشکلات حیاتی مستحدثه شک کند و می‌کوشد رفتارهای مادی منحرف از دین ووابستگی به غرب و تمایل به آن را در میان مسلمانان گسترش دهد و جهان اسلام را به جنگ‌های طایفه‌ای و قومی مشغول نگه دارد تا از مسیر مقاومت منحرف شود و این چیزی است که در رفتار گروه‌های تکفیری مسلح در نقاط مختلف جهان اسلام و همچنین در تضعیف تعلیم و تربیت اسلامگرایان و تشکیک در قدرت آن در به فروش واداشتن امت و نفوذ در رسانه‌های اسلامی از طریق اشاعه روحیه شکست و فرمانبرداری و سقوط اخلاقی آن مشهود است تا در طوفان فتنه‌ها به وظیفه خود در آگاهی بخشی و بنای شخصیت با ثبات اسلامی عمل نکند.

شش: شرکت کنندگان بر این باورند که نیاز شدید به طراحی برنامه‌های تفصیلی برای تحقق تقریب بین مذاهب اسلامی در حوزه‌های زیر احساس می‌شود:

الف – ارتقای سطح آگاهی مسلمانان در حوزه‌های مختلف و به ویژه در حوزه فهم اسلام و تعالیم و اهداف آن و فهم واقعیت‌ها در سطوح مختلف

ب – درخواست از کشورهای اسلامی برای اجرای شریعت اسلامی در تمامی حوزه‌های زندگی.

ج – آغاز فرایند آموزشی و تربیتی در نواحی مختلف امت اسلامی بر اساس آموزه‌های اسلامی

د – استفاده مفید از امکانات سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی و توانمندی‌های علمی امت و کاربست آن در تحقق اهداف بزرگ و مقاومت در برابر چالش‌ها.

ه - کمک به اقلیت‌های اسلامی در کشورهای مختلف جهان برای حفظ هویتشان واقامه شعائر دینی و تقویت نقش آنها در جامعه در عین رعایت حقوق غیر مسلمانان در جوامع اسلامی.

و – تربیت نسل اسلامی براساس فرهنگ مقاومت و عزت و ایجاد ساختار آینده نگرانی بهتر با تاکید بر نقش مثبت زنان و جوانان و سایر گروه‌های جامعه.

هفت: شرکت کنندگان از طریق راه‌های زیر به نوآوری در حوزه‌های اندیشه‌ای که به تقریب بینجامد، فرا می‌خوانند:

۱ - گسترش اندیشه اعتدال در فهم شریعت برگرفته از کتاب و سنت شریف نبوی.

۲ - توجه به اولویت‌های فقهی و آگاهی نسبت به مقتضیات و خواسته‌های و در نظر داشتن شرایط متغیر در صدور احکام شرعی.

۳ - توجه به مقاصد ثابت شریعت و ویژگی‌های عمومی اسلام.

۴ - احیای علوم تطبیقی و علوم اختلافی

۵ - توجه به توسعه اندیشه تقریبی در پژوهش‌ها و مطالعات مختلف و به ویژه فقهی.

هشت: شرکت کنندگان در سطح عملیاتی پیشنهادهای زیر را ارائه کردند:

۱ - توسعه منطق گفتگو بین مسلمانان بر اساس پایه‌های شرعی

۲ - تقویت فعالیت‌های کمیته «المساعی الحمیده» و کمیته‌های فرعی آن برای تحقق آشتی میان مسلمانان و حل بحران‌های آنها و وساطت بین دولت‌ها و ملت‌ها و گروه‌های مختلف برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و دستیابی یک راه حل اسلامی مسالمت‌آمیز درباره مشکل سوریه و بحرین وعراق و میانمار و سایر حوزه‌های اختلاف.

۳ - تقویت مطالعات تقریبی در دانشگاه‌ها از طریق گشایش گروه‌های دانشگاهی در این تخصص و افزایش پیام‌های علمی و توسعه مبادله تخصصی علمی.

۴ - تنظیم فتوا بر اساس ضوابط مورد تأیید انجمن‌ها و منابع فقهی

۵ - تشکیل کمیته‌ای از حقوقدانان که حقوق آسیب دیدگان افراط و تکفیر و تروریسم را پیگیری کند.

۶ - تشکیل کمیته‌های از متفکران که به ارائه برنامه‌ها و طرح‌هایی برای ضامنت سلامت خانواده مسلمان و دفاع از حقوق آن و به ویژه حقوق زنان و کودکان براساس ارزش‌های انسانی و شریعت نبوی بپردازد.

نه: شرکت کنندگان در کنفرانس اعلام می‌دارند که تقریب به معنی تعصب مذهبی یا کوشش برای تبلیغ یک مذهب در میان پیروان مذهب دیگر نیست و آنچه را که برخی طرف‌ها به عنوان کوشش شیعه کردن اهل سنت یا سنی کردن شیعیان ترویج می‌کنند، بیشتر به قصد فتنه انگیزی و مفسده‌جویی میان مسلمانان و گسترش اختلاف میان امت است.

ده: کنفرانس وحدت اسلامی، جهان اسلام و ملت‌های منطقه را به اتحاد در مقابله با جنبش‌های افراطی و تکفیری و حمایت از مقاومت مردمی در عراق و سوریه تا استقرار امنیت در این دو کشور فر می‌خواند.

یازده: شرکت کنندگان به همکاری برای یاری آوارگان و آسیب دیدگان از گروه‌های افراطی و تکفیری در مناطق مختلف جهان اسلام به ویژه سوریه و عراق فرا می‌خوانند.

دوازده: شرکت کنندگان در کنفرانس، خواهران مسلمانی را که از توانائی علمی برخوردارند، به همکاری برای موفقیت دعوت به تقریب فرا می‌خوانند و از ایشان می‌خواهند که نقش فعالتری در کنفرانس‌های وحدت اسلامی و گسترش آگاهی تقریبی میان جوامع اسلامی داشته باشند.

سیزده: شرکت کنندگان در کنفرانس معتقدند که مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی – طی روند فعالیتش که نزدیک به ۳۰ سال به طول انجامیده است – با استفاده از تمامی ابزارهای موجود، نقش مهمی در تحقق موادی که بیشتر ذکر آن رفت، ایفا کرده است. امید است برخی از موانع و نواقصی که مانع از تسریع در تحقق اهداف مطلوب می‌شود، برطرف شود.

چهارده: کنفرانس وحدت اسلامی از شورای عالی و مجمع عمومی می‌خواهد به بررسی ارزیابی‌های کمیته‌ها و توصیه‌های آنان و توصیه‌های کمیته‌های دائمی مجمع عمومی و اتحادیه‌های جهانی علمای مقاومت بپردازد.

پانزده: شرکت کنندگان کنفرانس پیروزی‌ها و گام‌های موفقیت آمیز ملت های اسلامی در بیداری را شادباش گفته و همگان را به حمایت مادی و معنوی از خلق‌های ستم دیده به ویژه مردم فلسطین و میانمار را فرا می‌خوانند.

شانزده: شرکت کنندگان کنفرانس به جهاد مردم ایران و رهبری آن را در راه اجرای شریعت خدا در عرصه های مختلف زندگی درود می فرستند و هرگونه توطئه علیه این روند را محکوم می سازند همچنان که حمایت خود را از موضع جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد توانایی هسته ای برای اهداف مسالمت‌آمیز را اعلام می دارند و هرگونه روش های پیچیده برای منع بهره گیری از حقوق مشروعی را که پیمان‌ها و قطعنامه‌های بین المللی تضمین می کنند محکوم می‌سازند و کشورهای اسلامی را به بهره گیری از این تجربه فرامی‌خوانند.

هفده: شرکت کنندگان کنفرانس تلاش‌های پیشگامان تقریب و وحدت اسلامی از جمله سیدجمال الدین حسینی و امام شیخ محمدعبده و امام محمود شلتوت و امام بروجردی و امام خمینی و امام مودودی و امام کفتارو " رحمت الله علیهم " و امام سید موسی صدر و امام خامنه ای " حفظه الله " و حضرت آیت الله واعظ زاده خراسانی و حضرت آیت الله تسخیری را ارج می‌نهند.

هجده: شرکت کنندگان در کنفرانس، تلاش‌های پیشگامان تقریب و وحدت اسلامی از جمله سید جمال الدین حسینی و امام شیخ محمد عبده و امام شیخ محمود شلتوت و آیت الله بروجردی و امام خمینی و امام مودودی و امام کفتارو و امام شیخ سعید شعبان رحمت الله علیهم وامام سید موسی صدر و امام خامنه‌ای حفظه الله.

نوزده: شرکت کنندگان در کنفرانس بر ضرورت تشکیل کمیته‌ای متشکل از شخصیت‌های فعال اسلامی برای پیگیری توصیه‌های کنفرانس و اجرای آنها و ارائه گزارش سالانه در مورد روند اجرایی این توصیه‌ها به دبیرخانه مجمع عمومی تاکید می کنند.

بیست: شرکت کنندگان در کنفرانس مراتب سپاسگذاری خود را از جمهوری اسلامی ایران و رهبر آن امام خامنه‌ای " دام ظله العالی " و نیز از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای برگزاری و میزبانی این کنفرانس مبارک اعلام می‌دارند و برگزاری چنین گردهمایی‌هایی را متضمن خیر و برکت فراوانی می‌دانند.»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز